
2 BROOKS 
IS BACK IN 
BUSINESS
Rupert’s 
new job for 
Rebekah

5 PHONEY 
WAR OVER 
LEVESON 
MEASURES
No progress 
after two 
years

9 BBC GETS 
READY 
FOR 
CHARTER 
FIGHT
Bosses agree 
to major 
changes

FREE Press
No 202  Spring 2015	 £1� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

THE 2015 
MEDIA 
MANIFESTO

centre pages

THE PLEDGE 
FOR CHANGE
CAMPAIGNERS ARE working flat out to win commit-
ments from political parties to the reform of media 
ownership and an increase in plurality in May’s 
general election.

The Media Manifesto drawn up by the CPBF 
and the Coalition for Media Reform (CMR) is to be 
launched at a meeting in the House of Commons in 
London on March 18.

The text has been finalised after a two-month 
consultation period in which groups and individuals 
were asked to contribute or comment on a draft on 
the CPBF website. The outcome is a comprehen-
sive list of positive media policies. The Manifesto is 
included in the centre pages of this issue of Free 
Press.

The CPBF is joined in the campaign by a range of 
civil society bodies, trade unionists and academics 
working with the CMR, which includes the TUC, the 
NUJ, the Open Society Foundation, Media Standards 
Trust, Hacked Off and others. 

MPs are being asked to sign a pledge to promote 
the campaign’s aims in parliament; see text below.

The CMR is calling for two broad strands of 
activity

1.	 positive action to encourage the growth of 
a more plural media environment, including 
support for digital innovation, local news, inves-
tigative journalism and youth media;

2.	 limits on ownership in specific media 
markets linked to behavioural or structural 
remedies.

Of the political parties, Labour has supported 
similar aims in the past and its leadership has 
made numerous speeches critical of the current 
state the market, dominated as it is by a handful 
of big corporations.

An appeal to Labour leader Ed Miliband to 
maintain the stance has been signed by seven 
major union leaders, media professors and the 
chair and secretary of the CPBF, Ann Field and 
Jonathan Hardy, who co-ordinated the composi-
tion of the Manifesto.

The Liberal Democrats in their 2014 “pre-
manifesto” stressed the fact that “a diverse 
and independent media is essential to both 
a fair and thriving market and to a pluralistic 
democracy.”

And the Green Party passed a resolution 
along these lines last September.

THE PLEDGE MPs 
ARE ASKED TO SIGN
IF DEMOCRACY is to flourish, 
we will need diverse and 
independent voices in the 
media. Yet media concentration 
in Britain remains at worrying 
levels and, despite what we have 
learned over the last few years, 
a handful of media corporations 
and individuals continue to have 
considerable power over our 
news, cultural life and access to 
information. There is a danger 
that the increasingly digital 
media environment could well 
increase this risk. 
I therefore pledge to take 

steps within Parliament and 
my own party to promote the 
growth of a more pluralistic 
media environment by pressing 
for legislation that will provide 
new funding for invaluable areas 
such as local news, investigative 
journalism, youth media and 
digital innovation, and that will 
temper the power of the largest 
media companies through the 
introduction of thresholds in 
specific media markets.



2 Free Press Spring 2015

MURDOCH

‘This one’ – 
the one that 
got away
The return of Rebekah 
Brooks to work for a 
Murdoch company shows 
how little the media bosses 
have really been damaged 
by the turmoil of the last 
four years, says 
GRANVILLE WILLIAMS

AFTER THE phone-hacking trial last year, which 
led to the jailing of five journalists – the first 
for decades – but the acquittal of their boss 
Rebekah Brooks, former chief executive of News 
International, attention turned to the USA.

US Justice Department investigators looked 
into allegations that Murdoch’s tabloid journal-
ists tried to hack the phones of 9/11 victims as 
well as celebrities like Jude Law, who claimed 
his phone was hacked while he was in New 
York. In addition they investigated whether the 
alleged bribing of British police officers may have 
violated American laws which bar US companies 
from engaging in corrupt practices overseas.

In February the Justice Department 
announced that Murdoch’s media empire would 
not face prosecution, and shortly after came the 
announcement that Rebekah Brooks is now to 
be re-hired. She would be heading Storyful, a 
Dublin-based social media news agency bought 

up by News Corporation in 2013 for $25 million. 
It emerged during the hacking trial that 

she struck a severance deal of £16.1 million in 
compensation for future loss of earnings.

After Brooks’s acquittal her counsel applied 
for recovery of her massive legal costs, which 
had been covered by the company. The judge, Mr 
Justice Saunders, who said the trial was the most 
expensive in British legal history, responded that 
he would need to see all internal correspondence 
that would illuminate “the relationship between 
News International and the News of the World” 
and their conduct after the original arrest of 
phone-hacking royal editor Clive Goodman, when 
the frantic cover-up began. The application for 
costs was quickly withdrawn by Brooks’s lawyers. 
They seemingly didn’t want to go there.

Despite the acquittal, it was widely agreed 
to be impossible for her to return to work at 
Murdoch’s British publishing empire while her 

former colleagues were still being dragged 
through the courts on charges relating to their 
work under her editorship. 

Rupert Murdoch made the depth of his 
support for her public when in July 2011 he 
arrived in London to face the humiliation of a 
public grilling by MPs. Asked what was his top 
priority, he replied “this one”, indicating Brooks 

standing at his side. The company proceeded to 
delete 3 million emails that may have incrimi-
nated her and other bosses, while handing 
millions more over to police to form the basis of 
the cases against the working journalists. 

In November 2014, at the trial of six Sun 
journalists accused of paying public officials for 
confidential information, an email from April 
2006 surfaced which was sent by the newspa-
per’s managing editor to senior executives stating: 
“With immediate effect, no cash payments to be 
made without Rebekah’s approval.”

And in the currently running trial involving 
four senior staff from the Sun, one of their 
defence barristers, Vincent Coghlan QC, told the 
Old Bailey jury that Rebekah Brooks has been 
“removed from the narrative … If the editor was 
happy to pay for these stories it would be a brave 
deputy who refused.” 

He added that “if editorial approval was 
sought from anyone, it would be Rebekah 
Brooks.” The jury was reminded of a 2008 email 
from Brooks, who asked for paperwork for confi-
dential cash payments not to be sent to her any 
longer “otherwise I will be signing all day.”

So maybe Guardian reporter Nick Davies, who 
doggedly pursued the phone-hacking story for 
three years, was right when in the epilogue to 
Hack Attack, his book on the trial, he wrote: “In 
truth, very little has changed … For a while, we 
snatched a handful of power away from one man. 
We did nothing to change the power of the elite.”

But a huge body of people now know about 
the corrupting relationship of media power 
over politicians and the police. On that solid 
foundation that we have to build our media 
reform campaign.

NET NEUTRALITY

VICTORY AT THE HALF WAY STAGE
GARY HERMAN says the great 
victory being hailed by US media 
freedom campaigners doesn’t 
mean much in the UK

FEBRUARY’S news that the US Federal 
Communications Commission (FCC) had 
voted to uphold “net neutrality” – by 
classifying internet providers as public 
utilities, or “common carriers” in the jargon – 
seemed to cast a US government agency in 
the role of libertarian white knight. 

The FCC had ridden in with swords flashing 
to rescue the internet from the threat of 
huge telcos and cable companies imposing 
restrictions on the use of their networks for 
streaming movies or any other applications 
making heavy demands on bandwidth. The 
FCC Chair Tom Wheeler spoke of the need 
to protect a “fast, fair and open internet”. Net 
neutrality had won the day. 

It isn’t really that simple. The ugly giants 
who control US fixed wire and wireless 
networks – like Verizon, AT&T, Comcast 
and T-Mobile (known collectively as “the 
pipes”) – want more money to pay for 

the costs of delivering the high speed or 
high quality content provided by the likes 
of Netflix, Amazon, Spotify and YouTube 
(known as “the swipes”). The pipes have 
been threatening to erect toll-booths on the 
superhighway, throttle speeds or simply ban 
content providers who were unwilling or 
unable to pay from using their networks.

The FCC decision, by a 3 to 2 vote split 
along US political party lines, was intended 
to impose pre-emptive conditions on the 
pipes. As common carriers under Title II of 
the US Communications Act of 1934, they 
must fulfil the same requirements in respect 

A huge body of people 
now know about the 

corrupting relationship 
of media power



Spring 2015 Free Press 3

If you’re 
in town 
Rupert, 
look out of 
the window
PROTESTS AGAINST Big Media are moving 
onto Rupert Murdoch’s London doorstep 
at the end of March when the Occupy 
movement sets up for a week. Occupy 
Rupert Murdoch will run from March 23 
to 29 with rallies, discussions, comedy 
and music.

There will be discussion of a provocative 
draft Charter for a Free Democratic Press 
that includes such ideas as a 10 per cent 
maximum market share for any owner 
and a boycott of the main national titles 
though it does also call for trade union 
rights for all journalists and media workers.

The CPBF cannot endorse much of 
the charter or the Occupy movement 
itself, but members will be contributing 
to some of the media-related activities, 
which include sessions on the Wapping 
dispute and unions in the industry to 
promote our policies and ideas.

of their broadband offerings as they, or other 
companies, do for fixed line telephone services. 

Verizon criticised the ruling as a throwback 
to the 1930s, but the use of Title II does not 
mean that broadband providers must follow 
the same set of regulations that apply to 
traditional telephone companies. This could 
hardly be the case since broadband provision 
is actually a service offered using both 
traditional fixed line networks and wireless 
networks that didn’t exist 30 years ago. 

The FCC has actually done little more than 
declare an intention to treat broadband 
suppliers in the same way as it treats 
common carrier phone companies. And even 
this is complicated because some broadband 
suppliers own their networks and some 
lease them.

We await the precise interpretation of 

Title II. It will be a tough job to come up with 
something that works. 

Wheeler has argued that he is open to 
a liberal reading and has already stripped 
out some of the obligations that apply to 
fixed line operators. It is, however, pretty 
certain that Section 202 ... Discrimination 
and Preferences will survive the process of 
interpretation. 

The first clause of this section says: “It shall 
be unlawful for any common carrier to make 
any unjust or unreasonable discrimination 
in charges, practices, classifications, 
regulations, facilities, or services for or 
in connection with like communication 
service, directly or indirectly, by any means 
or device, or to make or give any undue or 
unreasonable preference or advantage to 
any particular person, class of persons, or 

locality, or to subject any particular person, 
class of persons, or locality to any undue or 
unreasonable prejudice or disadvantage.” 

This is pretty much what most people 
mean by net neutrality, that all internet 
content must be treated alike and move at 
the same speed over the network.

But this doesn’t mean the FCC has rescued 
the fair damsel. Far from being over, the 
battle has only just begun. Cable companies 
are threatening legal action against the FCC. 
Republicans in Congress – the majority – will 
fight the FCC decision. 

Even if it survives, the internet will not be 
an even playing field as long as it is owned by 
companies seeking to maximise their profits, 
and as long as it remains a global network 
operating on many different technological 
platforms across many different jurisdictions. 

IT ALL CATCHES 
UP WITH FOX 
NEWS ‘LIAR’
ONE OF Rupert Murdoch’s top US journalists has 
been caught out lying about his journalistic past. Fox 
News presenter Bill O’Reilly (right) has for years made 
claims of his heroic on-the-spot war reporting – claims 
found to have been untrue.

O’Reilly, an aggressive right-winger, has been 
dubbed a “pathological liar” in Rolling Stone 
magazine for his boasting about his reporting from El 
Salvador and the Falkland Islands, and is now drawing 
harsh criticism from journalists who did cover them.

He says he witnessed the brutal 1980 murders of 
four American nuns in El Salvador, which he did not. 
The murders took place before he even arrived in the 
country. As for the Falklands in 1982, he wasn’t even 
there, but in Buenos Aires, 1,200 miles away.

A lawyer for the women’s families says: “To use the 
death of four women just to do good for your own self-
aggrandizement is unsavory.” Celebrated photographer 
Susan Meiselas, who was at the site when the bodies 
were exhumed, says: “For someone to pretend to have 
participated in that or witnessed it, it’s outrageous.”

Charles Krause, a former CBS News reporter who 
flew in to El Salvador with the nuns and covered their 
murders, says he is “outraged by the McCarthy-like 
smear campaign Fox News is using to try to save its 
bloviator by suggesting that anyone who corrects the 
record regarding O’Reilly is part of some left-wing 
conspiracy that’s out to get him.”



4 Free Press Spring 2015

Miners’ strike ‘a dry 
run for Wapping’
FORMER BBC industrial reporter Nicholas 
Jones told a CPBF-backed rally in Wakefield 
in March of how his research into recently 
published cabinet papers of the time 
revealed how government and 
the newspaper owners used 
the miners’ strike of 1984-85 
as a rehearsal for the great 
showdown with the newspaper 
unions two years later.

Prime Minister Margaret 
Thatcher mobilised the full 
resources of the state to 
beat the National Union of 
Mineworkers, urging police to 
“stiffen their resolve” in dealing 
with pickets. 

In the Wapping dispute of 1986–87, 
Rupert Murdoch sacked 5,500 staff as 
he moved all his papers to a non-union 
computerised print factory. The tactics 
followed by police, launching repeated 
assaults on pickets and clearing streets 
to let Murdoch’s lorries through, were 
developed during 1984-85.

“No wonder most newspapers were 
cheerleaders, urging the miners to return 
to work,” Nicholas Jones said. “They could 
see union power and organisation was 
in retreat.”

The rally, entitled With Banners Held 
High, marked the 30th anniversary of 
the end of the strike, when the defeated 

miners went back to work with all the 
dignity they could muster. 

It was organised by a group headed 
by long-standing CPBF activist Granville 
Williams (above), who is editor of three 
campaign books. The latest, Big Media and 
Internet Titans, was published last year. 

Also central to the day’s success were 
members of the Orgreave Truth and 
Justice Campaign, the group that wants a 
public inquiry into the violent policing at 
the Orgreave coke works in June 1984.

Stop the 
rot in the 
local press
NATIONAL ACTION is needed to end the crisis 
in local newspapers, says the National Union of 
Journalists, which wants a national inquiry into 
its plight.

More than 150 titles have closed in the last 
four years, says the union, which is launching 
a “Local News Matters” campaign. A quarter of 
local government activities are not covered by a 
daily local newspaper, with more than a third (35 
per cent) by only one. 

NUJ national organiser Laura Davidson said: 
“Local newspapers and their websites are the 
most trusted form of the media, read by more 
than 30 million people each week. 

“They are a crucial part of our democracy. But, 
in the past decade more than 5,000 journalist 
jobs have gone; most newsrooms are about half 
the size they were. There is genuine concern that 

many newspapers no longer have the capacity to 
provide the coverage necessary to inform voters 
about local politics.”

One solution the union calls for is to have 
local papers declared community assets to 
prevent their closure by the four big groups that 
dominate the sector: Trinity Mirror, Local World, 
the American-owned Newsquest and Johnstone 
Press. There would then be time for potential 
new owners, including local co-operatives and 
groups of the journalists to put together bids for 
a paper.

This idea is supported by the CPBF and is in 
the Media Manifesto for the election. 

2015 CPBF ANNUAL 
GENERAL MEETING
Saturday 27 June 
10 am to 1 pm 
Post general election analysis and the 
future for media reform, plus election 
of national council for 2015/16 and lots 
more …

At the NUJ, 308 Gray’s Inn Road, 
London WC1X 8DP
Nearest tube/rail Kings Cross St. Pancras

NOT NEARLY GOOD ENOUGH. 
BUT DIDN’T WE DO WELL?
THE EUROPEAN Initiative on Media Pluralism last 
year failed to reach its target of a million signatures 
on the Europe-wide petition to demand the EU take 
action over media ownership. The UK exercise, which 
the CPBF supported, gathered 7,555 signatures, 
which was 13.8 per cent of the target of 54,750. 
Yet according to new figures listing all the national 
totals, that was the second highest in the continent.

Bulgaria was the 
best, the only one to 
beat its target. The UK 
narrowly beat Hungary, 
which is in the throes 
of a desperate crisis of 
media ownership but 
got 13.4 per cent, as did Cyprus, but no others got 
anywhere near 10 per cent. Even the Italians, who 
took the lead in the campaign and have suffered 
from the abuses of former Prime Minister and media 
magnate Silvio Berlusconi, struggled to a derisory 
2,109 signatures (3.85 per cent). France got a 
miserable haul of 318 signatures. 

P
IC

T
U

R
E

S
: M

A
R

K
 H

A
R

V
E

Y

The banners fly high in the Unity Hall in Wakefield

THE MEDIA AND 
DEMOCRACY

Public pre-election meeting 
on media reform

Speakers include Granville 
Williams (CPBF), editor of 

Big Media and Internet Titans
RED SHED Wakefield WF1 1QX

Saturday 18 April 
1.00-4.00pm • Free admission 

Organised by 
Wakefield Socialist History Society



Spring 2015 Free Press 5

REGULATION

Losers in the 
phoney war 
Two years on from Leveson 
and there’s little to show 
for those whose hopes for 
a fairer media world were 
raised so high by the 
revelations of Big Media 
corruption. 

�TIM GOPSILL 
follows the empty 
activities of the 
main parties 
involved

IT’S 28 MONTHS since Lord Justice Leveson 
brought forth his report and 24 since Parliament 
laid the foundation stone for an independent 
system for regulating print periodicals and their 
websites. Since then wars of words have been 
ceaseless but very little has changed.

It’s a classic phoney war. The pro- and anti-
Leveson forces – regulators and would-be 
regulators, politicians, campaigners and the press 
– have circled round each other making menacing 
noises but all that is new in real terms is that the 
discredited Press Complaints Commission (PCC) 
has got a new name.

It’s very frustrating, all the more so because 
Leveson’s timid reforms really wouldn’t change 
the world very much if they were implemented 
to the letter. From the moment the report was 
published in November 2012 it was clear that the 
judge’s intention was to finesse some kind of 
compromise that the editors might be persuaded 
to accept. 

If you are going to have anything other than 
the ranks of the industry itself involved in press 
regulation, then it couldn’t be less than what 
Leveson proposed and Parliament enacted: 
a statutory body specifically prevented from 
exerting any kind of influence on the press, with 
its sole remit to check from time to time that the 
regulator is carrying out the functions Leveson 
said it should.

After all, Leveson emphasised that the new 
system must be “self-regulation”, which can 
only be what it says it is: unhindered by outside 
authority. That’s the first problem: that even if 

the Independent Press Standards Organisation 
(IPSO, the successor to the PCC) meticulously 
did everything asked of it, nothing would stop 
the prejudiced and cruel reporting that the mass 
circulation papers so like to indulge in.

The victims would have easier and cheaper 
redress, yes, but as long as they were selling 
papers, or drawing eyeballs, the journalists could 
carry on as usual. But while injured parties might 
indeed benefit from a Levesonian arbitration 
process, what’s additionally unfair about the 
system is that, then again, they might not.

Leveson decided to stick with the PCC formula 
of a “membership” organisation – that is, a 
regulator whose sway applies only as far as those 
that choose to join it. Its authority derives from 
the terms under which publishers join: essen-
tially, a contract that they agree to be bound by 
its rulings. A superior alternative, the thinking 
goes, to statutory authority.

Maybe it is, but it has a bigger flaw, from the 
question: what happens to publishers that don’t 
choose to join? Leveson built a web of incentives 
and punishments to induce them to do so, but 
by definition they are unfair and there’s no 
reason they should work.

This is not an unforeseen problem. It 
happened under the PCC, from which sleazebag 
proprietor Richard Desmond withdrew his 

Express Newspapers in 2010, taking umbrage 
at its criticism of the papers’ coverage of the 
McCann family. Lawyers like to use the phrase 
“hard cases make bad law”, and to construct a 
regulatory edifice around the whims of a brute 
like Richard Desmond rather proves the point. 

The upshot is that if you get done over by a 
newspaper or website, what happens to you will 
be a matter of chance. If your persecutor happens 
to be a member of a Leveson-compliant regulator, 
you stand a chance of a decent mediated 
settlement and apology. If you fail to win justice 
at this stage, however, and decide to sue, you will 
do worse in court because the publisher’s status 
gives them certain legal advantages.

On the other hand, if the paper is not 
Leveson-compliant, you will have little help or 
luck at the regulatory stage but at court you 
could fare better because it will be punished for 
its transgression. 

There may too be variations between the 

treatment from different regulators because 
the Press Recognition Panel (PRP) set up by 
government to monitor the regulator can 
recognise any that meets Leveson standards; 
anyone can set one up and we could end up 
with several, all running their own shows – in 
effect, a lottery. But so far nobody has applied for 
recognition at all, and the only likely candidate 
is Impress, established by Jonathan Heawood, 
formerly head of English PEN, as a Leveson-
compliant rival to IPSO.

For the last year Impress has been doing the 
same as everyone else: appointing worthy indi-
viduals to various panels and committees and 
straining to show just how independent they 
all are. Leveson set limits for the proportion 
of “independent” individuals on any regula-
tor’s committees, and every announcement is 
pored over by commentators as if press freedom 
depended on it. In truth they are all much the 
same mix of meritocrats and bureaucrats as 
office-holders everywhere.

IPSO has a board, an executive, a complaints 
committee and an appointments panel; there 
is also an Editors’ Code Committee that draws 
up IPSO’s code of practice but is appointed by a 
nominally separate body called the Regulatory 
Funding Company (RFC).

The RFC, though IPSO’s paymaster, is not a 
regulator, so no pretence is needed there and 
all its eight members are Big Media bosses and 
proud. The Code Committee by the way has 
three independent members out of 15, and one 
of those is a former BBC journalist. The RFC 
says: “in line with the recommendations of 
the Leveson Report in 2012, the committee is 
being restructured to include a greatly increased 
lay membership”, and this composition is the 
outcome.

Its chair is Paul Dacre, editor-in-chief of the 
Daily Mail group whose titles have for some years 
drawn more complaints for breaches of the Code 
than anyone else. Dacre would not be wasting 
his time in this position if it did not hold great 
sway over the whole IPSO process.

Chair of the RFC was until March 5 Paul 
Vickers, for years the legal director of the Trinity 
Mirror group. After the News International 
phone-hacking scandal broke he headed an inves-
tigation into whether similar scams had been 
employed on Mirror group papers, amid swirling 
rumours that they had, particularly involving the 
reptilian former Daily Mirror editor Piers Morgan.

Vickers’s verdict was unequivocal: “We have 
done huge investigations and, to date, we have 
not found any proof that phone hacking took 
place”. Soon the writs from disgruntled celebrities 

,, continued over page

If you get done over 
by a newspaper or 

website, what happens 
to you will be a 

matter of chance



6 Free Press Spring 2015

started to arrive and last October he was “made 
redundant”. (Legal directors are never redundant.) 
But the RFC had no problem with him staying 
in the chair and it was only in the week that 
the eventual trials began, with accusations of 
hacking on an even grander scale than at the 
News of the World, that he had to resign.

It’s not hard for Impress to look cleaner than 
this but it has not yet sought recognition from 
the PRP nor announced any publisher members. 
It has naturally made thoroughly independent 
appointments to its appointments panel and 
its board. It has its own putative funding body 
called the Independent Press Reform Trust (IPRT), 
from which it maintains a fitting distance, as 
different from the IPSO/RFC as it can. Indeed it 
is so distanced that when the IPRT applied for 
charitable status it was turned down, twice, by 
the Charity Commission on the grounds that 
there was insufficient information about what 
IPSO would be doing to judge whether it may 
be charitable.

Impress is trying to prevail upon on the three 
national papers that have baulked at joining IPSO 
– The Guardian, Financial Times and Independent 
– that have problems with IPSO’s dependence 
on the press and the PRP’s on the state. All are 
currently regulating themselves and unable to 
apply for recognition even if they wanted to. 

If they continue to resist the blandishments 
of Impress, it will go to the PRP in the summer 
with a portfolio of smaller publications it has 
approached, many of them online. No-one thinks 
about regulating such publications – local and 
niche websites and magazines – but if they 
malign someone and are outside any system, 
and don’t have any money, then redress is likely 
to be meagre.

Leveson compliance would be attractive to 
publishers and readers alike, by setting standards 
to be adhered to and offering decent and cheap 
redress. This would be a real gain from Leveson, 

to regularise the position of small local and niche 
publications. It’s hard to see any others. With the 
membership model he decided to go with there 
could never be a just and even system, because 
the “members” are so different.

The terms of public discussion of regulation 
are set by Big Media. All their bluster about 
attacks on press freedom might be bogus – 
because what they are defending is not freedom 

but its abuse by big corporations – but it puts 
their critics, people who care about it more than 
they do, onto the defensive.

Leveson almost invited this reaction by 
pandering to the papers in the forlorn hope they 
would respond positively. Some hope. In any 
case his model was flawed by a fatal confusion 
between two quite different issues: the setting 
of standards for journalistic conduct, and the 
provision of redress for people who have been 
traduced by them. 

The former is a professional matter that 
should properly be left to journalists themselves; 
indeed, the idea of plonking well-meaning 
outside amateurs on the committee that draws 
up a Code of Conduct is silly and irrelevant. The 
press is right about this, in my view. The NUJ 
would be a good body to perform this function, 
though there are problems in relation to its remit 
to defend all members; the BMA manages it, 
though, for doctors.

The latter requires some kind of tribunal for 
quick and cheap justice – I have long argued that 
the Employment Tribunal is a good model – but 
although it would work by enforcing agreement 
between the parties it would at some late stage 
have to involve the force of law. That would 
enrage the editors, but everything enrages the 
editors and you might as well enrage them over 
something meaningful rather than Leveson’s 
tepid compromises.

REGULATION

So hard for Labour 
to commit itself
THE CURRENT preoccupation of media reform 
campaigners is to get the Labour Party to include 
a meaningful commitment for change in its 
election manifesto, to give it a mandate to take 
on the owners of Big Media. 

In the recent past all parties have shied away 
from making a pledge that would incite their 
rage. But the right-wing press have been crying 
wolf on press freedom for some time so it’s hard 
to see what the party has to lose.

Labour’s media frontbencher is no less than 
deputy leader Harriet Harman who at the height 
of the phone-hacking scandal made numerous 
pronouncements that the concentration of 
media ownership was unacceptable. She said: 
“Media monopoly matters in a democracy. The 
concentration of unaccountable media power 
distorts the political system …

“Plurality ensures that no media owner can 
exert such a damaging influence on public 
opinion and on policy makers …” and so on. Like 
many others she has often praised party leader 
Ed Miliband for his immediate condemnation of 
the conduct of the Murdoch press.

Now she has to be more measured, telling 

a rally organised by Hacked Off at Parliament 
in February: “We are absolutely committed to 
what Leveson proposed and we do not think that 
business as usual is acceptable.” 

Asked twice whether that commitment 
would appear in the manifesto she twice 
replied: “We have a mandate to follow through 
on Leveson.”

Naturally she cannot divulge the contents of 
the manifesto until it is published. But “following 

through on Leveson” is hardly enough. The 
problem that has Labour raised repeatedly – the 
concentration of ownership – was left hanging 
by Leveson and needs separate legislation. There 
is plenty of policy there for Labour to follow 
through with.

Harriet Harman’s number two on media is 
Chris Bryant, one of the MPs who made the 
running in the backbench assault on the popular 
press over phone-hacking. In December he said 
at the Commons event to launch the Media 
Manifesto that the “idea that the media could 
NOT be an election issue is incredible. They are 
an issue because they have made it one. 

“I don’t believe in an owners’ press, a proprie-
tors’ press, controlled by a few people,” he said. 
“If they want to hack the phones of government 
ministers, everybody turns a blind eye. I am 
determined that when it comes to the election 
we will have a different policy.”

A fortnight later he was surprisingly 
appointed as a number two frontbencher to 
Harman on arts and media. The story was blown 
up in the press as the outcome of a row over 
immigration policy, as a result of which Miliband 
had to remove Bryant from his shadow work and 
pensions brief. 

But it is not unknown for noisy backbenchers 
to be promoted to shut them up, and Bryant 
has gone uncharacteristically quiet. “Leave it to 
Harriet” appears to be the order of the day.

,, from previous page

The right-wing press have 
been crying wolf for some 

time so it’s hard to see 
what the party has to lose

What they are 
defending is not 

freedom but its abuse 
by big corporations

Losers in the phoney war



Our media are too important to be left to the bottom 
line of big business or the whims of government. We 
cannot rely on unaccountable private corporations or 
partisan administrations if we want media that serve 

the many and not just vested interests.

UK GENERAL ELECTION 2015



Communications should be organised 
and regulated in the public interest
WHEN THE phone hacking scandal surfaced in 2011 it 
didn’t only expose the sickening corruption involving the 
government and Britain’s biggest media company, Rupert 
Murdoch’s News Corporation. It also stopped in its tracks the 
bid from News Corp to get even bigger by buying 
up Sky TV, which is Europe’s biggest 
pay-TV broadcaster – which was 
on the point of being waved 
through by Tory culture 
minister Jeremy Hunt.

This year the resigna-
tion of Daily Telegraph 
political commentator 
Peter Oborne showed how 
close Big Media are to the 
corporate bottom line. All too often they end up protecting 
powerful interests while failing to represent the lives and 
experience of women, workers, young people, minorities and 
migrants. We want media to be more accountable and more 
responsive to the public they serve.

UK voters want their political parties to promote truly 
independent media. 

We want effective ways to challenge inaccuracies in 

reporting. We want to ensure communities have access to a 
diverse range of communication services geared to serving 
their needs. We want an end to the corruption that surrounds 

the largest media corporations – but 
how do we achieve this?

C o m m u n i c a t i o n s 
should be organised and 
regulated in the public 
interest. This means public 
involvement and oversight 
in the decisions made. 
Overwhelmingly, decisions 

are made between ministers, 
senior regulators and powerful 

commercial interests. 
There are five main proposals:

1 Controls on media ownership
2 Independent, trusted and effective regulation of the 

press 
3 Well-funded, independent public service media 
4 Protection for communication rights 
5 Action on lobbying and transparency

THIS MUCH AND NO MORE

Time for controls on media ownership
WE NEED regulations to limit how much companies can 
own, and to require those with significant market shares to 
meet agreed editorial standards.

Firms with significant market share should help ensure 
media plurality themselves by adhering to agreed standards, 
protecting journalistic independence and editorial output. 
In order to secure plurality, we are proposing ownership caps 
across the total media market, as well as in separate markets for 
national and regional news, so that no single voice can control 
more than 20 or 30 per cent of a designated media market.

Any publisher with a 15 per cent share in a designated 
market should be subject to a Public Interest test in respect 
of any merger or takeover. Ownership concentration above 
the 15 per cent threshold may be permitted if publishers meet 
certain obligations, such as investment in newsgathering or 

original programming, upholding codes of practice, and 
protecting editorial independence. 

This applies to local press as much as the nationals. Over 
the last 15 years there has been an accelerating concentra-
tion of papers into four big groups, with many titles merged 
or closed. A threatened local paper should be considered a 
“community asset”, so that if it faces closure, a moratorium 
must be imposed to allow others, such as employee coopera-
tives or third sector groups, to take it over as a going concern. 
Charity law should be amended to allow newspapers to 
become charitable enterprises.

We call on Parliament to
AA Limit the power of ministers to override curbs on 
media concentration 

AA Impose public service duties on large media groups 
AA Strengthen the public interest test for media mergers 
AA Give the regulator Ofcom stronger powers to tackle 
media concentration and launch periodic reviews 
of media plurality. Ofcom itself must be made more 
accountable to the public.

Any publisher with a 15 per cent 
share in a designated market should 
be subject to a Public Interest test in 
respect of any merger or takeover



The BBC has responded to financial 
and political pressures by becoming 
too pro-establishment. We want to 
ensure that the BBC is strong enough 
to stand up both to government 
and commercial pressures

MARKING THEIR HOMEWORK

Independent, trusted and effective regulation of the press
WE CALL for the implementation of the arrangements for press 
self-regulation put forward by the Leveson Inquiry in 2012. In 
addition we need the system to offer an effective right of reply to 
inaccuracies, operated by a regulator that represents, among others, 
working journalists and the public. 

The regulator should require publishers to operate a “conscience 
clause” that enables journalists to refuse to work unethically. All 
media workers must have the right to union recognition.

With increasing pressures on media to accommodate the 
commercial demands of owners and advertisers, stronger safeguards 
are needed to protect editorial independence.

HANDS OFF THE BBC!

For well-funded, independent public service media
THE renewal of the BBC Charter and the licence fee 
settlement due next year must maintain a strong, independent 
BBC that can perform the central role of public service media 
across platforms, local neighbourhoods, and communities 
of interest.

The licence fee remains the best way to finance BBC 
services by users, but this should be collected as a progressive 
tax on households, with tiered rates for working households 
and free services for those in receipt of benefits. 

The fee should fund BBC public services alone and cease 
to be “top-sliced” to finance digital infrastructure or other 
services that benefit commercial providers who currently have 
no public service obligations.

We should restore the revenue lost to the BBC caused 
by the cuts in licence fee imposed under the deal with the 
coalition government five years ago. Creeping privatiza-
tion must also be reversed so that the BBC can be a central 
resource for developing and promoting digital public media 
for the 21st century.

The BBC has responded to financial and political pressures 
by becoming too pro-establishment. We want to strengthen 
BBC independence to ensure that it is strong enough to stand 
up both to government and commercial pressures, something 
it has notably failed to do in recent times.

We accept that there is a crisis of trust with the perfor-
mance and governance of the BBC and a need for a more 
accountable, democratically elected body to oversee its 
work. This body should reflect and promote greater cultural 
diversity, social experiences and opinion across communities. 
We propose that one third of the members should be elected 
by licence fee payers, one third should be elected by BBC staff, 
and one third appointed by an independent panel.

Despite pressure from phone and data companies, a 

significant portion of the audiovisual spectrum (which carries 
the broadcast signal) should be retained in public ownership 
in order to ensure that free-to-air broadcasting continues to 
be accessible to all.

Stricter obligations should be imposed on the commercial 
public service broadcasters relating to levels of investment in 
original programming and the nature and range of program-
ming at peak times. All providers of broadcasting content 
should meet public service obligations once they reach a certain 
threshold of market share in return for access to spectrum.

New sources of finance are required for other public 
service media. This could include levies on recording 
equipment, pay TV revenues, advertising income and 
mobile phone operators. Industry levies should be imposed 

on companies like Google and Microsoft, and satellite and 
cable providers not covered by PSB provisions, to fund public 
service content across all platforms. And all the big media 
corporations, including internet giants like Amazon and 
Google, must be made to pay proper levels of tax.

The nations of the UK through their elected assemblies 
should be granted greater powers over the regulation of the 
media. Ofcom and other regulatory bodies should be subject 
to democratic membership and be charged with upholding 
and promoting public service media.



STOP THE SNOOPING

Protection for everybody’s communication rights
BOTH JOURNALISTS and the public are at risk from 
state surveillance. There is also a growing threat from private 
companies whose business models are based on economic 
surveillance, gathering information on users as a commodity 
for marketing purposes. 

Powerful corporations like Google invest heavily in 
lobbying to secure regulatory favours while states induce them 
to give up more data on users.

Neither the state nor private interests can be trusted to 
safeguard peoples’ communication rights. These rights include 
access information and services, privacy and freedom of 
expression. Free communications also depend on protection 
for journalists and other communication workers to foster a 
diversity of voices.

A major threat to free media lies in anti-terror and surveil-
lance laws to harass and spy on journalists and put the confi-
dentiality of their sources at risk. This threatens investigations 
into vital areas of public interest and the laws must be changed 
– notably the Regulation of Investigatory Powers Act that 
allows police to bypass secretly the proper procedures.

It is vital to maintain an open internet, providing universal 
access for producers and consumers of online content. 
There are not the same threats to what is known as “net 

neutrality” as in the USA because in Europe the market in 
broadband provision is better regulated. But the goals of 
public service and the universal service obligation must still 
be protected from market monopolisation and authoritarian 
political control. 

WHO’S INDUCING WHO?

Urgent need for transparency on lobbying 
THE POLITICAL agenda is being set more and more by 
lobbyists for powerful interests and corporations. It is a £2 
billion industry but there are few rules governing its activities 
and no requirement for lobbyists to register or disclose their 
clients or activities. The Commons Public Administration 
Select Committee has concluded that “there is a genuine issue 
of concern that there is an inside track who wield privileged 
access and disproportionate influence”. There should be a 
statutory system to compel the disclosure of who is lobbying 

whom and how much is being spent in the process, in 
Westminster and the devolved assemblies.

Clandestine lobbying should then be outlawed and a 
fund established to allow civil society groups to carry out 
research in the public interest. There should be restric-
tions on the ways that politicians, former civil servants and 
media executives move effortlessly and influentially between 
different parts of the industry, making a complete mockery 
of the regulatory process.

THIS Media Manifesto has been 
drawn up to promote an agenda 
for media reform in the run-up to 
the 2015 UK General Election. 

The Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom (CPBF) 
and Media Reform Coalition have 
worked with media trade unions, 
media, cultural and civil society 
organisations, academics and 
individuals to contribute and 
comment on proposals that reflect 
the need for change. 

We are encouraging everyone 
interested in media reform to 
join us in raising these issues 
with Parliamentary candidates 
and parties.

We want public discussion to 
generate a movement for media 
reform that sets out achievable and 
progressive reform.

With these changes – we believe 
we have set out the key demands 
to bring us closer to a democratic 
and diverse media for all.

Published by the 
Media Reform Coalition

www.mediareform.org.uk

and the Campaign for Press 
and Broadcasting Freedom

www.cpbf.org.uk

AA For more copies of the 
Manifesto and further 
information email 
freepress@cpbf.org.uk 
Phone 07729 846 146



Spring 2015 Free Press 7

A simple but effective idea 
raised during the Leveson 
process – a ‘conscience 
clause’ to help journalists 
stick to decent professional 
practice – has all but 
disappeared from public 
debate. It must be brought 
back, says TIM GOPSILL

IN THE EARLY ≤∞∞∞s the News International 
and the Mirror group tabloids were locked in 
grim competition to hang on to their share of 
the declining mass circulation market, amid 
prophesies that the industry was on its last legs. 

Managers saw the way to shore up circulation 
as to step up the quota of celebrity tittle-tattle 
in their pages, in print and online. What was 
needed was an endless stream of inconsequen-
tial stuff about royalty, show business people 
and others defined as famous. It didn’t matter 
how the journalists got hold of them. 

Everyone knows what came of this, and the 
big losers have been the journalists. Dozens lost 
their jobs and their careers, were arrested, spent 
years on bail and weeks in court. Whatever they 
felt about the things they got up to, they had 
little choice but to do them.

No doubt some of them had good fun hacking 
phones and otherwise blagging private informa-
tion. But a lot weren’t happy; dozens supplied 
evidence for Leveson about job insecurity and the 
prevalence of bullying in Murdoch newsrooms. A 
handful did so to the inquiry; quite a few more 
have done so since in their court cases; and 
others were only prepared to do so anonymously, 
though the NUJ, which presented it to Leveson. 

But happy or not made no difference. 
Journalists on the Sun, the News of the World 
and the Mirror titles had no right to refuse 
instructions to work unethically and no support 
to fall back on since the National Union of 

Journalists was banished from their newsrooms 
in the 1980s.

For 20 years the union has been promoting 
the conscience clause to protect both profes-
sional standards and journalists’ jobs. A clause 
in contracts of employment would grant a 
right to refuse to undertake work they consider 
unethical. If sacked for refusing, they would 
have solid case for wrongful dismissal at the 
Employment Tribunal.

The clause in the NUJ rules says: “A 
journalist has the right to refuse assign-
ments or be identified as the author of 
editorial which would break the letter 
and spirit of the code. No journalist 
can be disciplined or suffer detriment 
to their career for asserting his/
her rights to act according to 
the code.” 

The NUJ presented the 
proposal to Leveson, who was 
impressed. He wrote in his report: 
“I was struck by the evidence of jour-
nalists who felt that they might be 
put under pressure to do things that 
were unethical or against the code. I 
therefore suggest that the new inde-
pendent self-regulatory body should 
establish a whistle-blowing hotline 
and encourage its members to ensure 
that journalists’ contracts include a 
conscience clause protecting them if 
they refuse.”

The NUJ called on national newspapers 
to insert a conscience clause into journalists’ 

contracts, and on the government to include it 
in the Royal Charter enacted to underpin as new 
regulatory regime. 

Nothing came of either. In part this must 
have been because it was dropped by the lead 
campaigning group Hacked Off.

The Hacked Off website has a page listing 12 

concessions made to the newspaper corpora-
tions in the 2013 negotiations over the royal 
charter. Number 10 reads: “Leveson said clearly 
that a self-regulator ‘should consider’ the intro-
duction of protective ‘conscience clauses’ in 
journalists’ contracts. 

The draft Charter at one stage included a 
requirement that a self-regulator must at least 
show it has considered these matters, but again 
the industry objected and again the concession 
was made.”

It goes on: “The concessions were made 
in good faith in the hope that the industry’s 
leaders would be persuaded to buy in to the new 
system, but as we know they have not done so.”

Anyone could have told them that would 
happen. And of all the things, the conscience 
clause is the last the bosses would ever agree to 
because it affects their role as employers. 

REGULATION

Conscience 
clause hits 
the cutting 
room floor

No doubt some journalists had good fun hacking phones 
and otherwise blagging private information. But a lot 
weren’t happy; dozens supplied evidence for Leveson about 
job insecurity and bullying in Murdoch newsrooms

Of all the things, the 
conscience clause is 
the last the bosses 

would ever agree to



8 Free Press Spring 2015

REGULATION

The ads are in 
and Peter’s out 
In the latest scandal to swirl 
around the national press 
the Daily Telegraph was 
denounced by its own top 
political commentator for 
letting advertising overrule 
editorial – a heinous 
betrayal for journalism. 

DES FREEDMAN 
says the Peter 
Oborne affair tells 
us a lot about 
modern media

PETER OBORNE’S resignation as chief political 
commentator of the Telegraph has touched a 
nerve for lots of reasons.

First, simply because of its rarity. Very few 
journalists are confident enough to speak out 
against their employers or to refuse to write 
stories that they don’t agree with. Newsrooms 
may claim to be at the forefront of protecting 
free speech but they don’t seem to be that 
comfortable with internal dissent.

Second, because of what it tells us 
about the direction in which “prestige” 
journalism is heading. Oborne (right) 
talked about the “decimation” of the 
Telegraph’s newsroom, the decline in 
fact-checking and the obsessive pursuit 
of online traffic that pushes titles towards 
agendas like the Mail Online’s “sidebar of 
shame” and away from well resourced public 
interest journalism. Similar claims are regularly 
made about the increasingly bland, establish-
ment-obsessed coverage of BBC News.

Third, because it reveals a lot about the 
networks of power and influence that dominate 
the everyday business of news. The firm divide 
between editorial and advertising that has long 
been part of the folklore of quality journalism is 
under huge pressure from a variety of sources. 

This can take the form either of “branded 
content”, like the Guardian’s partnership with 
Unilever, that has become increasingly pervasive 
as traditional publishers seek to make up for 
some of the revenue that has migrated to online 

advertisers. Or as in the Telegraph case it can 
assume an even more blatant kind of interference. 
Oborne claimed with reason that a major news 
story – HSBC’s encouragement of tax evasion 
schemes – was sacrificed in order not to jeopardise 
the Telegraph’s advertising contract with the 
bank. Stories were run and 
then “disappeared”, or not 
commissioned at all, simply 
because of commercial consid-
erations that compromise 
the fundamental purpose of 
independent journalism. 

“There is a purpose to 
journalism,” he wrote, “and 
it is not just to entertain. It is not to pander to 
political power, big corporations and rich men. 
Newspapers have what amounts in the end to a 
constitutional duty to tell their readers the truth.” 

Many people will be utterly unsurprised by 
the revelation of such intimate links between 
large media groups and their corporate sponsors 
but Oborne’s statement makes it clear just how 
open Telegraph bosses are about this state of 
affairs. According to Oborne, chief executive 
Murdoch MacLennan “agreed that advertising 
was allowed to affect editorial, but was unapolo-
getic, saying that ‘it was not as bad as all that’ 

and adding that there was a long history of this 
sort of thing at the Telegraph.”

This is not quite what is taught in journalism 
colleges – nor what is expressed in the usual 
editorials praising this country’s long tradition of 
a free press.

The Telegraph was likewise open about its 
priorities in the language of its responses to 

Oborne’s bombshell. A spokesperson said: “Like 
any other business, we never comment on 
individual commercial relationships, but our 
policy is absolutely clear. We aim to provide 
all our commercial partners with a range of 
advertising solutions …”

Next day the paper’s 
leading article began: “We 
have covered this matter as 
we do all others, according 
to our editorial judgment 
and informed by our values. 
Foremost among those values 
is a belief in free enterprise 
and free markets. We are 

proud to be the champion of British business and 
enterprise.” This was its defence.

The final reason why Oborne’s resignation has 
been so widely acclaimed is because it gives voice 
to an increasingly widespread view that ordinary 
people are being lied to by people with power 
– which is why we need fearless journalists like 
him in the first place: to alert us to this fact. 

A Eurobarometer poll carried out in 2013, two 
years after the phone hacking crisis exploded, 
found that a mere 19 per cent of the UK 
population “tend to trust” the press – the lowest 
of the 33 countries polled. A more recent survey 
of world public opinion listed the UK as 19th out 
of 27 countries in terms of the population’s trust 
in key public institutions. 

There is a crisis of legitimacy in traditional 
sources of authority – including government, 
media, police and mainstream political parties 

– and very little confidence in the ability 
of these institutions to correct their own 
behaviour. In relation to press regulation, 
this means that the public is hardly likely 
to be impressed by a new regulator, IPSO, 
that is funded and controlled by groups 
like the Mail, News UK and, not least, 
the Telegraph.

Peter Oborne’s statement provides 
us with a clear warning that corporate 

influence, if unchecked, represents a 
systematic attack on free speech. He reminds 

us that we shouldn’t allow news organisa-
tions to “mark their own homework” and that 
we need mechanisms to protect ethical practices 
in newsrooms. 

But this is about far more than the behaviour 
of individual journalists and individual proprie-
tors. Above all, it shows the need urgently to 
change the patterns of media ownership in this 
country – to introduce limits to the amount of 
the media owned by a single voice and to redis-
tribute income to voices which are otherwise 
being silenced – if we are to challenge the 
corrupt relationship between journalism and 
elite power.

It shows the need 
urgently to change 

the patterns of 
media ownership



Spring 2015 Free Press 9

PUBLIC BROADCASTING

BBC goes with the flow for 
change that’s going to come
THE BBC is making big changes as it prepares itself for the 
fight to preserve its public status and funding when its charter 
comes up for renewal next year.

The new top team of Director-General Lord Hall and chair 
of the Trust Rona Fairhead made clear in February that they 
were open to change two core elements of the running of the 
corporation: governance by the BBC Trust and funding by the 
licence fee.

Rona Fairhead has called for the abolition of the trust 
and supervision by an outside regulator, effectively putting 
herself out of a job. She conceded that the lack of clarity 
over governance had led to recent financial and editorial 
management failures.

There was a “faultline in the blurred 
accountabilities” between the trust and the 
management it was supposed to oversee 
that had damaged the corporation. 

Instead of the separate trust and board 
of management there should be a single 
internal board, with an independent chair 
and a majority of non-executive directors. 
The trust’s responsibilities for regulation and accountability 
should pass to a dedicated external regulator. 

“The BBC board and its regulator would need to be able 
to act as a protective buffer between government and 
management, to ensure the organisation’s independence,” 
she said.

Operational management would be handled by a new 
beefed-up BBC executive with a non-executive chairman 
sitting alongside the BBC director general, Tony Hall.

Rona Fairhead’s proposal came just a week after a similar 
one from the Commons culture media and sport (CMS) 
committee, though she did not support the committee’s 
proposal for a Public Service Broadcasting Commission that 
would have the power to “top-slice” or allocate parts of the 
licence fee income to other purposes – a long-standing dream 
of enemies of the BBC that the coalition government has 
followed for the past five years.

The CPBF in its Media Manifesto is calling for an end 

to top-slicing the fee. The campaign also supports the 
proposal to scrap the present system of paying the fee, 
with its replacement by a levy raised on all households. 

Director-General Lord Hall called for the change in a speech 
to staff in March. It will mean the BBC can draw income from 
households without a television or that watch programmes 
only online. He said: “The licence fee should be updated for the 
internet age”.

Since the fee (currently £145.50) was introduced in 1946 
it has been payable for the ownership of a TV set, which will 
soon become an outdated concept. The household levy would 
reaffirm the corporation’s public service status through its 

funding by a universal payment separate 
from government taxation. It would also 
do away with the need to detect TV sets 
and prosecute those who don’t buy a TV 
licence. It is estimated that the BBC loses 
£250 million a year through non-payment.

Again the proposal has been made by 
the Commons CMS Committee, though 
it said the earliest it could be introduced 

would be in 2026. 
The second drawback of the present fee for supporters of 

the BBC is the fact that non-payment is a criminal offence, 
with a few dozen people jailed each year for failure to pay, 
not the fee itself but the fine for non-payment. Reports have 
shown they are overwhelmingly poor people who say they 
cannot afford the £145.50 a year.

There have been calls to de-criminalise non-payment, but 
this would lead to a big loss of revenue – and no doubt to 
“don’t pay the licence fee” campaigns in the right-wing press. 
The BBC has been consulting with government but no conclu-
sions have been reached.

The CPBF Media Manifesto calls for the household 
charge to be progressive, with a lower charge for the poor. 
If it were paid with council tax – which is how county 
police forces are funded – it could be graded according to 
the council tax bands, and poor people on benefits who pay 
no council tax would be exempt.

B
B

C
H

S
B

C

Rona Fairhead 
has called for the 
abolition of the BBC 
Trust and supervision 
by an outside 
regulator, effectively 
putting herself out of 
a job

Tony Hall: The licence 
fee should be updated 
for the internet age

It is estimated that 
the BBC loses £250 

million a year through 
non-payment

Join the
campaign
for press and 
broadcasting
freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ _______________________

Name__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address_______________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode____________________________________________________________Tel_____________________________________________________________________

Email___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable)_________________________________________________________________________________________________________

Join online at 
www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 29 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk



10 Free Press Spring 2015

PUBLIC BROADCASTING

Vision 
for the 
digital 
age
What happens to public 
broadcasting when TV 
itself becomes outdated? 
PAT HOLLAND explores 
the ideas of a digital 
visionary at the BBC

WE’RE LIVING in a time of transition. The 
broadcast age, when television and radio are 
organised in channels, and programmes are 
scheduled to give a patterned regularity to our 
week, is being overtaken by an online age when 
programmes are available at any time and may 
well share a screen with video games, Facebook, 
online newspapers and whatever else we ask 
Google to find for us.

The viewing of broadcast television is 
shrinking. Despite the attempt to gather 
audiences for live competition-based shows 
(Strictly Come Dancing, Britain’s Got Talent) 
fewer programmes are watched by a significant 
number of people at the same time: increasing 
numbers are using catch-up services such as 
∂oD or BBC iPlayer – and watching dramas or 
comedies on DVD or a pay service like Netflix. 

Many argue that free-to-air broadcasting is 
rapidly becoming outdated and will disappear. It 
is a convenient prediction for those who scorn 
the idea of public service and are pushing for a 
completely market-led system. After all, they 
argue, consumer choice is everything, and in the 
online age choice is everywhere. And it is global. 
Protection and regulation are not only unneces-
sary but impossible. 

The very idea of a regulated public service 
system, which has underpinned the familiar 
landscape of radio and television in the UK, is 
under renewed attack from the free-market right. 

The attacks go back to 1986, when the 
Peacock Committee on the funding of the BBC 
reported. The committee looked forward to the 
day when a “full market” in broadcasting would 
become possible – and predicted that that 
would happen when the appropriate technology 
became available. For the last 30 years those who 
continued to adhere to the Thatcherite vision of 

a marketised broadcasting system have looked 
forward to that day. Now they feel their time 
may have come.

In response, rather than seeking to perpetuate 
the old system, some radical new thinking is 
needed. The concept of public service needs 
to be reasserted and the practice needs to 
be re-defined and refreshed for the online 
environment.

In fact this means renewing an older, broader 
definition of public service, from before the 
concept was put under pressure. The idea of 
“public service” in broadcasting has narrowed 
over the years. It has changed from describing 
the provision of a broad and diverse system, 
which included the commercial terrestrial 
channels as well as the licence fee funded BBC, 
to mean a certain type of programme. 

Peacock declared that public-service 
programmes should be supplementary to those 
created in the marketplace. The market should be 
given priority, and these so-called “public service” 

programmes would compensate for “market 
failure”. Today the re-definition has tended to be 
accepted by Ofcom and by most commentators. 
The meaning of public service has been shrunk 
to mean a few worthy genres – news and current 
affairs, children’s programmes, top-quality drama 
– that the market doesn’t want to pay for.

That opens the public service BBC to criticism 
because it persists in producing popular enter-
tainment and dares to compete with the 
commercial channels. 

A new form of public service for the digital 
age would go back to the original purpose of 
the licence fee: not just to fund the BBC, but to 

secure the infrastructure which ensured that a 
wide range of broadcast output was equally and 
democratically accessible to all who owned a 
radio and television set. (The pioneering role of 
the BBC engineering department in the history 
of broadcasting has often been overlooked).

This revived function could be secured by 
creating a “digital public space”. This is the 
visionary argument put forward by Tony Ageh, 
Controller of Archive Development at the BBC 
and the man behind the launch of the iPlayer. 

He points out that the licence fee, so often 
referred to as the BBC licence fee, is in fact a 
permit to own the equipment to receive terres-
trial broadcasts. “It’s not a tax,” he says; “it’s a 
permit and the whole of our society benefits 
from its unique status and in particular from the 
protection it buys us from those who would see 
that preserved public realm removed or turned 
only into a means of charging everyone who can 
afford to pay more for less”.

Since the early days the licence fee has 
protected a publicly accessible space on the 
airwaves, so why not protect a public space 
online? In fact the BBC charter (quoted by Ageh) 
has as a declared aim: “helping to deliver to the 
public the benefit of emerging communications 
technologies”.

He argues: “The licence fee ensures that the 
allocated public spectrum is safeguarded and 
secured and that barriers to entry cannot be 
placed in the way of the general public by either 
politicians or commercial gatekeepers. We need 
to rediscover what it is that the only the licence 
fee only does … It enables plurality not competes 
with it”.

A digital public space would be the equivalent 
of free-to-air television. Just as a number of 
frequencies on the spectrum are still – just about 
– preserved for the broadcast signal and available 
to everyone, a space on superfast broadband 
would be set aside for public access.

“It would ensure a guarantee of access to a 
protected allocation of internet bandwidth for 
every citizen, free at the point of use, at home 
and in key public places  – conceptually similar 
to frequencies within the broadcast spectrum 
reserved for public service broadcasting,” Tony 
Ageh says.

He points out that the BBC and the licence 
fee are not synonymous. His vision is of a public 
space which would carry BBC programmes, but 
would also contain a digital library of public 
assets from other broadcasters, museums, 
libraries, art galleries and other public services. It 
would “ensure that each and every one of us has 
guaranteed access to the public sphere, control 
over their own data and identity, and enduring 
services that they can trust and depend on”.

In the run-up to the renewal of the BBC’s 
Royal Charter next year Director General Tony 
Hall has recognised that the licence fee needs 
to be extended so that it covers online material. 
He should go further and commit the BBC to 
campaigning for a digital public sphere. What 
is needed is more than just damage limitation 
but a re-assertion of the principles of a universal 
service funded by a universal payment. 

■■ The text of Tony Ageh’s lecture outlining his 
proposal at Royal Holloway, University of London, 
on March 10, is at http://bit.ly/17dm81b

The idea of public service 
has narrowed over the years 

to mean only a certain 
type of programme

Tony Ageh: Create a digital public space

M
A

X
IM

 T
H

O
M

P
S

O
N



Spring 2015 Free Press 11

THE “SAVEBBC3” campaign handed in a 270,000-signature 
petition to the BBC in February demanding that the channel must 
stay on air. 

The campaign hopes to emulate the success of those against 
the closures on the Asian Network and BBC6 Music four 
years ago.

The corporation had announced their death knell as part of the 
panic cuts imposed by former Director General Mark Thompson. 
Vigorous campaigning forced both to be kept going, and both 
have since gone from strength to strength and vastly increased 
their audiences.

Perhaps the BBC announces these things on purpose to goad 
listeners and viewers to protest in numbers and generate backing 
for BBC services, which they have no real intention to close. And 
perhaps it doesn’t. At least BBC3 is not closing, but just facing 
huge budget cuts as it goes online-only.

Labour MP John McDonnell (right holding box) joined 
protesters to deliver the petitions at the BBC Trust offices. 
Campaign organiser Jono Read said: “What an amazing day! We 
had fans in #savebbc3 t-shirts, a star from Crims, an MP who is 
pushing the fight in the House of Commons, and a busker singing 
about the campaign!”

PUBLIC BROADCASTING

Keep it going, 
keep it on air
THE EXTRAORDINARY possibility of priva-
tising a BBC TV channel has receded since the 
corporation rebuffed a bid to buy the doomed 
youth-oriented 
channel BBC3.

Instead the BBC 
insists the channel 
will cease transmis-
sion to save money 
and go online-
only; but a vigorous 
viewers’ protest 
campaign threatens 
to repeat the success 
of campaigns against 
earlier closures.

The heads of two big independent TV 
production companies had prepared a bid of 
a reported £100 million to take over BBC3 and 

broadcast it as a commercial channel funded by 
advertising. The BBC is trying to save £800 to 
cover losses incurred by the disastrous licence 

fee settlement it 
agreed to in 2010.

The bid came 
from TV production 
veterans Jimmy 
Mulville and Jon 
Thoday, head of Hat 
Trick and Avalon 
productions respec-
tively. They said they 
could make £170 
million a year, even 
though they would 

not be able to retain the BBC name or branding. 
They have not said what the new name would 
be but the BBC says it is not for sale.

C4 MUST STICK 
TO ITS TASK
OFCOM SHOULD toughen up 
its regulation of Channel 4 to 
keep it closer to its original 
remit, the CPBF has urged. As 
a publicly owned corporation 
it has unique features which 
are in danger of being eroded 
and should be protected, the 
campaign says in its response 
to an Ofcom consultation. 

“C4’s original remit to 
provide for tastes and 
interests not properly catered 
for by the other PSB channels, 
has been reinterpreted as 
the provision of new forms 
of light entertainment and 
life style programming,” the 
campaign says. 

“It is arguable that in 
seeking to compete with its 
commercial niche channel 
and online rivals in the 
same field, it has lost a clear 
sense of what makes the 
channel different from many 
of the others crowding the 
programme guide.”

A
N

D
R

E
W

 A
ITC

H
IS

O
N



SURVEILLANCE

Hacks, hackers 
get together
Report from a ground-
breaking conference 
involving all sides of media-
based resistance to the 
surveillance state

“YOU’VE GOT TO do better; but we can help”. This 
was the message to the media from campaigners 
on information and communications at a 
remarkable gathering in London in December.

The symposium, entitled Building an Alliance 
Against Secrecy, Surveillance and Censorship, 
was convened by the Centre for Investigative 
Journalism (CIJ) to organise resistance to the rapidly 
expanding threats to independent journalism, 
political freedom and democracy itself. There were 
investigative reporters, whistleblowers, computer 
hackers, lawyers and social groups.

The imperative for collaboration comes 
from the revelations of Edward Snowden, the 
American whistleblower who worked for the 
National Security Agency. The secretive and unac-
countable NSA is the US equivalent of the British 
Government Communications Headquarters 
(GCHQ), and Snowden last year leaked millions 
of documents confirming that the two agencies 
were routinely intercepting the phone and online 
communications of everybody in the country.

Journalists have often enjoyed the attentions 
of the security services but the new world of 
mass surveillance is different. Journalists have 
always defended colleagues from the conse-
quences of targeted surveillance; now they have 
to defend everybody, and more importantly 
everybody has to defend them.

“We are looking to journalists because the 
law has let us down,” said Jacob Applebaum, 
an American collaborator with Snowden and 
a prominent hacker and developer of surveil-
lance-protected software. “You need to live in a 
free society but currently you don’t. Britain is a 
surveillance state. Even doing research on the 
internet is dangerous unless you use encryption.”

Wikileaks journalist Sarah Harrison, who is 
also director of the Courage Foundation, which 
raises money for the legal and public defence 
of journalistic sources said: “The government 
in the UK and the US as well, they like to use 
the rhetoric of national security, terrorism etc, 
basically as propaganda tools to give them the 

cover to operate in all sorts of abusive ways,” 
she says, and added: “The press in the UK really 
needs to grow some balls.”

Veteran journalist and film-maker John Pilger 
asked why had “so much journalism succumbed 
to propaganda? Propaganda is no longer an 
invisible government. It is the government.

“If journalists in the free press had done their 
job, the US and UK might not have gone to war 
in Iraq, had they questioned and investigated the 
propaganda instead of amplifying it, hundreds of 
thousands of men, women and children might 
be alive today, and the infamous Islamic State 
might not exist.”

Gavin Millar QC said we need a “shield law” to 
establish the rights of people in the face of mass 

surveillance. At present the police are getting 
hold of journalists’ phone records and GCHQ was 
intercepting journalists’ confidential material 
and compromising their sources – in both cases 
bypassing the Police and Criminal Evidence Act 
and the Human Rights Act, which require the 
authority of judges to access journalistic material.

He said: “Politicians are not bothered because 
they feel the end justifies the means – and who 
cares about journalists?”

Fellow QC Ben Emmerson, who is the UN 
Rapporteur on Counter-Terrorism and Human 
Rights, said the right to privacy human rights law 
must be preserved online. “Mass surveillance does 
not combat terrorism. Prevention of terrorism 
is regarded as an imperative of the highest 

importance but states must still comply with 
international human rights law. Merely to assert 
that mass surveillance can prevent terrorism does 
not provide justification in that law.”

Bea Edwards, executive and international 
director of the US Government Accountability 
Project, a whistleblower protection organisation 
in the USA, said: “It has been the press who have 
best protected Edward Snowden and others. We 
need the press and the public working together 
to not just address the crimes but to protect the 
whistleblower.”

Nicky Hager, a leading investigative journalist 
from New Zealand, said that journalists and IT 
people need to work together more on projects. 
“Investigative journalism is about focused work, 
strategising, and luck. It’s not just waiting for 
leakers. Even in the age of mass surveillance, 
good sources will come forward.”

Eileen Chubb said there were now more than 
1,500 whistleblowers from the UK healthcare 
industry, and NHS America’s most revered 
leaker Daniel Ellsberg gave an inspiring address, 
imploring people who wanted to expose 
wrongdoing to contact journalists. Former White 
House official Ellsberg leaked the so-called 
Pentagon Papers in 1971, chronicling the lies 
and the real truth about the Vietnam War, after 
agonising for more than five years.

“Don’t do what I did,” he said. “Don’t wait for 
the bombs to drop and people to die. Do what I 
wish I’d done in 1965 or 1966.”

He spoke after America’s most revered 
journalist, the great investigative writer Seymour 
Hersh, who said: “The world is changing quickly; 
it’s a very hopeful prospect now.

“The world is basically run by idiots, nincom-
poops and thieves. We are here to keep them in 
check. That’s the only thing between them and 
chaos – fascism if you like. Because they lie. They 
are frigging liars; we have a role to play. We can 
at least keep them afraid of us.”

The fellow veteran, investigative reporter 
Duncan Campbell, spoke of mass surveillance; 
in particular of the US-UK Echelon network, 
the “global electronic spy system” that he first 
reported on in 1988, which he says the more 
recent Snowden revelations have backed up. “We 
got it right!” he says.

Echelon had been set up in 1970 as “a project 
of equal priority, at the height of the Cold War, 
to spy on the population of the United States, 
United Kingdom and western Europe, just as 
much as on the Soviet Union.” 

Tim Gopsill

This issue went to press on March 11 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

Sarah Harrison: Governments use the 
rhetoric of terrorism to give themselves cover

W
IK

IP
E

D
IA

/TO
B

IA
S

 K
LE

N
Z

E


