
MURDOCH MAYHEM

Empire 
builder 
unmasked 

FREE Press
No 196 November–December 2013	£1	 The Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom 

MORE CAMPAIGN 
NEWS

www.cpbf.org.uk 

’CHARTER MARKED?
Despite the royal seal, is 

regulation dealt with?
Pages 2-3

’OWN GOAL
Football club owner faces 

censure over ban
Pages 4-5

RECONCILIATION?
Spanish journalist leads 

campaign to unearth truth 
Page 7’

AN unauthorised biography of Rupert 
Murdoch has been published in the United 
States – to coincide with the start of the 
hacking trials in the UK. 

National Public Radio media correspondent 
David Folkenflik, pictured, has produced a 
forensic portrait of the man that starts with a 
dramatic account of Murdoch’s meeting with 
the Dowler family once the extent of phone 

hacking became apparent.
Folkenflik also not only confirms 

previous reports about the 
operation of Fox News in the US, 
but adds to that with revelations 

about the station’s PR approach.
“It’s hard to look at Fox News’ PR as 

something apart from Fox News,” Folkenflik 
said in an interview with Media Matters for 
America, “it is so much a part of the DNA 
of who (Fox News supremo Roger) Ailes is 
and consistent to what Murdoch is like in the 
pages of his newspapers and at times his 
conversations behind closed doors. 

“Fox News’ PR department ... is kind of 
the, I guess, the unbridled id of Ailes and of 
the channel. 

“Their aggressiveness, their willingness to 
punch or to reward is very much in keeping 
with the channel itself and the way Ailes 
operates. It’s best understood ... as a political 
shop, like something on an exceptionally 
aggressive presidential or senatorial 
campaign.”

n Murdoch’s World; The Last of the Old Media 
Empires, by David Folkenflik, is published by Public 
Affairs Books. www publicaffairsbooks.com 

Unsurprisingly, Fox News was initially quiet 
about the book and its revelations.

Tory chairman fires 
opening salvo in licence 

fee battle – Page 6 



2 • FREE Press • November–December 2013

THE Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom depends on its 
membership for day-to-day operating 
funds – including the production and 
distribution of Free Press.

Taking out – and maintaining – 
membership will allow the Campaign 
to maintain its work, strengthen its 
voice and enhance its profile at a time 
when the media industry is facing more 
repressive political and commercial 
constraints than for generations. 

If you’re interested in a media and 
journalism that contribute to an informed 
electorate, then please join the Campaign 
or renew your membership now.

Join the Campaign for Press 
and Broadcasting Freedom 

REGULATION MATTERS

Eye, eye, what’s going on here?

MEMBERSHIP RATES PER YEAR AFFILIATION BY ORGANISATION

a) Individual membership	 £15
b) Unwaged		   £6
c) Supporting membership 	 £25
(includes CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries)	 £25
(includes 10 copies of FREE Press)

f) Fewer than 500 members	£25
g) 500 to 1,000		  £30
h) 1,000 to 10,000		 £50
i) 10,000 to 50,000		 £115
j) 50,000 to 100,000	 £225
k) More than 100,000	 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for£____________

Name _______________________________________________________________________________

Address _____________________________________________________________________________

Postcode ___________________________________ Tel _____________________________________

Organisation (if applicable) __________________________________________________________
Please return to: CPBF, Second Floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, Walthamstow, London E17 9NL
Tel: 0 772 984 6146 E-mail: freepress@cpbf.org.uk

POLICE understanding of media 
law has long been contentious, 
but officers’ knowledge came 
under unfortunate scrutiny (if 
not ridicule) at the start of the 
hacking trial at the Old Bailey.

The confusion arose over 
that week’s Private Eye.

Reports vary, but at least 
one officer told a vendor 
near London’s Farringdon 
station that selling an issue 
of Eye (with defendant 

Rebekah Brooks pictured for 
the cover in a “joke” that the 
judge described as being “in 
especially bad taste”) could 
represent contempt of court.

Index on Censorship quickly 
reacted – suggesting that 
the police’s impression that 
magazine sales there should 
cease was “really problematic”.

A spokesman added: “It is 
an example of a very blasé 
attitude towards the free press 

on the part of these individual 
policemen. That is worrying.”

Officers also reportedly took 
away a form from another 
vendor, near St Paul’s station, 
detailing an extra Eye order. 

The Met admitted that one 
vendor was advised that the 
publication may be in contempt 
of court.

Rebekah Brooks, 46, and 
Andy Coulson, 45, deny the 
charges against them.

Brian Cathcart

THE UK now has a Royal Charter on press self-regulation that will 
deliver the recommendations of the Leveson Inquiry. The Queen’s 
formal nod in October mercifully ended 11 months of involvement 
by politicians. From now on, the Charter functions without serious 
possibility of political interference.

Nothing changes overnight. The painstaking procedures to ensure 
the independence of the chartered body will now take at least six 
months. Once this body, the Recognition Panel, is in place it will 
consider applications by self-regulators. The big newspaper firms 
would like us all to believe that no one will apply, but they are wrong.

Given the incentives to membership of a recognised self-regulator 
– public trust, cheap, quick arbitration in civil law cases, protection 
from grilling by rich litigants, a huge competitive advantage over 
non-members when it comes to court costs – it is inevitable that a 
charter-compliant self-regulator will be established. And it doesn’t 

have to be a big publisher or publishers to set it up. Then we will see 
how long newspaper proprietors are prepared to cut off their noses to 
spite their faces. The benefits of participating in the Charter system 
are already obvious – and in its absence new cases of press abuse are 
happening every week.

As for the regulator proposed by the big newspaper groups, it 
fails every test. Designed by those who oversaw the failed Press 
Complaints Commission, it is a perfect example of the “cosmetic 
reform” condemned in the Leveson Report. It falls short of the basic 
requirements of independence and effectiveness and will never 
command public trust. News publishers who make the mistake of 
joining the Independent Press Standards Organisation (IPSO) will 
pass up the opportunity to show the public that they have put a 
shameful past behind them. They will also put themselves at a 
competitive disadvantage and will suffer financial and reputational 
damage. For no good reason. Can news publishers afford that?
n Brian Cathcart is director of Hacked Off.

Industry’s proposal fails every test



November–December 2013 • FREE Press • 3

WHAT 
DO YOU 
THINK?

Comment 
on the
CPBF 

website

www.cpbf.
org.uk  

REVIEW

What’s journalese by any other name?
IN 2003, former Mirror sub-editor Robert Hutton 
started playing a game, one that even got to involve 
ministers, to identify words that are 
(apparently) “journalese”; this small 
book is the result.

Journalese evolved because of the 
need for tight writing – as exemplified 
ironically by The Mirror in the 70s. 
Nowadays, four-letter words, even 
decent ones, have become the territory 
of tweets. Journalese was a form of 
speed-writing, one measure longer 
than that needed when telegrams were 
paid for by the word. A tabloid sub once 

n Romps, Tots and Boffins ... the strange 
language of news by Robert Hutton is published 
by Elliot & Thompson at £9.99.

ONCE the Queen had placed her seal of approval on the 
politically-approved version of the royal charter for press 
regulation there must have been a collective sigh of relief 
among the three party leaders.

Almost by a whisker, they had ensured that 
radio and television reports of the opening of the 
prosecution’s case in the phone hacking trial would be 
balanced by the news that the politicians 
had delivered on their promise to respond 
to the Leveson Inquiry.

But the Privy Council’s rendezvous with 
Queen at Buckingham Palace was nothing 
more than an empty gesture dressed up 
in the guise of some pretty clumsy news 
management.

When it came to influencing the 
headlines – and that is what it was all 
about – the message from the leadership 
of the three main parties was pretty clear: 
“We’ve proved we can stand up to the 
press on behalf of the public. We’ve done 
our bit.”

Yet in reality the political leaders know they are 
simply treading water. The ball remains very firmly in 
the hands of newspaper and magazine proprietors, 
who will carry on regardless in establishing their 
Leveson-style regulator, the Independent Press 
Standards Organisation.

My sense is that the party leaders will be happy to 
take a back seat as events unfold at the Old Bailey and 
the trial of Rebekah Brooks and Andy Coulson provides 
the public with a running commentary and constant 
reminder of the alleged excesses of tabloid abuses.

While they will be ready, if challenged, to go 
through the motions of reminding the newspaper and 
magazine industry that there is cross-party unity over 

the need for IPSO to get official recognition as required 
under the royal charter, and then be subjected to 
periodic review by Parliament, there will be a rush to 
raise the stakes.

The closer we get to the general election in 2015, 
the less stomach the political parties will have for a 
renewed offensive against the press proprietors and 

the conclusion of the Brooks-Coulson trial 
and other follow-on prosecutions will allow 
the politicians to keep their heads down.

In all probability the Independent Press 
Standards Organisation (IPSO) will let 
the party leaders off the hook.  If a much 
toughened system of self regulation is 
up and running by early next year – well 
before the conclusion of the trial at the 
Old Bailey – then the industry has every 
chance to demonstrate that newspapers 
and magazines have put their own house 
in order.

If IPSO delivers on its manifesto, if 
upfront corrections do start appearing 

in a prominent position and if there are meaningful 
sanctions on systematic wrongdoing, the politicians 
will be sorely tempted to back off.

Like the party leaders, campaigners against press 
abuses will probably have no alternative but to play 
it long. To all intents and purpose self regulation has 
been given yet another second chance and perhaps 
the focus now should be seeing on whether IPSO is 
a credible and effective replacement for the Press 
Complaints Commission. 

n Former BBC political correspondent Nicholas Jones 
presents the CPBF podcasts – available online at www.
cpbf.org.uk – and blogs at www.nicholasjones.org.uk. 

IN the battle 
between Murdoch 
and Dacre, Hugh 
Grant and the 
Dowlers, who has 
won? Nicholas 
Jones provides an 
assessment. 

Marking time

told me his task was to write “up” copy, using drama 
to engage readers. Perhaps these words reflect the 

broadsheet/tabloid divide and the differences 
between the Westminster village and local 
council chambers?

A friend who teaches teenagers says she 
tries to get them to read tabloid stories while 
taking out the adjectives. In deciphering the 
papers, that way may have more to commend 
it. � AC

REGULATION MATTERS



4 • FREE Press • November–December 2013

NEWCASTLE United FC chairman Mike Ashley has 
come under attack for his latest attempt to avoid 
public criticism – by withdrawing reporting facilities for 
journalists from the city’s Trinity Mirror titles. 

The reaction erupted after Mr Ashley banned 
reporters from the St James’s Park ground in October 
after the papers had covered a supporters’ protest 
march against the chairman and his running of the 
club.

The National Union of Journalists said: “This attack 
on media freedom and the ability of journalists to carry 
out their work on behalf of their readers and the local 
community is shameful and must be condemned.”

David Baines, lecturer in 
journalism at nearby Newcastle 
University, pictured left, said: 
“Discussions about football are as 
much a part of the fabric of our 
society as discussions about life 
and politics, the state of the nation, 
the state of the world. 

“When a club such as Newcastle 
tries to control and sanitise and censor those 
conversations they are attacking that fabric of society.

“Their clumsy ban on local journalists also 
demonstrates that they are missing an important truth 
about football. The clubs would be nothing if they did 
not arouse passion and devotion, love and anger, 
frustration (and at times utter joy) in their fans.

“Such passion is nourished by the discussions 
which analyse and probe and debate clubs’ constantly 
fluctuating failings and fortunes. Without that flow of 
conversation, the ‘beautiful game’ would become a 
boring irrelevance. 

“So to try to control those discussions, to punish 
dissent, stifle criticism, is also an attack on the game 
itself. It is also futile, because no club can stem the 
flow especially in a world swimming in social media.

“But they can make themselves look foolish, 
petulant and childish and, in that, Newcastle United 
been rather successful.”

National Union of Journalists northern and midlands 
organiser Chris Morley also wrote to Mr Ashley, saying: 
“Irrespective of the merits or otherwise of the (protest 
march) coverage, in a democratic country with free 
media, there should be no issue about this if no laws 
were broken. Even if you felt the law was infringed, 
you would have potential remedy for that through the 
courts,” he said.

PRESSURE AND RESPONSIBILITY

Own goal
“It ill behoves NUFC to take punitive action against 

the journalists who have helped over many years build 
your club’s reputation in the eyes of the North East 
public and, indirectly, far wider afield too.

“The journalists involved are skilled workers who 
have a duty to report things as they see them, not how 
other people might want them to see. If they fail to do 
so, they cease to be independent and their worth in 
the eyes of the community – and in the longer term for 
your club – is diminished.

Is there, we might 
reasonably ask, now a price 
to be paid for a free press?” 

“Journalists must not be impeded from carrying out 
their work as to do so can easily be viewed as petty 
and vindictive. When rich and powerful interests seek 
to ban those things they do not like, it will almost 
certainly be viewed as bullying and overbearing by the 
wider public.”

Analyst Ian King, writing on the 200% website, 
was more critical, saying: “The relationship between 
football clubs and the local newspapers of the areas 
that they inhabit has long been assumed to be a 
mutually beneficial one.

“On one side of the equation, in an era during which 
the print media is undergoing a period of trauma that 
has destabilised the entire industry, one guaranteed 
source of income is likely to be football supporters who 
want the level of detail that a local newspaper with a 
journalist dedicated to covering their club can offer. 

“On the other, meanwhile, the coverage that a 
local newspaper can offer a football club is difficult to 
ignore and might well be considered to be something 
approaching free advertising for what is ultimately a 
business which, especially below the Premier League, 
most likely needs all the advertising that it can get.”

Of Newcastle and Mr Ashley, he added: “Such a 
Pyongyang-esque attitude towards the nature of a 
‘free press’ is indefensible, but this doesn’t mean that 
it isn’t becoming increasingly commonplace.”

Elsewhere, in the West Midlands, the Stoke Sentinel 
was banned by Port Vale after a reporter challenged 
the chairman over delays in supplying replica shirts to 
supporters. 

BLAMING the 
messenger when 
you don’t like a 
message always 
appears the easy 
option. Done 
in secret, such 
bullying may 
have temporary 
effects. Done in 
public, the protests 
and the backlash 
can be loud and 
well-argued – as 
Adam Christie has 
discovered. 



November–December 2013 • FREE Press • 5

Union council probes hidden pressures  
FEARS that pressures on reporters either to provide 
favourable coverage as a result of “freebies” or having 
their work curtailed by denials of access are being 
investigated by the NUJ’s ethics council. 

They hope to discover whether NUJ members have 
been offered freebies by either commercial concerns 
or anyone with political or government interests and 
whether they have been pressured by editors into 
taking freebies as a cost-saving measure.

The council is also wanting to hear from journalists 
who may have been denied the opportunity to talk to 
public figures or cover public events. 

Council chairman Professor Chris Frost said: “We are 
concerned at the growing pressures on journalists to 
toe the line laid down by corporations or sports clubs 
that prevent free speech and limit the opportunity to 

PRESSURE AND RESPONSIBILITY

STANDING FIRM: The gates of Newcastle United’s St James’s Park ground have been 
closed to some journalists after reporters covered a protest against club chairman Mike Ashley. 

investigate. Many journalists feel they can’t any longer 
ask difficult questions or challenge those in authority 
or positions of power for fear of losing the access that 
is vital to their working lives. We are attempting to find 
out what kind of difficulties journalists face these days 
in terms of pressure to run a story certain way.”

Film critics and other showbiz reporters have long 
complained of restrictions put on access to stars 
and other “constraints” while effectively providing 
free additional coverage for the latest mega-buck 
blockbuster productions.

Now, as pressures grow on red reporting staffs at 
many papers, others may think they can imitate such 
approaches – without appreciating the consequences 
in terms of embarrassment or the political or 
commercial backlash. 

The club also excluded a photographer, and then 
demanded £10,000 for access – claiming that radio 
and television stations pay for broadcasting rights.

The Sentinel ran a scathing editorial, targeting club 
chairman Norman Smurthwaite. “We make absolutely 
no apology,” it said, “for asking what Mr Smurthwaite 
perceives as negative questions. That, occasionally, is 
the job of a local newspaper and something the Vale 
chairman has been told many times by many different 
people.”

Online writer Ian King was also wondered whether 
Port Vale had thought about the impact that their 
decision would have. 

“Speculating upon this would be something of a 
fool’s errand,” he wrote, “but the demand for an annual 
payment of £10,000 not only breaks all protocol in 
terms of how clubs interact with the press, but is also 
likely to raise questions over the small question of why 
the Sentinel would be allowed back into Vale Park in 
return for paying a £10,000 fee if the crime that it has 
committed has been so heinous as to warrant a ban in 
the first place. Is, we might reasonably ask, there now a 
price to be paid for a free press?”

He added: “The sledgehammer that the club has 
taken to the Sentinel over this matter hardly fills us 
with great confidence.” It was, he concluded, the 
club’s supporters “who will suffer the most as a result 
of having this highly experienced and independent eye 
excluded from the club.”�  AC



6 • FREE Press • November–December 2013

DOGMATIC DILUTION 

Tories put BBC 
under political 
pressure while 
defending press

WORKPLACE PRESSURE

Entertainment 
unions tackle 
bullying together

IN the light of evidence presented by 
the National Union of Journalists to last 
year’s Leveson Inquiry and revelations of 
widespread harassment at the BBC, the 
Federation of Entertainment Unions (FEU) 
has started campaigning to try to challenge 
such a culture in the media industry.

The FEU hopes to raise awareness of 
the issues among union members while 
working with employers to promote policies 
and procedures to protect both staff and 
freelances.

The organisers also want members to 
learn how to challenge this culture and 
report incidents of bullying and harassment 
without fear of reprisals.

Already, an online survey has taken place 
across entertainment unions, including 
Bectu, the MU, Writers’ Guild of Great 
Britain, Equity and the NUJ.

Members of those unions are due to meet 
in London for a conference on Tuesday 
November 19 to discuss future actions.

The Creating Without Conflict campaign 
has already received coverage in union 
journals and more widely. 

Bectu said they feared that job insecurity 
increased bullying and harassment while 
the BBC’s Dinah Rose inquiry confirmed an 
“undercurrent of fear” at many Corporation 
premises in London. 

Bectu assistant general secretary Luke 
Crawley said: “Bullying makes it impossible 
for us to do our jobs well and it is not 
acceptable for workers across the industry 
to be subject to this type of behaviour.”

Earlier this year, MPs Austin Mitchell and 
John McDonnell tabled an early day motion 
supporting the FEU initiative.

n DID Grant Shapps score an own goal with this 
opening salvo against the BBC just as the Tories’ 
apparent friends in national newspapers were 
crying foul over political “interference” in the 
Royal Charter regulation row?

Mr Shapps gave The Sunday Telegraph, 
which is owned by the reclusive and beknighted 
Barclay Brothers, a front page story. His criticism 
of pay-offs for managers came just a few days 
before revelations that some NHS executives 
had received redundancy settlements several 
times larger, only to be re-employed by other 
(successor) NHS bodies within months.
n Add your thoughts ... by commenting on the 
CPBF website – at www.cpbf.org.uk

Tom O’Malley

IN October the Conservative Party chairman, 
Grant Shapps launched a well-timed attack 
on the BBC.

In The Sunday Telegraph on October 
26, Shapps complained of bias in BBC 
reporting, particularly over its coverage of 
government welfare policy. The underlying 
message was clear enough; take care how 
you cover the Tory party in the run up to the 
election … or consequences may follow. 

What might they be? Well, the BBC’s 
Royal Charter is due for renewal in 2016. 
That means that negotiations with the Con-
Dem government will be well under way 
before the 2015 General Election. There 
has been considerable disquiet about the 
way the Corporation has handled the Savile 
affair and the scandal of excessive pay-outs 
for top employees. Shapps built on this to 
argue that the Corporation was “in danger 
of frittering away … public trust”, thereby 
implying a need for major change.

He was then reported as suggesting that 
the Party would consider whether the BBC 
should be allowed to keep all the £3.6bn 
raised by the licence fee.  

Below the surface of this predictable 
pre-election, pre-Charter renewal attack, is 
a deeper motive. The aim is to siphon off 
public funds to the private sector, just as 
has happened in local authorities, education 
and the NHS where creeping privatisation 
has been pressed forward by handing more 
and more money over to private firms. 

There are those around the Tory Party 
who dislike the BBC because it is a public 
service and would rather see as much 
broadcasting as possible handed over to 
the market. Equally, there are those in 
the industry, who want a weakened BBC, 
one that does not attract audiences which 
would otherwise go to their product. The 

public service remit of ITV has been eroded 
over the years, for these reasons. Just as 
the Tories, and New Labour, have never said 
they are privatising the NHS by bringing 
more and more private firms into the 
system, so the Tories will never openly say 
they are going to privatise the BBC.

But as with the NHS, unless the direction 
and intention of their thinking is made 
clear and the case for public service in 
communications pressed home at every 
opportunity, the position of the BBC as 
public service broadcaster will be eroded 
more by stealth than by a one-off dramatic 
policy initiative.

This is why as the Charter Renewal 
process kicks in we need to make the 
case that broadcasting, like the NHS and 
education, has to be at the heart of the 
public sector, with market forces kept well 
away from how the organisation is run. 
The BBC needs to be reformed – like any 
public institution – but it doesn’t  need the 
“reforms” trumpeted by Shapps and his like  
whose track record of principled support  
for public services is, to put it mildly, 
questionable. 
n Tom O’Malley is professor of media 
studies at Aberystwyth University.



November–December 2013 • FREE Press • 7

INTERNATIONAL

Broadcaster brings call for 
reconciliation to London

Free Press is published by the Campaign for Press and Broadcasting 
Freedom,
2nd Floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road, Walthamstow, 
London E17 9NL
E-mail: freepress@cpbf.org.uk
Editor: Adam Christie: editor.ac@btinternet.com
Editorial address: PO Box HP346, Leeds LS6 1UL
Views expressed in Free Press are those of the contributors and should not 
be regarded as formal CPBF policy.
Ideas, comments, letters, articles are all welcomed. Please contact the 
editor.
© 2013 Copyright in the words and images in Free Press remains with the 
originators. All rights reserved.
Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY
This edition went to press on November 5 2013. 
The deadline for the next edition is Friday December 27, 2013.

FREE Press

TRUTH and reconciliation have become by-words 
where nations once riven with hostilities find (relative) 
peace.

While such efforts have been accepted and 
acclaimed in Bosnia, South Africa and Northern Ireland, 
one country in Europe remains remarkably slow off the 
mark in trying to heal the wounds of old – Spain.

Journalist Rafael Guerrero, pictured right, has been 
revealing the stories of those affected for his radio 
programme La Memoria broadcast weekly for the last 
eight years by Canal Sur Radio in Andalucia.

The programme has provided the only outlet for 
the raw emotions of those affected as Sr Guerrero has 
been doing journalistically what “cold case” police 
investigators do. He has been seeking out those whose 
parents suddenly vanished, who became political 
prisoners, whose children and new-born babies were 
removed without explanation.

Despite the restoration of democracy, nothing 
official has been done in Spain to identify and inform 
those who were removed about their true parentage.

No investigations of other disappearances, no 
inquests or reunions have taken place. The youngest 
of those removed from “politically undesirable” 
parents are now aged about 25. 

La Memoria was first broadcast on October 20, 
2006 and, since then, more than 200 editions of the 
programme have been aired. Among the interviewees 
were more than 160 of the survivors of the excesses 
of the Franco regime, many in their 80s and 90s. Their 

Plurality petition now 
backed by coalition

n Rafael Guerrero will be speaking at a meeting in the 
Palace of Westminster at 10.30 on Tuesday December 3. 
He will also be addressing students at London universities 
during his visit to the UK. 

testimony has cast a sharp 
light on the dark years of 
the modern dictatorship 
which survived and even 
flourished in Spain after the 
Second World War. 

La Memoria opened 
the public debate about 
those who had no voice, 
who could not speak for 
themselves and those 
relatives who survived: the mothers, wives, husbands 
and children who were silenced.

“Those ordinary people are seeking the 
reconciliation and the resolution of thousands of 
human rights injustices,” says Sr Guerrero. “To do that 
in Spain, we need to end the conspiracy of silence.

“The programme has brought together many people 
who were directly, or indirectly, affected by Franco’s 
dictatorship and what has happened since. At least 
their knowledge has passed into the public domain.”

Now, momentum is gathering to bring together 
more of those affected more formally, to organise a 
concerted campaign for a Commission that will bring 
some justice to the affected after so many years.

THE ambitious pan-
European initiative 
to tackle media 
concentration has been 
relaunched following 
software problems 
earlier in the year – but 
the target, of 1 million 
signatures by August 
next year – remains the 
same.

In the UK, the initiative 
is being backed by a 
new Coalition for Media 
Pluralism that will bring 
together organisations 
such as the CPBF, Media 
Reform Coalition, trades 
unions, civil society 

groups and academics 
to try to strengthen 
arguments about 
concentration when 
media plurality appears 
on the political and public 
agenda.

Additional funding 
is being sought so 
the Initiative can be 
promoted more strongly 
next year.

More information has, 
in the meantime, gone 
online.
n www.mediainitiative.eu



8 • FREE Press • November–December 2013

DEBATE

Toxic debt 

CAN YOU ADD TO 
THIS DEBATE?

Comment on the
CPBF website

www.cpbf.org.uk  

PAY any attention to the Londonistas 
dominating national outlets and you could 
easily believe that no one – anywhere – is 
buying newspapers any more.

In many parts of the UK, they couldn’t 
be further from the truth. Even that most 
beleaguered of regional publishers, Johnston 
Press, reported a pre-tax profit last year. 

Admittedly, the profit was not great, but 
it was a profit nevertheless. Many of JP’s 
papers are far from broke (in both senses of 
the word) but the company is – because the 
debt-ridden business model has proved a 
total failure. 

Interestingly too, JP’s latest figures show 
that less that 10 per cent of its revenues 
came from the firm’s digital operations.

So, what does tell us about the newspaper 
business?

Let’s start from rule one of capitalism 
or commerce: that the first objective of a 
business is to make money. Therefore, giving 
a product away does not make sense.

OK, I hear you say, they’re not “giving” 
away what’s on the web or e-devices; it 
makes money from the ads around it. With 
less than 10 per cent of JP’s revenue coming 
from digital operation, that clearly doesn’t 
add up.

Secondly, JP like all the other regional 
publishers rushing to publish digitally, has 
overlooked another natural home of any 
commercial entity – the monopoly.

Whatever guff may be spouted about 
percentages of the “market” in national 
terms, probably more than 90 per cent 
of local print sales in the UK take place in 
“mini-monopolies”, a situation that existed 
for smaller proprietors before consolidation 
took place. 

Not only do regional papers have local 
monopolies for readers, they have local 
monopolies for advertising sales – an 
essential commercial dimension that 
just about every highly-paid executive in 
the newspaper business seems to have 
overlooked. A business looking for customers 
in, say, Leicester, is unlikely to advertise in 

Frustrated by more early-morning 
radio and late-night television 
interviews, Chris Aspinall goes 
out to try to buy a local paper. 

SHUT OUT: Banks seem unaware of the 
squeeze they’re putting on profitable firms. 

the Nottingham (Evening) Post when most of 
its potential sales could be to those buying 
the Leicester Mercury.

Those doing their utmost to try to sell 
more newspapers locally are having 
their efforts undermined by bosses who 
are cutting their budgets and wastefully 
diverting energies that should be spent 
developing products which themselves 
generate cash – from their cover price sales.

The budgets are being cut to service debt. 
The Bank of England base rate is still less 
than one per cent, but the (largely state-
owned) banks that are owed £300m by JP 
are charging the company at least 10 per 
cent of that.

then tell people that, if they want to read 
more, they have to buy the paper. (So much 
of the “national” news on regional websites 
is exactly the same PA copy that that too 
undermines the attractiveness of such titles’ 
web presence.) 

Secondly, go back to selling local 
advertising to local businesses. Online, 
regional papers are competing with Google 
for every pound – when Google doesn’t 
have the resources to have ad sales reps 
pounding the streets. (Even their intrusive 
cameras don’t go on patrol that often.)

Thirdly, the debt-ridden publishers should 
be eschewing greed; regional papers 
were sustainable with profit levels one or 
two percentage points above inflation for 
decades; they can return to that. (Why is 
it that city investors seem to believe that 
geese lay golden eggs forever?)

Lastly, should it really be the National 
Union of Journalists that is advocating 
a commercial realism to protect these 
companies and their shareholders? Shouldn’t 
the highly-paid executives be doing it for 
themselves?

Last year, the NUJ suggested – at a 
meeting in the Palace of Westminster – that 
JP and others should be granted a “debt 
holiday”. That would come from the banks 
with large state holdings and not wipe 
out the debt but defer interest payments 
(against salaries of more than about 
£150,000 year paid to board members). 

The proposal was shot down so quickly 
and so aggressively by the Labour 
frontbench, it gave the impression that 
having friends in the City was more 
important than jobs or positive reporting.

The idea is by no means new. It is tried 
and tested and has allowed long-standing 
“legacy” organisations (such as major 
long-haul airlines) to survive through rapid 
evolution and financial pressures. It’s 
enshrined in the US concept of Chapter 11 
bankruptcy.

That is a lesson that the media 
commentators and analysts holed up inside 
the M25 would do as much to remember 
as would the politicians, the City and the 
regional newspaper proprietors themselves.

The Treasury has found antidotes to 
toxic debts elsewhere through clever 
manoeuvring; why can’t they do the same?

Chancellor George Osborne may want 
RBS and Lloyds to do better themselves – so 
that they can be “returned to the private 
sector”– but that approach is strangling 
other profitable businesses and threatening 
thousands of (income tax paying) livelihoods 
around the country.

So, what are the answers? 
Firstly, the best commercial decisions 

regional publishers could make is to abandon 
the internet other than as a marketing tool. 
Promote stories online by all means, but 


