
LEVESON

… AS IF 
IT DIDN’T 
HAPPEN
IT WAS THIRTY years almost to the day since Rupert 
Murdoch triggered the traumatic dispute at Wapping 
that his son James made his own big move in London. 
The former chairman of BSkyB and chief executive of 
News International returned to head Sky TV, the cable 
network now rebranded as his father’s domain.

The former BSkyB satellite network is even bigger 
and richer than it was when James was whisked to 
New York for fear of arrest in the wake of the phone-
hacking scandal that had exploded in July 2011.

Sky TV was first launched using the enhanced 
profits that Murdoch’s News Corporation had generated 
as a result of Wapping, when on January 25 1986 he 
sacked 5,500 workers and moved production to a the 
new plant there, with a ready-trained non-union strike-
breaking workforce.

James Murdoch’s return followed that last 
September of Rebekah Brooks, former editor of the 
Sun and News of the World, who indeed was arrested 
and charged over phone-hacking and the bribing of 
public officials, to be sensationally acquitted after 
a ten-month trial at the Old Bailey. She 
resumed her role as head of News UK, 
as the newspaper group was likewise 
rebranded as part of the corporate 
scheme to erase the scandal.

Their rehabilitation has been 
enabled by a series of strokes of 
legal good fortune. The trials of 
lower-level scapegoats from News 
International (NI) papers have all 
finished; prosecutors have announced 
there will be no more cases and the 
Metropolitan Police, who took a bashing from 
the right-wing press, have wound up the various 
operations investigating the cases.

More importantly for the company and its bosses, 
prosecutors have also said there will be no corporate 
prosecution. That was the big worry for the Murdochs: 
it might have led to a similar process in the US, which 
would have been serious.

In these ways did the UK authorities give the green 
light for the resumption of business as usual for the 
Murdochs. They might think it’s all over, which would 
be another scandal in itself. But it shouldn’t be.

There are three ways in which the seemingly 
relentless progress of the Murdoch media can 
be checked:
1.	The Leveson Inquiry must be resumed. Its spec-

tacular hearings in 2012 were intended only as 
the first part of Lord Justice Leveson’s work. 

With the trials then due, it was decreed 
that he could not investigate who 

did what over phone-hacking and 
considered instead the associated 
ethical questions raised about 
the press and their relations 
with politicians.

Stage Two, the inquiry into 
“unlawful activities” at NI and its 

dealings with police, was supposed 
to start when the trials finish. The 

government would have to activate it. Well, 
the trials ended last year, but no word as yet on 
Leveson. In fact there has been so much specula-
tion that it will never take place that even Tory culture 
secretary John Whittingdale has said it would be “very 
strange that actually the most important questions 

3 THEY’RE 
AFTER 
CHANNEL 4
Privatisation 
giveaway in 
photo grab

4 REVENGE 
OF LOCAL 
READERS
They want 
the papers 
that Big 
Media 
don’t

8 EUROPE’S 
MEDIA 
MUDDLE
Questions on 
regulation in 
EU vote

FREE Press
No 206  Spring 2016£1� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news go to 
cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

What 
Wapping 

meant for 
media

Pages 6–7

BACK: James Murdoch BACK: Rebekah Brooks

,, continued page 6



2 Free Press Spring 2016

BUT WAS IT EVER?
IT HAD long since ceased to be 
independent, but the demise 
of the paper that managed to 
carry the name for 30 years is a 
tiny milestone on the triumphal 
procession of Big Media.

It might have become the 
plaything of a vain and rich 
Russian social climber but 
there was a time when the 
notions it stood for were at 

least regarded as feasible. 
They were independence 
from political parties, big 
business, advertisers, sponsors 
and public relations, and 
conservative media values 
such as unthinking nationalism 
and deference to the royal 
family. They are unthinkable 
for commercial publishers now.

The Independent didn’t 

manage to stick to them 
for long, but even the 
compromised version could 
not survive the competition of 
corporate media power.

At last year’s UK general 
election under Yevgeny 
Lebedev’s uninformed 
direction the paper that 
pledged never to be partisan 
called for support for the 

outgoing Conservative-Liberal 
coalition – which wasn’t even 
standing! A little bit of social 
conscience to mask the malign 
Tory neo-liberalism, eh?

The Independent was so 
eviscerated that its pale 
cut-price imitation, the i, 
became a bigger success. So 
he sold it.

Tim Gopsill

‘It’s worth buying it up just for the ads’
THE INDEPENDENT’S cut-price spin-off the i 
has been sold for £24 million to a big regional 
publisher that wants its advertising reach. Ashley 
Highfield, chief executive of Johnston Press, told 
the business paper City AM: “This is a scale game 
and we wanted to go after more national adver-
tising revenue and have a bigger train set across 
which to offer our digital services.”

The i’s in-house editorial team is to expand 
from 17 to 51. There will be an £850,000-a-
year deal to buy content from the Independent 
website and the Evening Standard, still owned by 
Yevgeny Lebedev. Content will also come from 
Johnston Press regional titles.

The paper’s circulation is around 268,000 – 
while the Independent’s was 56,000 and The 
Independent on Sunday’s 93,000.

■■ Staff at the Independent have condemned 
the closure of the daily and Sunday print titles 
and cast doubt on managers’ promise to improve 
the quality of the website as the company 
transfers to a digital-only format. They said the 
move was likely to cost about 100 jobs while 
staff in a statement said they were “deeply 
sceptical about the company’s ability to generate 
confidence in the new Independent website 
while downgrading existing terms and conditions 
for new roles”.

B
B

C

Join the
campaign
for press 
and broadcasting

freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ _______________________

Name

Address

Postcode____________________________________________________________Tel

Email

Organisation (if applicable)Join online 
at www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

Mirror boss’s pay rises 
as sales and profits fall
GIANT REGIONAL and national 
newspaper publisher Trinity Mirror 
gave chief executive Simon Fox a 45 
per cent pay rise for a year in which 
operating profit fell by 25 per cent.

Last year’s profit was £82.2 
million but Fox’s pay was up from 
£1.68 million to £2.35 million.

The accounts were published the 
day TM launched its new cut-price 

daily paper New Day in an attempt 
to find new ways of generating 
income from print.

During 2015 revenue from 
print fell from £521.6 million to 
£458.9 million.

They showed also that TM made 
a provision of £29 million for the 
cost of dealing with civil claims 
arising from the widespread use of 

phone-hacking at its national titles. 
A charge of £12 million had been 
made in 2014.

Even though prosecutors 
have announced there will be no 
more charges, the company still 
faces civil claims over the long-
denied intrusions.

New Day, a middle-market, 
middle-of-the-road tabloid, will sell 

for 50p, though the first edition 
was given away free. 2 million 
were printed.

It has a staff of only 25 people 
and is expected to break even if 
regular paid-for sales reach 200,000.

TM is hoping to emulate the 
success of the upmarket tabloid i, 
which the Independent group that 
launched it in 2010 has just sold off.



Spring 2016 Free Press 3

People ask me: ‘Is the BBC biased?’ and my answer is that the fundamental 
corporate bias is pro-government, regardless of party. It’s the licence fee 

– stupid. Of course not every story will be pro-government 
but the overwhelming narrative will be.

Meirion Jones, former long-serving researcher on BBC Newsnight, forced out as part of the 
post-Savile purge of staff who had tried to get the child sex abuse story on air.

FAKE SHEIKH FACES TRIAL
‘FAKE SHEIKH’ Mazher Mahmood denied conspiring to pervert the course 
of justice in a court hearing in London in February. The former News of 
the World investigative reporter and driver Alan Smith are charged with 
conspiring to change a statement to police regarding the drugs trial of 
pop singer Tulisa Contostavlos in 2014. They were remanded on bail to 
stand trial at the Old Bailey on September 19.

Channel 4 
sell-off: the 
picture told 
the story
THE GOVERNMENT was caught 
lying when it denied planning to 
privatise Channel 4 television but a 
photographer caught an image of a 
document showing it was consid-
ering the move.

The revelation came at a 
meeting held in Parliament by the 
National Union of Journalists in 
February. Scottish National Party 
media frontbencher John Nicholson 
said that Culture Secretary John 
Whittingdale had come to the 
DCMS select committee and said 
there were no plans to privatise C4. 
“So we were surprised when an 
aide was photographed going into 
no 10 carrying a file called ‘Plans to 
Privatise Channel 4’”.

The document was shown to 
say: “…work should proceed to 
examine the options for extracting 
greater public value from the 
Channel 4 Corporation (C4C), 
focusing on privatisations options in 
particular …” The picture was taken 
in Downing Street by freelance 

Steve Back, who has captured a 
number of such embarrassing 
exclusives over the years. It showed 
an unidentified aide carrying 
the incriminating document to 
a meeting.

After the photo was published 
the Prime Minister had to confirm 
that the sale was on the agenda, 
John Nicholson said. “The cat was 
out of the bag.”

He said that recently retired 
chairman of Channel 4 Lord Burns 
had been trying to work up a plan 
to “mutualise” the channel by 
selling it to a non-profit trust but 
the government was not interested 
and Lord Burns’s tenure was 
not renewed.

“My view quite clearly is that 
any substantial change in the 
ownership of Channel 4 towards an 
equity-based ownership would be 
very damaging.”

Former Business Secretary in the 
coalition government Vince Cable 
revealed that the Conservatives had 

wanted to sell it off then but he 
had used his powers to block it.

“I felt strongly about this,” he 
said. “Channel 4 has public service 
obligations that could not be 
maintained. 

“The government said the sale 
would raise £1 billion. This was 
based on the sale of Channel 5 by 
Richard Desmond for £500 million. 
I thought that was questionable, 
because with the obligations that 
would be too expensive.

“Buyers would expect industry 
average shareholder return of 
20 per cent which you could not 
make if you stuck to public service 

standards. So I thought, why do it? 
But now they are trying again.”

Dorothy Byrne, head of news 
and current affairs programming 
at C4, warned the meeting of 
what had happened when ITV was 
bought up by outside investors in 
the 1990s. “I was there and that’s 
why I went to 4,” she said, “I know 
what would happen if C4 was 
privatised.” She said that at the 
Royal Television Society awards last 
year Channel 4 had won in every 
current affairs category.

“We are about making the best 
programmes possible not the best 
return to shareholders.”

Incriminating document snapped in Downing Street

S
T

E
V

E
 B

A
C

K

‘British press ‘most 
right wing in 
northern Europe’
THE BRITISH press is regarded as the most 
“right-wing” and “biased” in Europe, according to 
polling by YouGov. Then survey of people from 
seven European nations found that 26 per cent 
of Britons viewed their newspapers, TV and radio 
as “too right-wing”, more than people in France, 
Germany, Sweden, Norway, Denmark or Finland.

By contrast, only 17 per cent of British 
respondents felt their media were too left-wing.

Respondents were asked whether they 
felt about their media reporting on five policy 
areas: immigration, housing, health, economics 
and crime.

Between a quarter and a third of Britons felt 
that coverage struck a reasonable balance. But in 
every area they were more likely to describe it as 
“too right-wing” than “too left-wing”.

Only Finnish people saw their own press as 
similarly skewed to the right; everywhere else 
was more likely to assess media as tending 
towards the left. Only 19 per cent of French 
people, for example, perceived their press as 
biased towards the left.

LESS BBC NEWS
THE BBC is to chop £80 million a 
year from spending on news over 
the next five years.

Head of news James Harding, 
a former editor of The Times, told 
staff in a blog post in February: 
“BBC News must contribute its 
share to achieve the £150 million 

of annual savings … BBC News is 
committed to £5 million as part of 
this effort.

“And by the spring we have to 
present a plan of how we propose 
to meet BBC News’ share of the 
£550 million annual savings 
required by 2021/22.”



4 Free Press Spring 2016

MICROLOCALS

 Commercial papers, who needs them?
Bristol: the 
community 
fights back
MIKE JEMPSON reports 
on a local enterprise for 
quality journalism in a 
city where commercial 
media owners have all 
but destroyed it

IN LITTLE over 18 months more 
than 800 people have joined 
the media co-operative that is 
The Bristol Cable – an innovative 
attempt to restore serious inves-
tigative journalism to the city. 
It is a multi-media production 
which extends its print and online 
journalism with open training 
sessions, public debates, film nights 
and social events.

“We want to give voice to those 
left out by the mainstream,” says 
one of the three co-founders, Alon 
Aviram. “Inevitably young graduates 

Brixton: 
news on a 
shoestring
ALAN SLINGSBY charts 
the travails of providing 
news for a dynamic area 
without the resources

THE SOUTH London district of 
Brixton has the politics, crime, 
features, arts, food, entertain-
ment and personalities to fuel a 
daily paper, radio stations and a 
couple of TV channels besides.

Brixton used to be covered in 
detail by the twice-weekly South 
London Press, now a victim of 
collapsed classified advertising. 
Today there are several blogs, its 
own monthly newspaper, the 

THE GREAT gaps in local media left by the 
obsessive cost-cutting of the Big Media corpo-
rations are being filled by the staff they have 
booted out.

Since the millennium half of the journalists 
employed by the four (now three) big provincial 
chains have been thrown out of work. At the 
same time whole areas of the country are 
losing their news service; fewer than half of 
Britain’s communities now have a regional daily 
paper, and 85 per cent have only one weekly in 
their area.

But the demand for news doesn’t go away, 
and a great surge of new micro-local publications 
has taken off around the country. No-one knows 
how many there are, but many of the people 
producing them are journalists sacked by the 
companies, and proving them wrong.

They’re proving a lot of people wrong, in 
addition, by publishing in print. For 20 years it 
has been received wisdom that printed papers 
will sink into the swamp like the dinosaur as the 
internet takes over, and while most of the micros 
are primarily websites, their producers report that 
readers and advertisers alike want to see print.

■■ In a big city like Bristol, where the 
pioneering media co-operative the Cable has 
firmly established itself (story right) there is 
room for plenty of micros. The Voice series 
hand-distributes 90,000 copies of a free 
magazine a month and has just launched its 
tenth edition. It was launched four years ago 
by former Bristol Evening Post assistant editor 
Richard Coulter and advertising manager 
Emma Cooper. Coulter said: “It is a shame 
there is so much emphasis on digital all the 
time when it comes to ultra-local publishers 
when print is what is working. We never get 
asked about online advertising. But in the mad 
rush to work out the digital conundrum, print 
remains profitable.”

■■ IN THE north west of England journalists 
are launching titles in the new independent 
Cheshire Today Group, which publishes online 
and in print. Websites cover news in Chester, 
Warrington, Crewe, Wilmslow and Macclesfield, 
and there are the newspapers Macclesfield 
Today and Wilmslow Today. Media entrepreneur 
Martin Regan launched Cheshire Today last April 
after selling his 48 per cent stake in business 
publishing group Excel Publishing. He believes 
that the future of local news remains predomi-
nately in print: “There is no money to be made 
in online general news websites, while local 
newspapers are still quite profitable, they are just 
not as profitable as they used to be and most of 
the big newspaper groups are stacked up with 
debt.” There is a team of eight journalists, with 
Regan himself as editor, and a readership of 
190,000 web browsers a month. 

“Most regional newspapers have retreated 
from the towns they purport to report on,” he 

says. “Trinity Mirror’s features are produced in 
Liverpool and its news journalists are in Oldham. 
I think you have to have a base in the town you 
report on.” Macclesfield Today has a print-run 
of 12,000 delivered to affluent homes and 
more than 500 paid-for copies (priced at 50p) in 
local newsagents.

■■ IN SOUTH London the success of hyperlocal 
newspaper the Peckham Peculiar has led to sister 
title the Dulwich Diverter, to be launched in May. 
Co-founders Kate White, a freelance journalist, 
and Mark McGinlay, a social media manager and 
publicist, say that the Peculiar, launched two years 
ago, breaks even. It employs eight freelances. 
McGinlay said: “We love local newspapers and we 
passionately believe that hyperlocal news isn’t 
just for the internet. While social media is a great 
way of engaging with the local community, not 
everyone is online. ”

■■ TWO LOCAL news websites in Wales are 
diversifying into print to fill the hole in regional 
coverage caused by editorial job cuts. The 
Caerphilly Observer is producing a fortnightly, 
16-page tabloid newspaper that founder Richard 
Gurner also hopes will attract more advertisers. 
He says: “The response to the website from 
readers and businesses alike has been over-
whelmingly positive, but the question they kept 
asking us is, when are we going into print?” 
Launched in 2009, the Observer claims to have 
overtaken the website traffic of Newsquest’s 
local newspaper Campaign, where Gurner began 
his career. The website claims to attract an 
average of 50,000 page views and 20,000 unique 
visitors a month. “I am head-to-head with my 
former newspaper,” he says. The Port Talbot 
Magnet is following the same path, launching 
a monthly printed edition. The town has been 
without a local paper since the closure of the 
Port Talbot Guardian in 2009 by Trinity Mirror.

■■ THE DORSET magazine Seeker News is 
set to relaunch as a fortnightly newspaper. 
The free 40-page paper will print an initial 
10,000 print-run distributed in Poole and 
Bournemouth. Started as a website three 
years ago, editor Steve Cook launched the print 
magazine in 2012. He said: “Too many people 
are too keen to write newspapers off, but we’re 
not done yet.

■■ A NEW PAPER has been started in west 
Norfolk to compete with Big Media papers that are 
cutting back on coverage. Your Local Paper has a 
staff of five and a circulation of 20,000. Managing 
director Alan Taylor and editor Donna Semmens 
both worked for the Eastern Daily Press owned 
by Archant and the Johnston Press-owned Lynn 
News. She said: “We are completely independent 
so don’t have to dance to anyone else’s tune. We 
will produce a local paper serving our community 
and creating a viable platform for our advertisers.”

Brixton Blog co-founder Tim Dickens giving out copies of the Bugle in Brixton’s 
iconic street market



Spring 2016 Free Press 5

MICROLOCALS

 Commercial papers, who needs them?
in precarious employment are 
attracted to the Cable, but so are 
older people who remember better 
days in journalism.”

Bristol had lacked independent 
investigative journalism in print 
since the local alternative magazine 
Venue magazine was bought up 
Bristol United Press, publisher 
of the city’s dailies and part of 
the Daily Mail-owned Northcliffe 
Newspapers group, in 2000. The 
Evening Post is now, after changing 
hands twice in the last four years, 
part of the all-conquering Trinity 
Mirror Big Media chain.

So many staff have left that 
its coverage has fallen back on the 
safe and sorry. Some of those who 
left now are now working for at 
half a dozen hyperlocal monthly 
news sheets – which secure corner 
shop advertising and are popular in 
their communities.

The Cable’s main focus is on 
investigations. It has dug into 
wages and conditions for the 
city’s catering workers, Bristol 
University’s investment portfolio, 
the city council’s links with offshore 
companies and the distribution 
of public funds during Bristol’s 
year as European Green Capital. 
It has also looked at gang culture, 

violence against women, the 
politics of Bristol’s music scene 
and the privatisation of public 
spaces. It carries articles by and 
about the local Kurdish, Somali and 
Spanish communities.

In January volunteers helped 
to distribute 10,000 copies of the 
sixth quarterly free issue in print. 
Meanwhile the Cable promotes its 
investigations via social media and 
on its website thebristolcable.org.

As often with co-ops the Cable 
has a cumbersome structure. Most 
decisions are taken by contributing 
members who are newcomers to 
community journalism. More expe-
rienced hacks are available to assist 
with sub-editing and professional 
advice. A Board of Directors ensures 
compliance with the Co-op’s 
constitution and editorial stance 
and acts as a sounding board for 
strategic decisions.

The members pay an average of 
£2.50 per month and grants have 
been received from various foun-
dations, allowing the Cable to pay 
key contributors.

The founding triumvirate plan 
to step back once the co-op has 
achieved financial viability.

■■ Mike Jempson, co-founder of the 
East End News Co-op backed by the 
CPBF in the 1980s, is a director of 
The Bristol Cable

Brixton Blog co-founder Tim Dickens giving out copies of the Bugle in Brixton’s 
iconic street market

A Bristol Cable directors’ meeting: no doubt rather different from Trinity Mirror’s

Brixton Bugle with its associated 
Brixton Blog, and social media 
feeds too numerous to count.

The Urban 75 forum has been 
running for more than 20 years 
and spun off the Brixton Buzz 
blog in 2012. 

The same year the Brixton 
Blog, launched by two young 
journalists, Zoe Jewell and Tim 
Dickens, hived off the Bugle, 
whose ad sales bring in the lion’s 
share of the income.

Last year the founders stood 
down to go and earn a living and 
have a life.

The new editor is Linda Quinn, 
a former director of marketing 
and communications for the Big 
Lottery Fund.

The long-term aim is to secure 
the future of both Blog and Bugle 
by transforming or replacing the 
current limited company, Brixton 
Media, with a “community 
interest company” (CIC) – a social 
enterprise recognised in law as 

using its assets and profits for the 
public good.

The Blog is billed as an “online 
community newspaper”. We 
try to avoid the temptations 
of churnalism.

You have only to encounter 
the friends and families of people 
campaigning for justice for events 
in Brixton many years ago to 
know that only proper, resource-
demanding reporting will do.

One source of reporters is 
the local NCTJ short course. 
Students need cuttings, bylines 
and evidence of online reporting. 
We need reporters. The synergy is 
impossible to resist.

But as Rupert Murdoch, the 
Scott Trust and many others 
– including the Blog & Bugle – 
have discovered, the synergy of 
publishing online and in print and 
not losing money is rather harder 
to attain.

■■ Alan Slingsby is production 
editor of the Brixton Bugle



6 Free Press Spring 2016

WAPPING

Murdoch: What did 
he ever do to us?
Myths persist about the great dispute at Wapping 30 
years ago. TIM GOPSILL sets the record straight

IT WAS the greatest trauma ever to hit Britain’s 
media industry. On January 24 1986, Rupert 
Murdoch’s UK company News International 
sacked its non-journalist workforce and switched 
production overnight to a new non-union 
newspaper factory. More than 5,500 people 
lost their jobs in the move to Wapping and a 
year-long strike failed to win them back.

This outcome was a catastrophe not just for 
the workforce but for all of us. It tilted control of 
the press into the hands of Big Media – the mega 
publishing corporations that have reduced British 
journalism, at least in commercial publications, to 
a rump, in the interest of shareholder value.

Thirty years on from Wapping, Murdoch’s 
News Corporation still sits on top of the pile of 
media conglomerates. His relationship with the 
Tory government is once more as close as it was 
in the 1980s. Once again there are grudging 
admissions of cosy meetings with David 
Cameron and George Osborne.

The print workers were blamed almost univer-
sally for their own sackings. The story is that the 
dispute was about new printing technology that 
greedy unions were desperate 
to block, to preserve their vast 
pay packets and their strangle-
hold on the industry.

It is certainly true that 
the technology to produce 
newspapers with the direct 
input of copy into computers 
and to compose pages by 
“pasting up” paper columns 
rather than hot metal had 
existed for 20 years. But 
that’s not what it was about 
– which was the protection of the owners’ 
monopoly power.

For them, new technology was not the 
straightforward means of sacking workers and 
cutting costs that you might expect. In fact 
for them it was a headache: the possibility of 
producing newspapers at a fraction of the cost 
meant that competitors could gatecrash the 
industry and threaten their cosy cartel.

There were millions of readers and plenty 
of lucrative advertising then; the papers made 
piles of money. They were also paying very high 
wages to (actually only) a minority of their staff 
but decent wages to others, who were all repre-
sented by tightly organised unions with “closed 
shop” agreements: everyone was required to be 
a member.

The publishers realised that this “union 
power”, as they publicly condemned it, could 
offer them short-term salvation. Instead of 

cutting costs to compete, they set out actually to 
increase them, to make it too costly for competi-
tors to enter the industry. That strategy could 
only work if one factor was firmly in place. You 
guessed it. The union closed shop.

Competitors had to be stopped from hiring 
production staff, and the unions could do that, 
provided they were kept sweet. So it was that 
the two big print unions SOGAT and the NGA 
blundered into a trap that led to their downfall.

IT IS RARE in industrial production in Britain for 
trade unions to be handed effective control over 
employment terms but that was Fleet Street in 
the 1970s and early 1980s. They controlled the 
recruitment of staff, maintaining the daily casual 
system with its cash-in-hand and the potential 
– not in reality as widespread, again, as myth 
would have it – for corruption and overpayment.

They also maintained workplace discipline, 
with close to “no-go” areas for management. 
The unions operated a “right to reply” policy to 
stop the publication of the worst right-wing 
anti-union material without a reply being offered 

to the victims, and did, from 
time to time, when this did not 
materialise, stop the papers. It 
was practically the only time 
in our history that workers had 
the confidence to do that.

And the print unions were 
politically progressive, giving 
great support to other unions 
in their struggles, notably the 
miners in 1984–85.

But this gloriously upside-
down world was far from a 

triumph for socialism. For union leaders it was 
almost as difficult as for employers: they knew 
what was going on and that it would end in 
disaster unless they could find a fair, negotiated 
way out of it. But there was no escape.

The Times locked out its workforce for 10 
months in 1978–79 when the unions resisted 
provocation from the company and refused to 
go on strike. (Mythology, nevertheless, has this 
one falsely memorialised as a “strike”.) Rupert 
Murdoch, who took over the Times from the 
humiliated Thomson Corporation in 1981, set out 
on the same course and refused to negotiate 
terms for the new plant at Wapping. Instead he 
presented the unions with a series of non-nego-
tiable ultimata that included “no unions” and no 
promise of jobs.

All through the long run-up the unions had 
tried to get their members to take action to 
force negotiations, but they would not listen; 

,, from page 1
surrounding the hacking scandal 
may never be properly looked into. 
It must go ahead.”
2.	Leveson of course proposed 
a new, fairer system for press 
regulation that was properly 
independent of the publishers. 
The publishers responded by 
ceremonially killing off their 
tame self-regulator, the Press 
Complaints Commission, and, 
after a decent interval, reviving 
it with a new name – the 
Independent Press Standards 
Organisation – and a structure 
and way of working that are 
little changed.

The new Parliamentary-
ordained system has now been 
set up after a long and pains-
taking process and IPSO is not 
included. The law contains 
penalties for publishers who 
refuse to join the system. These 
must be rigorously applied.
3.	The return of Brooks and James 
Murdoch and their apparent 
clean bill of health is more than 
likely to lead to a new bid by 
the Murdochs’ also rebranded 
company 21st Century Fox to buy 
up the 61 per cent share of Sky 
it does not already own. The last 
bid collapsed at the last minute 
when the scandal broke out but 
had been delayed anyway by a 
massive public campaign.

There must be a repeat 
campaign the second time round, 
and again it must succeed.

MURDOCH

… as if it 
didn’t 
happen

ANNUAL GENERAL 
MEETING 2016
Saturday 2 July 10am–1pm
Discussion of activities over the 
past year and policy priorities 
for the next 12 months; election 
of national council for 2016/17; 
and more.
At UNITE Headquarters, 
128 Theobald’s Road, Holborn, London 
WC1X 8TN. Nearest station: Holborn

It was a battle 
the workers 
could not win. 
The enemy 
was simply 
too strong



Spring 2016 Free Press 7

unsurprisingly, the workers were scared to put 
their good fortune at risk. And by January 1986 
Murdoch had secured the resources to make the 
big break.

This is why the Wapping dispute was so 
traumatic and violent. So much water had built 
up behind the dam that when it burst there was 
a torrential flood.

Murdoch had lined up the government of 
Margaret Thatcher and the law: her employment 
acts of the 1980s that outlawed solidarity action 
and picketing; he had the Metropolitan Police, 
fresh from their success at smashing heads 
and unions in the miners’ strike; he had a new 
non-union workforce, thanks to the collaboration 
of the right-wing electricians’ union, the EETPU, 
which had recruited and trained them, in one of 
the vilest acts of betrayal in labour history; he 
even had the trucks to distribute his non-union 
papers by road, to replace the railways, whose 
unions would certainly not have played his game.

The truth of Wapping is that it was a battle 
the workers could not win. As with the miners, 
the enemy was simply too strong and the longer 
the stand-off went on, the weaker they became.

The outcome was win-win-win for the 
owners. After Murdoch’s victory the others 
bravely rushed through the breach he had made 
in the workers’ defences. Within months of the 
end of the dispute in 1987 every national paper 
had dropped hot metal production and had 
journalists inputting their copy directly into the 
system; papers outside London had done so ten 
years before. Tens of thousands of print workers 
were thrown out of work.

THE BOSSES also had a propaganda victory. 
They could rub the sacked workers’ noses in 
the dirt and crow that the market had won and 
the excessive power of trade unions had been 

curbed, propagating the myth that persists 
because it is they who persistently promote it.

There was another, associated and equally 
dishonest myth with which they disguised their 
grab for power: that they had achieved some 
kind of democratic revolution. The claim was that 
the cheaper production resulting from digital 
technology would mean a wondrous prolifera-
tion of new media as a democratising force. 
Another myth.

There may have been new small publications 
but in the commercial field the numbers have 
fallen ever since. Of the handful of newspapers 

that did launch after 1986, the only one that 
lasted at all was the Independent, which 
survived only on the whim of a classic mega-
lomaniac proprietor, the narcissistic Russian 
oligarch Yevgeny Lebedev, until he closed it down 
this year.

The Independent has gone online-only, and 
of course the internet is the main factor in the 
decline of print. At the turn of the century the 
internet was in just the same way held up as 
great democratising medium – the slogan this 
time being “everyone is a publisher”. Everyone 
can be, but 15 years on four giant US corporations 
– Apple and Microsoft, Google and Facebook – 
dominate the world.

What Murdoch established at Wapping was 
the untouchable power of the global corporation. 

Yes, he abuses his immense media power to 
corrupt governments and drive them into devas-
tating wars. He fills his newspapers with hateful 
lies that are blight on our national life.

But it’s worse than that. The Big Media corpo-
rations do not run according to the whims of 
megalomaniac proprietors but the requirements 
of capital. Profit, share price and shareholder 
value are what matters, even in Murdoch’s giant 
companies which are run by bunch of aggressive 
right-wing American magnates, including his 
sons Lachlan and James, with little interest in the 
troublesome London papers.

Rupert himself is an anachronism. The old 
press barons, monsters that they were, did 
have some kind of purpose and commitment to 
publishing. Those around him including his sons 
do not.

Before Wapping, among media folk it was a 
commonplace riddle to ask whether an owner 
was in it for the political clout or for the money. 
No-one ever asks that now. The answer is 
too obvious.

I once asked Rupert Murdoch why 
he was so opposed to the 

European Union. ‘That’s easy’, he replied. 
‘When I go into Downing Street they do 
what I say; when I go to 
Brussels they take no notice.’
Anthony Hilton, business editor of the 
London Evening Standard, February 25

POLICE obstructed and attacked 
pickets and supporters time 
and again throughout the 
Wapping dispute.

For the whole year there were 
mass pickets every Wednesday 
and Saturday evening, starting 
at 9pm, attempting to stop 

Murdoch’s trucks loaded with 
papers emerging from the plant. 

One local youth was killed by a 
speeding truck. 

Time after time waves of riot 
police, on horseback and foot, 
violently beat the protesters back. 
Dozens were injured or arrested. 

Four pickets were jailed.
These pictures are from the 

News International Dispute 
Archive, a collection assembled 
by former strikers and union 
activists, which is showing a 30th 

anniversary exhibition in east 
London, near where the Wapping 
plant, which was demolished last 
summer, once stood.

AA The exhibition runs 
until April 9 at the Idea Store in 
Watney Market, 260 Commercial 
Road, London E1 2FB

The Exhibition 
2 March - 9 April 2016
Idea Store Watney Market, 
260 Commercial Road, London E1 2FB
020 7364 3804

NEW VENUE IN
Tower Hamlets

Further Information: 07831 676587 or info@wapping-dispute.org.uk 

Organised by the News International Dispute Archive and supported by Unite the Union, National Union of Journalists, Campaign for Press and Broadcasting Freedom and the Marx Memorial Library

NEWS INTERNATIONAL

WAPPING DISPUTE

DRAMATIC IMAGES 

AND ACCOUNTS OF 

THE DISPUTE

www.ideastore.co.uk    www.towerhamlets.gov.uk
Library and exhibition is open Monday-Saturday
Exhibition guide available Monday-Wednesday and Saturdays, 10-5pm. Group visits welcome.  See websites for details.

A
LA

N
 R

IC
H

A
R

D
S

O
N



This issue went to press on March 2 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

EUROPE

Media with Frontiers
The Europe debate ahead of the UK referendum 
in June rarely extends beyond migration and 
questions of national independence. But the 
European Union’s reach goes into all areas of 
national life. GARY HERMAN asked the questions 
about its policies on the media.

≤∞±6 IS ALREADY an interesting year for the EU. 
Press freedom, a fundamental right within EU 
legislation, is flouted by, among others, Hungary 
and Poland. The refugee crisis is opening fault 
lines in the EU’s structure and the Union seems 
incapable of acting against members who ignore 
its laws and treaties.

Transnational treaties that will profoundly 
affect its citizens are negotiated in secret while 
the Union’s evident desire to expand eastward is 
both politically explosive and internally divisive.

On April 6, the Netherlands – one of the 
original six members of the Common Market – 
will vote on whether the country supports the 
EU’s association agreement with Ukraine; this 
may turn out to be a prelude to a second in-out 
referendum after the UK’s vote on leaving. It 
looks like a failed project.

While all this is going on, Brussels seems 

blithely to pursue its Frankenstein-inspired 
master plan to build the world’s most powerful 
economy from the rotting stump of the disinte-
grating Union.

A key ingredient of this strategy is the Digital 
Single Market (DSM). 2016 has been loudly 
heralded as “a decisive year for the develop-
ment of the digital economy and society in the 
European Union” by Günther Oettinger, the 
European Commissioner responsible for DSM. 

The buzz phrase, unveiled at the recent Mobile 
World Congress in Barcelona, is “Empowering 
Verticals” – increased integration and connec-
tivity, based on the next (fifth) generation of 
mobile technology, which, it is claimed, can 
drive the growth of vertical markets such as the 
media, automotive and healthcare sectors at a 
European (not to say, global) level.

If the EU survives, we will see radical changes 
to the media across the board. We are promised 
16 initiatives by the end of the year to update the 
regulatory framework supporting digital media. 
The deadline for all this is 2017, at the same time 
as mobile roaming charges are abolished within 
the EU, but much of it hinges on the roll-out of 
the fifth generation, 5G.

According to a White Paper launched in 
Barcelona by the 5G Public-Private Partnership 
(the Commission, industry and research), 5G 
will not be fully deployed until 2020. That is just 
a target; it would be difficult to overestimate 
the potential technological, political and legal 
obstacles that could delay its achievement.

Oettinger has presented a proposed a new 
“Regulation on the cross-border portability of 

online content services” to revise the 
copyright rules that block users from 
accessing online services paid for 
in their home country (for example, 
movies, TV broadcasts, e-books, music 
or games) when travelling to others.

This would allow catch-up TV 
services like the BBC iPlayer to be received across 
the EU, and would as a consequence enormously 
increase the availability of online media in every 
state. These initiatives should make significant 
advances towards creating a single market for 
media within the EU. But “should” is not “will” 
and Oettinger’s “fourth industrial revolution” may 
be indefinitely delayed.

The biggest problems 
facing European media in 
the age of DSM are neither 
technological nor narrowly 
legal. There are much deeper 
questions relating to the 
cultural and ethical environment that need to be 
addressed, such as contending cultural values, 
the concentration of ownership, the decline of 
public services and the growing dominance of 
global “content aggregators” like Google, Apple 
and Amazon.

Oettinger is looking at copyright law. 
“Copyright reform is crucial,” he has said. 
“Nowhere else are national borders such bottle-
necks as in the area of copyright.... By mid-2016, 
we will consider legislative proposals including 
cross-border distribution of television and radio 

programmes online and cross-border access to 
content.” This is an area that has proved pretty 
intractable for many years, and there is no 
evidence that the EU can come up with answers. 
It has never been able to get its member states 
to agree on a standard electric plug, let alone to 
act together to resolve an issue as urgent and 
relatively uncomplicated as the refugee crisis.

One of the EU instruments which could 
address these questions – the Audiovisual 
Media Services Directive (AVMSD) – is outside 
Oettinger’s remit. 

It belongs to directorate of Culture and 
Education, and it has not been revised since 
2007. Well before the Digital Single Market was 
a gleam in anyone’s eye, the AVMSD’s prede-
cessor programme, Television Without Frontiers, 
considered the issue of cross-border media. But 
the digital revolution proceeded too fast and the 
Commission failed to keep up with it.

One consultancy organisation, Dehavilland 
Europe, observed last year that a reopening of 
the AVMS Directive has been on the cards for 

some time.
In 2014, the EU established a European 

Regulators Group for Audiovisual Media Services 
(ERGA) to report directly to the Commission. This 
group of national broadcasting regulators has 
been largely preoccupied with advising on the 
revision of the AVMSD. 

It has no power to make policy in its own 
right and the primary allegiance of its members 
is national, not European and certainly not global. 
And in the age of NetFlix and YouTube, that’s 
a problem.

Nowhere else are national 
borders such bottlenecks 
as in copyright

The digital revolution 
proceeded too fast and the 
Commission failed to keep up

E
N

Z
O

 Z
U

C
C

H
I/C

O
N

S
ILIU

M
 O

F
 T

H
E

 E
U

R
O

P
E

A
N

 U
N

IO
N

Günther Oettinger 
EU Commissioner 

for Digital 
Economy 

and Society


	Leveson
	… AS IF IT DIDN’T HAPPEN
	Mirror boss’s pay rises as sales and profits fall
	‘It’s worth buying it up just for the ads’
	Channel 4 sell-off: the picture told the story
	‘British press ‘most right wing in northern Europe’
	MICROLOCALS
	 Commercial papers, who needs them?
	Bristol: the community fights back
	Brixton: news on a shoestring

	Murdoch
	… as if it didn’t happen

	WAPPING
	Murdoch: What did he ever do to us?

	EUROPE
	Media with Frontiers


