
MEDIA MANIPULATION

FREE Press
No 197 January-February 2014 £1 The Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom 

MORE CAMPAIGN 
NEWS

www.cpbf.org.uk 

’DO IT YOURSELF?
Regional publisher 

expects readers to write
Page 3

’SIMPLY THE PITS
Papers reveal miners’ 

strike hit list
Pages 4-5

BROKEN HEARTED
Corporate complacency 

lingers at the BBC
Pages 6–7’

European court 
slams UK titles 
over accuracy
THE European Court of Human Rights has 
taken the rare step of issuing a statement to 
try to correct “seriously misleading” stories 
that appeared in UK papers.

The court says one such article appeared 
in the Daily Mail on October 7, headlined 
“Human right to make a killing: Damning 
dossier reveals taxpayers’ bill for European 
court payouts to murderers, terrorists and 
traitors”. The report claimed that Strasbourg 
judges “handed the criminals taxpayer-
funded payouts of £4.4m – an average of 
£22,000 a head.”

That, said the court, was simply wrong.
A statement from the Registrar of the 

Court said: “Several British newspapers ... 
published articles based on a table produced 
in Westminster in response to a written 
parliamentary question. 

“The common theme of the articles is 
that judgments from the European Court 
of Human Rights since 1998 have caused 
the UK government to make substantial 
payments to successful applicants, the clear 
suggestion being that this constitutes a 
massive payout to criminals. The figure cited 
is £4.4m.

“However, the way in which this has been 
presented is seriously misleading. First, the 
figure of £4.4m includes legal costs as well 
as compensation. The calculation of the total 
paid in respect of compensation by the UK 
since 1998 (as opposed to compensation 
and costs taken together) is in fact in the 
region of £1.7m, less than half the figure of 
£4.4m.

“The failure to distinguish between 

compensation and costs creates the 
impression that applicants were awarded 
significantly more compensation than they 
really were and that the sums indicated were 
for the applicants’ sole benefit.

“... the way in  
which this has  
been presented  
is seriously  
misleading ...” 

“A significant proportion of the amounts 
referred to were therefore paid to lawyers. 
The particularly high level of legal fees in 
the UK compared with other Council of 
Europe countries means that in British cases 
costs normally exceed compensation. One 
example would be the case of Financial 
Times and Others v the UK in which the 
Financial Times, the Independent, the 
Guardian, the Times and Reuters were 
awarded a total of €160,000 in costs, but 
received no compensation.

“The articles also imply that the sums in 
question were invariably paid to criminals. 

“According to one headline ‘Judges in 
Strasbourg paid out £4.4m to some of 
Britain’s worst criminals’. It is simply not true 
to suggest that all the applicants in respect 
of whom the Court has found violations since 
1998 were criminals.

Continued: Page 7



2 • FREE Press • January-February 2014

THE Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom depends on its 
membership for day-to-day operating 
funds – including the production and 
distribution of Free Press.

Taking out – and maintaining – 
membership will allow the Campaign 
to maintain its work, strengthen its 
voice and enhance its profile at a time 
when the media industry is facing more 
repressive political and commercial 
constraints than for generations. 

If you are interested in a media and 
journalism that contribute to an informed 
electorate, then please join the Campaign 
or renew your membership now.

Join the Campaign for Press 
and Broadcasting Freedom 

NEWS IN BRIEF

MEMBERSHIP RATES PER YEAR AFFILIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership £15
b) Unwaged   £6
c) Supporting membership  £25
(includes CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25
(includes 10 copies of FREE Press)

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000  £30
h) 1,000 to 10,000  £50
i) 10,000 to 50,000  £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) More than 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £____________________________

Name _______________________________________________________________________________

Address _____________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________ Tel _____________________________________

Organisation (if applicable) __________________________________________________________
Please return to: CPBF, Second Floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, Walthamstow, London E17 9NL
Tel: 0 772 984 6146 E-mail: freepress@cpbf.org.uk

Union support boosts online  
EU media ownership campaign

OBITUARY

The CPBF records with sadness the death of John Beck late last year. 
John was treasurer of the CPBF in the 1980s and early 90s. He was a 
printworker, a member of the National Graphical Association (NGA) 
who with Alf Parrish represented the union on the CPBF national 
council in the turbulent years of the miners’ strike and Wapping. He 
was also London NGA regional secretary and NGA executive council 
member.   GW

John Beck

THE public service union 
Unison has become the latest 
major UK trade union to 
support the European Initiative 
for Media Pluralism (EIMP).

EIMP is trying to get a million 
people across Europe to sign 
a petition – either online 
or on paper – caling on the 
European Union to establish a 
clear democratic framework 
for media ownership and 
regulation. 

The move to try to tackle 
the abuse of media power by 
the likes of Rupert Murdoch 
and Silvio Berlusconi already 

Geoffrey Goodman
THE journalist whose name reached a generation as industrial 
editor of the Mirror between the mid-1970s and mid-80s, Geoffrey 
Goodman has died, aged 91.

The grandson of Jewish emigrés, he was born in Cheshire in July 
1922. After a grammar school education, he became an RAF pilot in 
the war before studying at the London School of Economics.

After working for the Manchester Guardian, he joined the Mirror 
but was sacked in 1948. He spent a brief time at the Daily Herald 
before it evolved into The Sun. He was invited back to the Mirror by 
editor Hugh Cudlipp. 

In 1984, with colleagues Paul Foot and John Pilger, he demanded 
assurances from then Mirror proprietor Robert Maxwell over editorial 
interference, a pledge that proved worthless.

Geoffrey Goodman was a founding editor of the British Journalism 
Review and a leading early supporter of the Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom. He died on September 5 last year.  AC

has the backing of 100 
organisations in 11 EU member 
countries.

UK co-ordinator Granville 
Williams said: “We’ve got a 
number of unions signed up to 
support the initiative.

“However, we need to build 
broad public support to get as 
many signatures as possible by 
the cut-off date in August.”

n www.mediainitiative.eu

World publishers rally to protect UK press barons
PUBLISHERS’ representatives from around the world were due to 
arrive in London this month to try to strengthen the newspapers 
industry’s political resistance to press regulation in the UK.

A “mission” to the country has been organised by the World 
Association of Newspapers and News Publishers (WANIFRA) 
was expected to include senior figures from the industry in five 
continents.

The visit – which was revealed by The Guardian – was thought 
by the paper to be the first of its kind. It was, The Guardian said, 
“prompted by growing concerns about UK government interference 
in press regulation and the political pressure on The Guardian. 

“The delegation is expected to meet government and opposition 
leaders,” the paper added, “press industry figures and civil society 
organisations.”



January-February 2014 • FREE Press • 3

WHAT 
DO YOU 
THINK?

Comment 
on the
CPBF 

website

www.cpbf.
org.uk  

FREE PRESS UPDATE

NEWS

JOHNSTON Press is now expecting people to write for 
its papers– and then pay for what they have produced. 

The regional publisher’s “experiment” has begun at 
Bourne in Lincolnshire where JP say The Local is “being 
repositioned” as “the people’s 
paper”. 

The company is also letting 
contributors use special 
software to “add items to the 
pages of the paper from the 
comfort of their own homes”. The aim, according to 
the JP intranet, is “to generate up to 75 per cent of 
editorial content from local contributors” and has also 
been introduced at the Harrogate Advertiser in North 
Yorkshire. 

Bourne Local editor Mark Edwards said: “We still 
have journalists on the group and they will still be 
covering the important stories in the area. 

“What we hope this project will allow us to do is 
cast our net wider and include more community news 
written by our readers – and in some cases written 
directly onto the pages of the week’s newspaper.” 

Mr Edwards was quoted as saying the 
project will be overseen by journalists “who 
will curate submitted content”. 

The JP intranet quoted him as adding: 
“The usual legal and ethical constraints will 
apply and so will those of public interest and 

relevance.” 
Qualified journalists working for JP titles elsewhere 

who spent considerable time, energy and cash “doing 
the legals” to gain National Council for the Training of 
Journalists’ (NCTJ) accreditation were reported to be 
wondering why they had bothered. Potential concerns 
regarding readers’ appreciation of the PCC code of 
practice also appear to have been overlooked.

Journalists ... ‘will  
curate submitted 
content’ 

Regional publisher expects 
readers to write papers too 

Journalists maintain Magpies’ stand-off 
THE stand-off between journalists working for Trinity 
Mirror newspapers in Newcastle-upon-Tyne and the 
chairman of Newcastle United football club Mike 
Ashley has continued, despite calls in parliament for 
an end to the debacle.

Campaigning led by the National Union of Journalists 
led to an early day motion (EDM) being tabled in the 
House of Commons late last year.

The EDM broadened the issue – following 
revelations that similar attempts to restrict media 
coverage had been made by Nottingham Forest, Port 
Vale, Crawley Town and Rotherham United.

The motion condemned the approach, specifically 
naming Newcastle United chairman Mike Ashley.

The wording added that MPs were calling on 
their colleagues to “support the National Union of 
Journalists in believing that journalists working for 
a free press in a democratic society must be able 
to express themselves as they see fit within the 
law, without fear of petty and vindictive corporate 
sanctions; welcomes the broad support that 
supporters of the club have given to reporters trying 
to do their professional best in reporting the affairs 
of football clubs; and therefore calls on the Premier 
League and Football Association to implement a code 
of conduct in respect of the treatment of working 
journalists.”

Among those adding their names to the motion 

were sports select committee member and former 
sports minister Gerry Sutcliffe from Bradford and 
Gateshead MP Ian Mearns.

Some Trinity Mirror reporters did get to cover 
one of Newcastle United’s major away games last 
autumn after the ban was introduced. 

Tottenham Hotspur went out of their way to 
welcome reporters from the Newcastle Chronicle, 
Journal and Sunday Sun to their White Hart Lane 
ground in London a few days after they were 
banned from the Magpies’ home stadium, St 
James’s Park.  

The reassuring welcome came after NUJ northern 
and midlands organiser Chris Morley wrote to Spurs’ 
head of press Simon Felstein. 

“The NUJ,” he wrote, “is concerned, first and 
foremost, that the freedom of the media is 
upheld .... We believe the attitude of the owner at 
Newcastle is unreasonable but whatever his quarrel 
over the coverage of those newspapers, this should 
be taken up in the appropriate way with the papers 
concerned. 

 “It should not be directed in embarrassing and 
hostile actions against journalists who are workers 
simply trying to carry out their jobs.” 

However, despite the positive move from Spurs 
and the MPs’ intervention the stand-off continued 
into the new year.



4 • FREE Press • January-February 2014

DECADES OF CONTROVERSY 

Simply 
the 
pits ...

Regional TV documentary 
highlights lingering 
legacy of police actions

THE claim from National Union of Mineworkers 
president Arthur Scargill throughout the year-long 
miners’ strike that the National Coal Board (NCB) 
chairman Ian MacGregor had a secret plan to close 70 
pits with the loss of up to 70,000 jobs has been proved 
correct.  

Cabinet records for 1984 have revealed that six 
months before the start of the strike, within weeks of 
him taking up the job, MacGregor was advising the 
government that he intended to close as many as 75 
pits with the loss of 64,000 jobs. 

The Prime Minister Margaret Thatcher ordered 
there should be total secrecy about the existence of 
MacGregor’s personal target for closures. 

So effective was the subsequent cover-up within 
Whitehall that MacGregor’s 75-pit closure list was 
never mentioned again in the cabinet papers nor was 
it ever referred to during the year-long dispute.

When the strike began on March 6 1984  – and 
then for its duration – the NCB insisted that it wanted 
to close only 20 pits with the loss of 20,000 jobs, a 
closure rate that the National Union of Mineworkers 
(NUM) always argued was far fewer than the 
chairman’s true plans.   

After only a week of picketing, Mrs Thatcher 
intervened personally to “stiffen the resolve” of chief 
constables whom she believed were failing to provide 
police protection for those miners who wanted to 
report for work.  

Her cabinet papers reveal that she demanded action 
after becoming “deeply disturbed” at the way the NUM 
had resorted so quickly to unlawful mass picketing to 
intimidate those men who had volunteered to work 
normally.

Within four days of her intervention, police were 
turning back flying pickets from Yorkshire who were 
heading south on the motorway to coalfields in the 

Midlands and Nottinghamshire. Striking miners from 
Kent were being turned back at the Dartford Tunnel.

In another move behind the scenes, she put 
pressure on the government’s top law officers, the Lord 
Chancellor Lord Hailsham and the Attorney General 
Sir Michael Havers, after being told that magistrates in 
Rotherham and Mansfield were “dragging their feet” 
in dealing with cases involving pickets arrested for pit 
head violence. 
n Former BBC political correspondent Nicholas Jones 
presents the CPBF podcasts – available online at www.
cpbf.org.uk – and blogs at www.nicholasjones.org.uk. 

THE release 
of cabinet 
papers from 
1984 provided 
confirmation of 
a cover-up by 
the Thatcher 
government and 
that National 
Coal Board 
chairman, Sir Ian 
MacGregor, did 
have a secret hit 
list for pit closures.  
Nicholas Jones 
went to the 
National Archives 
in Kew to examine 
the documents. 

BATTLE LINES: Photographs by Sheffield-based photographer Martin 
Jenkinson were among the most powerful images to come out of the pit 
communities during the year-long strike. Martin’s personal commitment 
won him trust and access that was rare at the time. Picture: Martin Jenkinson.

AN edition of the BBC’s regional Inside Out current 
affairs programme produced and broadcast in 
Yorkshire last year has received plaudits for revealing 
how concerns about the strike, its coverage and the 
role of the police remain living controversies in former 
pit communities.

The programme revealed similarities between the 
police investigations of the strike and the Hillsborough 
tragedy in nearby Sheffield in 1989.

The chief constable of West Yorkshire, Sir Norman 
Bettison – who had already announced his retirement 
– stood down within 36 hours of the broadcast. He had 
been with South Yorkshire Polce at the time of both the 
strike and the football stadium deaths.

The programme included comments from those 
arrested during a stand-off between police and miners 
at the Orgreave coking works about the accuracy of 
their statements.



January-February 2014 • FREE Press • 5

WOMEN’S DETERMINATION

FETED: Anne Scargill, centre, leads the new Women Against Pit Closures banner through Durham 
when it made its first appearance at the Miners’ Gala in 2012. Picture: Joan Heath

THE miners’ strike may have 
been 30 years ago – but the 
determination of the women 
who campaigned so furiously 
against the closure of the 
coal mines lives on.

Since the 25th 
anniversary, the Women 
against Pit Closures (WAPC) 
group has commissioned a 
new banner – from 75-year-
old West Yorkshire artist 
Andrew Turner (whose work 
was also featured on the 
cover of the CPBF book 
Shafted, published in 2009).

His latest colourful tribute 
confirms that the work of 
WAPC goes on, linking pit 
communities in countries 
as far apart as the UK, 
Australia, Cuba and the US.

When it was unveiled at 
the 2012 Durham Miners’ 
Gala, WAPC stalwarts Anne 
Scargill and Betty Cook met 
a delegation from Spain, 
where, just days earlier, 
miners had been attacked 
by Madrid police during a 
protest against stringent 
austerity cuts.

PRESS coverage of the 1984 itself became 
the topic of serious debate. Accounts of 
how different titles and different journalists 
approached events were first documented 
by the CPBF in the 2009 book Shafted: The 

media, the miners’ strike and the aftermath. Now, 
editor Granville Williams is producing an update 
– Settling Scores; the media, the police and the 
miners’ strike, to be published by the CPBF in March. 
The contributors will include Nicholas Jones, Paul 
Routledge, Michael Bailey and Pete Lazenby. 

SETTLING 
SCORES:  
The Media, 
the Police 
and the 
Miners’ 
Strike

Edited by  
Granville 
Williams 

£6.99

ISBN 978-1-
898240-06-8  



6 • FREE Press • January-February 2014

BBC BATTLELINES

Corporate complacency may break BBC’s heart

BEWARE the briefers, for they “may make you look totally inept”.
What used to be a commonsense adage for politicians seems totally 

to have slipped the mind of Home Secretary Theresa May when she 
sashayed into the dogmatic minefield of the battle between the BBC 
and corporate newspaper interests.

The BBC’s internet presence, she claimed publicly, was threatening 
the commercial existence of regional papers. 

Really? Let’s take one region – Yorkshire and the Humber. In Leeds, 
the BBC’s regional online news team includes a staff of about six – 
managing sites that reflect the coverage areas of local radio stations 
for South, West and North Yorkshire, Humberside and Lincolnshire.

That’s an area with daily newspapers in York, Hull, Scunthorpe, 
Grimsby, Lincoln, Sheffield, Leeds, Bradford and Huddersfield, 
accompanied by weekly titles for major towns and cities such as 
Wakefield, Halifax, Castleford, Pontefract, Scarborough, Keighley, 
Skipton, Dewsbury, Doncaster, Barnsley, Rotherham, Chesterfield, 
Malton, Hebden Bridge, Ripon, Harrogate and Wetherby.

Mrs May’s remarks cannot surely be taken as anything other than 
highly offensive by, for example, the 33 remaining staff of the Yorkshire 
Weekly Newspaper Group with the implication that six other journalists 
at the BBC can cover an entire region more effectively than they can 
cover a few towns. 

Are regional newspaper managers really so incompetent that they 
think that six desk-bound sub-editors based in Leeds can do more than 
their larger teams and their professional local promotions units? 

That Mrs May accepted such information from the newspaper 
industry raises serious questions about her own wisdom. How much 
else is she saying that has come from vested lobbying interests that 

May falls foul of publishers’ political ineptitude 

EVEN the start was embarrassing for BBC director 
general Lord Tony Hall when the projector broke 
down and his opening remarks, “as you can see, 
next year is going to be very special”, fell flat as the 
video promoting the BBC’s blanket coverage of the 
anniversary of the First World war failed to ignite.

Just as well in a way, for when the trailer finally 
got its airing at the end of Lord Hall’s address to the 
autumn conference of the Voice of the Listener and 
Viewer (VLV) it was almost as embarrassing. It runs 
for six minutes (surely they’re not going to subject 
viewers to the whole thing, night after night?), enough 
to put anyone off, with its images of families being 
torn apart and traipsing through cemeteries. It’s the 
Corporation doing its duty but the First World War isn’t 
the battle that the BBC’s supporters want to see.

Lord Hall was supposed to be presenting a newly-
resolved Corporation, rallying from its recent disasters 
and ready for the fight not just to retain its charter 
of independence and licence fee but to win back the 
losses over the last four years. 

He made no reference to charter renewal, no 
acknowledgement that the political battle over the 
next two years to retain the public service will be the 

toughest it has ever faced; nor offered any kind of lead 
or strategy. Instead he said: “The BBC will be making 
the argument about its future through the actions it 
takes. We are going to make great dramas, great arts, 
great programmes. We are going to provide the best 
news service in the world.”

This popular ‘belonging’ ... 
means consuming BBC products 
when you want to rather than by 
schedules 

Starting with Doctor Who, then celebrating its 50th 
anniversary – “creative, intelligent, fun … that crackles 
with wit and intelligence” (does it?) -- he ran through a 
list of the wonders of the BBC … “high-quality content 
… best in the world … Top of The Lake, Luther and 
Sherlock. Peaky Blinders, The Fall and The Village. 
Ambassadors and Atlantis. Line Of Duty, Last Tango In 
Halifax, EastEnders and Call the Midwife. And I haven’t 
even begun to mention all the brilliant drama I listen to 
every week on Radio 3 and Radio 4”.

has not been subjected to appropriate political – if not editorial – 
scrutiny?

The Home Secretary later claimed she had been briefed by a 
local paper editor in the Home Counties. 

The regional news pages of the BBC website may headline six 
or seven stories associated with each “section” – about as many 
as are on one single page of newsprint. Cuts to staffing levels 
under round after round of BBC budget trimming mean that some 
stories on the main page may be several days old. Even weekly 
newspapers can do better than that. If papers are losing out, then 
it’s not because of “competition”, it’s because the companies 
have done nothing to market their products, invest in their quality 
or promote them as they should have been doing.

Asking Mrs May to try to add ammunition to this battle has not 
only revealed their own ineptitude but brought a leading politician 
into disrepute too. If the Tories think they’re the friends of the 
newspaper industry, then their mates are doing a grand job in 
making them look more like the stupid party than the nasty party. 
With friends like these .... 

Regulation and balance requirements mean that the BBC – and 
licensed commercial broadcasters – should be nasty to everyone. 
Unregulated news outlets can – as many a celebrity can attest – 
be subject to the most violent of mood swings. 

Without muzzles that should be cosmetic for most of the time, 
apparently benign old media dogs can suddenly become killers – 
as witnesses at the Old Bailey have generously been confirming 
recently. Mrs Brooks and Mr Coulson deny all the charges. The 
case continues.   AC

THE fight for the 
future of the BBC 
has already begun, 
as Tim Gopsill 
reports from 
the VLV autumn 
conference.



January-February 2014 • FREE Press • 7

Free Press is published by the Campaign for Press and Broadcasting 
Freedom,
2nd Floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, Walthamstow, 
London E17 9NL
E-mail: freepress@cpbf.org.uk
Editor: Adam Christie: editor.ac@btinternet.com
Editorial address: PO Box HP346, Leeds LS6 1UL
Views expressed in Free Press are those of the contributors and should not 
be regarded as formal CPBF policy.
Ideas, comments, letters, articles are all welcomed. Please contact the 
editor.
© 2014 Copyright in the words and images in Free Press remains with the 
originators. All rights reserved.
Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY
This edition went to press on January 8, 2014. 
The deadline for the next edition is Friday February 21, 2014.

FREE Press

“Finally, some of the articles cited a familiar refrain 
that ‘because they are political appointees many of the 
Court’s judges are not even legal experts’. 

“A list of three candidates is put forward by the 
Government, but before the Assembly proceeds 
to the election the list is vetted by an independent 
international panel of senior judicial figures to ensure 
that the candidates satisfy the Convention criteria 
that they must “either possess the qualifications 
required for appointment to high judicial office or be 
jurisconsults of recognised competence”. In other 
words they must be shown to be ‘legal experts.’

“The Court naturally understands that some of 
its decisions in sensitive areas give rise to criticism. 
The operation of the rule of law will not always tally 
with public opinion and it would be surprising if all its 
judgments were popular with governments.

“However, it is concerned about the frequent 
misrepresentation of its activities in the British 
media, the confusion between the costs (awarded 
in all properly functioning judicial systems) and 
compensation being one example of how a distorted 
picture of the Court’s decisions and work has been put 
forward.”

CPBF chair Julian Petley said: “Of course, if the Court 
had complained to the PCC all this could have been 
put right in a jiffy.”

From Page 1

The BBC is brilliant at making 
programmes; no doubt about that. 
But it’s no good at anything else, and 
heartbreakingly prone to complacency. It 
is hopeless at organising to defend itself 
and its remit. 

This is not an endearing shortcoming: 
the corporation has a duty to protect 
public broadcasting as well as to practise 
it. Reputation and popularity are not 
enough.

Lord Hall rehearsed the litany of public 
service. The BBC, he said, “belongs to 
its viewers and listeners … I want a BBC 
that feels different, where our audiences 
are on the inside, helping us to be the 
best we can be. In future individuals 
will have the ability to control the BBC 
themselves.”

This was promising until he made 
himself clearer: “Digital technology now 
means that we are able to hand to our 
listeners and viewers a huge amount 
of control that 30 years ago we kept to 
ourselves. 

“Services like the iPlayer bring you the 
programmes you want to watch and listen 
to whenever you want them.”

This popular “belonging” does not 
mean participation, nor exploiting the 
BBC’s tremendous public appreciation for 
political support. 

This means consuming BBC products 

European court hits back 
at UK newspapers

when you want to rather than by 
schedules.

Despite the dutiful rhetoric, the 
public have no say in BBC governance. 
They were never asked about the last 
licence fee settlement, when the BBC 
gave away 10 per cent of its revenue 
– “getting its capitulation in first” as 
Free Press put it in 2010 – nor about 
slashing news budgets and sacking 
6,000 staff, nor paying millions in 
severance payments to supernumerary 
functionaries.

These actions weakened the 
Corporation terribly by opening it up to 
savage criticism from its enemies in the 
commercial sector and in government. 
These people are now rubbing their 
hands at the prospect of wielding the 
knife as charter renewal comes up in 
2016. 

Lord Hall concluded: “In the debate 
about what the BBC should or shouldn’t 
do, the voice… of all our viewers, 
listeners and users will be pre-eminent 
… But I hope and believe that you will 
speak for it too. After all – it’s your BBC.”

Yes it is, and no doubt the VLV, the 
CPBF, the unions and other will speak 
up. However BBC bosses themselves 
must summon the courage to hold out 
for the principles they are charged with 
upholding.

OUTPOST: The BBC appears to continue to 
undervalue its strength outside London, where 
dedicated journalists strive to provide local radio and 
regional television programmes that are in touch with  
listeners and viewers. 

as control is confused with accountability



8 • FREE Press • January-February 2014

WAPPING LEGACY

WHAT ARE YOUR 
MEMORIES OF THE 
WAPPING DISPUTE?

Can you add to the 
archive?

Comment on the
CPBF website

www.cpbf.org.uk  

Their own words
THE voices and memories of those involved 
in the infamous “Battle of Wapping” are 
being recorded and made available in 
perpetuity.

The exhibition created to mark the 25th 
anniversary of Rupert Murdoch’s attempts to 
break the unions is being replicated online – 
and in two books.

Unlike the static version, the website that 
was due to “go live” on January 24 includes 
film and audio clips as well as images and 
documents.

The date chosen for the official unveiling of 
the site is the anniversary of the beginning of 
the dispute in 1986. 

Police attacks started on those locked out 
almost immediately and mounted riot police 
were used for the first time three weeks 
later, on February 15,.

Buiilding the site has been the 
continuation of work that started three 
years ago, involving the unions and union 
members who had been involved in the 
dispute – the GPM sector of Unite and the 
National Union of Journalists –as well as the 
CPBF and the Marx Memorial Library on 
London’s Clerkenwell Green.

The exhibition, created by volunteers 
including journalists and an historian, has 
already toured the UK. 

Now, an oral history is being added to 
the existing print, video and photographic 
collection.

“It is,” said working party member and 
former Unite national official Ann Field, 
“intended to be a significant research 
resource containing a wide range of primary 
material as well as being of great interest to 
people who were involved in the dispute and 
their families.

“The large collection of photographs and 
personal papers donated by individuals and 
the voice recordings and reminiscences is 
expected to increase when the website goes 
online. It will enable those who lost their jobs, 
their livelihoods and their trade union and 
industry community to tell their side of the 
story for the first time.

“It was an episode that changed 
irrevocably and entire industry and the 
process ruined thousands of lives,” she 
added.

A team of volunteers trained by the 
Bishopsgate Institute Library has been 

STORYBOARD: Each section of the travelling version of the exhibition covers a particular 
aspect of the dispute, its origins and its legacy.  Picture: Adam Christie.

IN PRINT: Bad News by Times newspaper 
librarians John Lang and Graham Dodkins 
was published in 2011. Wapping; the great 
printing dispute by John Trow, a former 
linotype operator for the News of the World, 
is due out shortly.

interviewing some of those sacked from 
News International including former 
printworkers, journalists and others directly 
affected. The recordings cover the unions’ 
role, the impact on the 5,500 who lost their 
jobs and their families, the demonstrations, 
picketing, the role of women, the effects 
on the local neighbourhood and the legacy 
for the print and newspaper industries. 
Artefacts are still being collected and more 
are welcome for the archive, much of which 
will be online. Full originals, recordings and 
transcripts will be achieved at the Library.

Retired GPM/Unite members hope they 
can encourage more contributions online by 

giving talks, especially as the website has a 
facility that lets dispute participants contact 
one another.

Key legal documents, together with notes, 
will also be available for downloading from a 
dedicated educational section of the site.
n For the url, visit www.cbpf.org.uk


