
HEMUSTNOTGET
AWAYWITHIT

buy up the satellite TV group was going
through a year ago. The regulators would-
n’t consider it.
But the reforms to be considered by the

Leveson inquiry will include the granting
of powers to apply such a “public inter-
est” test to big media at any appropriate
time. This provision is proposed in the
submission from the Co-ordinating
Committee for Media Reform (CCMR),
which is backed by the CPBF.
A test would be triggered when a com-

pany controls more than 15 per cent of
any market, and 30 per cent would be the
absolute limit, above which titles would
have to be divested to other owners or
independent editorial control.
The Sun on Sunday will push News

International’s share of UK national titles
back over that limit. The conduct of
papers can only draw more and more
attention to the need for reform.
In other words, the odds are that

Rupert Murdoch’s new paper will make
his enemies’ case for them.

FREEPress
No 186 January-April 2012 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

RUPERT MURDOCH wants the
newly-launched Sun on Sunday to
be a rallying-cry for resistance to
the avenging justice for which his
media empire is due.

The paper – a cheap-to-produce substi-
tute for the abandoned News of the World
– appeared just as the focus of the Leveson
inquiry switched from phone-hacking at
the NoW to bribing the police at the Sun.
For the Murdochs the new evidence

brings nearer the hitherto-theoretical
prospect of a prosecution in the USA
under the Foreign Corrupt Practices Act,
which outlaws US-owned firms like News
Corp bribing officials overseas to win busi-
ness. Such a case would mean the end for
the family, thrown out by the powerful US
business interests that run the group, the
pestilential London papers sold off, if they
can find a buyer.
Rupert Murdoch’s supposedly defiant

reaction in rushing out the Sunday paper
– which had been planned for months –
was really one of desperation. But it has
taken in the staff, who quickly forgot about
the NoW closure and the forces of order
closing in on them, and the media com-
mentators who applauded his “chutzpah”.
“We will build on the Sun’s proud her-

itage,” Murdoch told the staff, but the Sun
on Sunday does more than that: it recon-
structs a newspaper conglomerate that

HowtheSun
threatenspress
freedom PAGE2

They’reall ateach
others’throats PAGE6

TAKING ON THE BIG
MEDIA BARONS
Mediaownershipandregulationare in thespotlight
asneverbefore.

TheLeveson Inquiry is lifting the lidonthe truthbehindtheheadlinesandthere is
nowaonce inagenerationchance for real reform.

Butwhat sortof reform?Howcanwecreateapress that isboth freeandfair?
Theseare thequestions thatwillbeaddressedata CPBF-supportedone-day

conferenceonSaturday17March (10am-4pm)at theTUC,CongressHouse,Great
Russell Street, LondonWC1

Speakers include:FrancesO’Grady,TUCDeputyGeneralSecretary;Michelle
Stanistreet,NUJGeneralSecretary;GranvilleWilliamsandTomO’Malley,CPBF;and
JamesCurran,Co-ordinatingCommittee forMediaReform.

The fee is£10,£6unwaged.Registeratmediaownership.eventbrite.co.ukorphone
02074671228

restores to its owner an unacceptable
degree of leverage on the industry and on
political life in Britain.
It is a Murdoch tabloid. It will pour bile

and abuse on migrants, claimants, trade
unionists and public service workers. It
will fulminate at Europe and foreigners in
general. It will bang a deafening jingoistic
drum on sport. It will carry cheesecake
girlie photos and page after page of mind-
less celebrity gossip.
In short, it will reinforce the points that

the CPBF and other campaigners have
been making for the last year: that compa-
nies controlling so much of the media
must be subjected to regulatory scrutiny.
Before the NoW closure News

International sat on 35 per cent of the
national paper market. If the Sunday can
hold sales above 2 million, which is like-
ly, they’ll be back at practically the same
level.
There were calls that News Corporation

should be checked as a “fit and proper”
potential owner of BSkyB while its bid to

fp186:Free Press template changed fonts.qxd 02/03/2012 00:54 Page 1



News

2 January-April 2012 FREE Press

Why should Murdoch get his
hands on licence fee cash?
THEONLINE campaign group Avaaz

has launched a campaign to stop the
BBC having to pay BSkyB for carrying

its TV channels.
The BBC hands up to £10million a

year to theMurdoch-dominated
broadcaster.

Yet the BBC channels are themost
popular on Sky, accounting for 41 per
cent of viewing. Avaaz says Sky should
be paying the BBC for attracting
viewers.

It is urging supporters tomessage
Culture Secretary Jeremy Hunt to call
for these“retransmission fees” to be

scrapped in the imminent Green Paper
on communications policy. The green
paper, forerunner of a Communications
Bill next year, was expected to come out,
threemonths late, inmid-March.

Avaaz says:“These are ourmillions –
handed over in licence fees to fund
British content, not to boost Murdoch’s
profits.”

Together with the similar UK-based
group 38 Degrees, Avaaz were centrally
involved in last year’s triumphant
campaign to stopMurdoch’s News
Corporation buying up the whole of
BSkyB.

DES FREEDMAN
challenges the paper’s
claimed commitment
to free and positive
journalism

The Sun
hates
attacks
on press
freedom.
Howmust
it hate
itself!

Even BBC chairman Lord Patten
says ‘stop some of the cuts’

HELP THE CPBF
FOR A LONG time the CPBFwas almost a lone voice challenging the political
consensus around policies of deregulation ofmedia ownership and arguing for
an effective system of press regulation.

Now the chickens are coming home to roost.
We should celebrate all we’ve achieved over the years with very little money,

but if we are to build on these successes we need to raise funds urgently.
We need to continue our work around the Leveson inquiry, respond to the

forthcoming Communications Bill, and defend public service broadcasting from
the cuts at the BBC.

You can help bymaking a donation to our campaigning fund.
In the right hand column on the home page at www.cpbf.org.uk is a PayPal

‘Donate’button. Click and choose the amount youwant to contribute.
You don’t have to have a PayPal account – a debit or credit card will do – and

any amount will be gratefully received.

THE BBCTRUST has knocked back
some of themanagement’s plans to
reduce radio services and told them

to restore £10million from the cuts.
In a review of the 20 per cent

spending cuts under the so-called
Delivering Quality First (DQF) initiative,
theTrust asked the BBC to scrap plans to
make local radio stations share
afternoon shows and to review plans to
cut Radio 5 Live’s current affairs
programming.

It also asked for a rethink of plans to
merge the local current affairs
programme Inside Out, which faced cuts
of 40 per cent, into super regions.

Trust chairman Lord Patten said its
decision followed“real concerns” raised
by the public.“Local and regional

services in England provide something
unique for audiences that can otherwise
be neglected by themainstreammedia.
The BBC cannot afford to get these
changes wrong.”

In response to the plan to shed one in
five of BBC journalists Lord Patten said
newsrooms need to be“adequately
staffed”.

The DQF cuts are the BBC’s follow-up
to its agreement with the coalition
government in 2010 to freeze the
licence fee until 2016 and take on the
cost of theWorld Service and other
services. Some 2,000 jobs will go, on top
ofmore than 7,000 redundancies since
2004.

The CPBF supports the unions’
campaigns against the cuts.

ST
EF
A
N
O
CA
G
N
O
N
I

fp186:Free Press template changed fonts.qxd 02/03/2012 00:54 Page 2



THE SUN’S associate editor Trevor
Kavanagh is right to be angry. There
is an assault on press freedom and
media independence. The question
is whether it comes from the investi-

gations into phone hacking and illegal
payments that have absorbed the Leveson
Inquiry and Operation Elveden, or from
within the press itself.
Kavanagh raged, in a lengthy piece in

the Sun, that the “Guardian-inspired
witch hunt” that culminated in the arrest
of senior Sun journalists (together with a
police officer, an Army major and a MoD
employee), has put the UK below former
Soviet states in the press freedom league:
according to a new Reporters Sans
Frontieres analysis it is now 28th in the
world.
Kavanagh didn’t point out why the UK

has dropped down the table but it was
because of two things: its approach to the
protection of privacy and its response to
the London riots, neither of them issues in
which the Sun can claim a proud record.
When former Sun editor Kelvin

MacKenzie was quizzed by Lord Justice
Leveson in January he confirmed his view
on privacy: “I didn’t spend too much time
pondering the ethics of how a story was
gained, nor over-worry about whether to
publish or not. If we believed the story to
be true and we felt Sun readers should
know the facts, we published it and left it
to them to decide if we had done the right
thing.”
Lord Justice Leveson asked: “Did you

have any particular or any regard to issues
such as privacy?” Kelvin McKenzie
replied: “Not really, no.”
In relation to the UK riots, perhaps RSF

was thinking of an editorial on 10 August
which declared: “The Sun demands deci-
sive action. The law on rioting MUST be
toughened. Our brave police must be given
a free hand to smash the mobs whatever it
takes. Wearing masks on the street should
be made illegal. Let’s reduce overseas aid
and reverse police cuts. The courts must
be ruthless. The maximum sentence for
riot is ten years. So let’s see it applied.
Jailed thugs must serve every day. And no
let-off for young rioters”.
Kavanagh was understandably furious

about the scale of the resources put into
the police investigations and the heavy-
handed arrests of journalists, and asked an
important question: who polices the
police?
But this is hardly a question that has

previously preoccupied his newspaper. In
one of the most high-profile cases in recent
years, the police killing in 2005 of Jean
Charles de Menezes in Stockwell tube sta-
tion in south London, the paper equated
the murder of an innocent and unarmed
young man and the trauma allegedly expe-
rienced by his murderers.
“The young Brazilian was as much a

victim of terror as the 52 civilians who
died just three weeks earlier on 7/7. So

were the officers who ran him to ground,
knowing they could be blown to
smithereens in the process. They are the
casualties of a conflict which strains the
nerves and resources of our finest police
force.”
Kavanagh’s comments may be hypocrit-

ical but his concern that the current inves-
tigations into press ethics and media regu-
lation might undermine press freedom
ought to be taken seriously.
Advocates of democratic media need to

show that reforms such as the right of
reply, a new accountable body to monitor
news organisations, and levies to fund
new types of news ventures, will enable
the press to act more ethically and respon-
sibly than under regimes committed to
serving shareholders more than readers.
Far from shackling journalists, a robust

and democratic regulation that is inde-
pendent of both government and the news
barons must empower journalists to do
their jobs better.
The corruption revealed in recent

events is a structural matter and not one
confined to a few bad apples – much as
Rupert Murdoch would like to argue at the
moment with News Corp’s sudden will-
ingness to identify wrongdoers.

When culture secretary Jeremy Hunt
praised News Corp for co-operating with
the police, he unwittingly made an impor-
tant point: senior staff at News Corp have
been co-operating with the Metropolitan
Police and paying them for information for
far too long.
And far from welcoming the co-opera-

tion, the government should demand an
explanation of why it took so long for the
company to admit and the police to inves-
tigate the extent of criminality on the NI
papers.
It is also the time for Ofcom to investi-

gate whether News Corp can be seen as a
“fit and proper” organisation to have a
controlling stake in BSkyB, the country’s
most profitable broadcaster.
This needs to be accompanied by a

strengthening of the media public interest
test and more rigorous ownership thresh-
olds to prevent undue influence over the
British media by any single commercial
group.
Now, more than ever, power without

responsibility in the shape of proprietors
who bully their staff, police who accept
cash and favours from news organisations,
and politicians who design policies with a
view to securing a favourable reception by
a powerful media, needs urgently to be
checked.

News

FREE Press January-April 2012 3

Big bonuses
for failed big
media bosses
WHILETHEmedia frenzied over the

bonuses paid to bosses of the big
banks, they ignored those paid to

media bosses themselves.
Journalists at TrinityMirror are

facing their second 12-month pay
freeze in four years, coming after over
700 jobs were culled in the last year
alone.

In FebruaryTM announced the loss of
75 jobs at its national titles – papers
that were prospering in the wake of the
closure ofMurdoch’s rival News of the
World.

This meant theMirror group in
Londonwould have slashed its editorial
staff on the three titles by nearly 40 per
cent in the last two years; in June 2010
it axed about 140 posts out of 554.

But last year directors’pay and
pensions totalled £3.9million – £1.3
million of which was cash bonuses.

Chief executive Sly Bailey’s package
of pay and pensions was £1.7million,
including a cash bonus of £660,000.

Meanwhile theTM share price has
almost halved, from 90p to 48p.

NUJ general secretaryMichelle
Stanistreet said:“TrinityMirror is a
companywhose only strategy is to keep
cutting costs, closing titles and slashing
quality in the process. Yet the bonuses,
the perks and the hikes in salary keep
coming. This reward for failure culture
has to stop – in the newspaper industry
just like the banking sector.”

It’s time for Ofcom to
investigate whether
News Corp is a ‘fit and

proper’owner for BSkyB

Sly Bailey: bonus for failure

ST
EF
A
N
O
CA
G
N
O
N
I

fp186:Free Press template changed fonts.qxd 02/03/2012 00:54 Page 3



l
p
l
a

t
a
5
I
E

t
p
f
t
w
e
h
l

b
t
a
p
d
u

i
(
(
O
a
t
p
a
w

u
t
s
a
e
a
I

f
o
v

d
M

this unacceptable situation. I will not
take part in this masquerade.”
Others have protested even more vigor-

ously. The “hacktivist” group
Anonymous launched “denial of service”
attacks against websites across Europe,
the campaign group Avaaz issued a call to
its supporters to “save the internet”, and
the Slovenian ambassador to Japan issued
a statement on January 31 apologising for
having signed the agreement.
“I did not pay enough attention,” the

ambassador said. “Quite simply, I did not
clearly connect the agreement I had been
instructed to sign with the agreement that
limits and withholds the freedom of
engagement on the largest and most sig-
nificant network in human history, and
thus limits particularly the future of our
children.”

THE ORIGINAL intention of ACTA
was simply to obtain the formal
commitment of major industrial
powers to co-operate on the sup-
pression of the global trade in

counterfeit goods, but the final document
goes much further, drawing in “services
that distribute infringing material” and
“the enforcement of intellectual property
rights”.
ACTA is in fact part of a concerted

attempt by the corporate world to protect
the huge revenues accruing to it from
intellectual property (IP) – music, film
and videos, publications, everything.
It all started in 2004 when the Motion

Picture Association of America (MPAA)
filed a criminal suit against the Pirate Bay
organisation in Sweden which led to
raids, arrests, and lengthy court cases.
Pirate Bay, a free information campaign-
ing online network, became a libertarian
political party which now has two seats

in the European Parliament and is set for
winning them in the national Parliament
too.
Since then, the US in particular has

made various attempts to address the
problem of transnational copyright theft,
including the recently stalled attempt to

Internet

4 January-April 2012 FREE Press

ON JANUARY 26 the EU and 22 of
its member states joined a select
group of eight other, mostly
industrialised, nations by signing
an arcane piece of pseudo-legisla-

tion called the Anti-Counterfeiting Trade
Agreement (ACTA).
The next day Kader Arif, a French

Socialist Party MEP, quit his position as
the European Parliament’s rapporteur for
ACTA. You can be forgiven for having
missed the news, but his reasons for
resigning make interesting reading.
“I want to denounce in the strongest

possible manner the entire process that
led to the signature of this agreement,” he
said. “This agreement might have major
consequences on citizens’ lives, and still,
everything is being done to prevent the
European Parliament from having its say
in this matter.
“As I release this report for which I

was in charge, I want to send a strong sig-
nal and alert the public opinion about

Roleof theAC
States led by
the USA are
trying to take
powers to
control the
internet, but
netizens are
resisting.
GARY
HERMAN
reports

The USmodel protects
the financial interests
of corporations above

those of artists,
authors and creators

introduce its Stop Online Piracy Act
(SOPA). SOPA was hastily withdrawn in
Congress after 7,000 websites including
Wikipedia and Reddit closed down for a
day in protest on January 18 – an
unprecedented worldwide action that
shook the political establishment.
The US has already an armoury of laws

and instruments to protect intellectual
property on and off the internet, includ-
ing the Digital Millennium Copyright Act
(DCMA) and the PRO-IP Act of 2008
(Prioritizing Resources and Organization
for Intellectual Property).
SOPA’s critics argue that it was prima-

rily intended to put pressure on world-
wide websites such as Google to sever
links that might unwittingly lead to third
parties infringing copyright. They say
this would be unfair and impractical –
and possibly illegal for it to be enforced
outside the US on behalf of the US gov-
ernment.
The Online Protection and

Enforcement of Digital Trade Act (OPEN),
proposed as a replacement after the SOPA
debacle, seeks to empower the
International Trade Commission (an
American agency, despite the name) to
enforce online piracy laws globally.
The US is not the only country

attempting to suppress the infringement
of intellectual property rights. But it
dominates the market in intellectual
property and it accords moral rights and
individual authorship significantly less
value than most of the rest of the world.
This is a complex field and ACTA does

it no service. As Kader Arif indicated, the
agreement was introduced and developed
through a series of furtive and unrepre-
sentative meetings. With the exception of
Morocco, the signatories represent the
capitalist establishment – Europe, North
America and the “western” bits of Asia
(Australia, New Zealand, Japan,
Singapore and South Korea). No civil
society groups and no international bod-
ies, other than the EU, were involved.

THE CHARGE raised by the likes of
Avaaz and Anonymous is that
ACTA is an attack on the internet.
There is some cause for concern
here. For the most part, ACTA

hedges its bets. It says that “parties shall
ensure that criminal liability ... is avail-
able under its law”, for example, without
specifying the nature or extent of such
liabilities. Nothing should be done that

fp186:Free Press template changed fonts.qxd 02/03/2012 00:54 Page 4



limits rights to “free expression, fair
process and privacy” or creates barriers to
legitimate trade; individual rights must
always be “appropriately protected”.
But there are problematic areas where

the agreement introduces compulsion
and one of these is in Chapter 2, Section
5 of the agreement, “Enforcement of
Intellectual Property Rights in the Digital
Environment”.
The problem here is not so much

that ACTA will force internet service
providers to examine every data packet
for signs of potential infringement, but
that it will create an atmosphere in
which countries f ind themselves
expected to adopt measures which
have not been adequately defined or
limited.
This matters to the CPBF not just

because we’re in favour of free stuff on
the internet, but because IP law has been
and may increasingly be used to sup-
press dissent, to do exactly what the
defenders of ACTA say it shouldn’t do:
undermine freedom of expression.
If ACTA goes ahead, the kind of think-

ing that bans parodies of movies
(Downfall), well known products
(Volkswagen), or trademarks (the London
Olympic mascots) will become global,
and the US model of copyright that pro-
tects the financial interests of large cor-
porations above those of artists, authors
and creators could creep across the
world.
It will be propagated by a new,

unelected and undemocratic institution,
the ACTA Committee, which will over-
see the agreement, and by the US’s
annual “Special 301” process, which
examines what America doesn’t like
about how other countries manage their
IP regimes and tells them to change it.
ACTA could still be abandoned if

fewer than six signatories finally ratify it,
or if the European Parliament as a whole
votes against it in June.
Perhaps Avaaz should start a campaign

directed at MEPs. At least two Swedish
MEPs will be in support.

Internet

FREE Press January-April 2012 5

ACTA
‘The internet strike was a
milestone for newmedia’

t
n
g
a
n
t

s
l
-
t
8
n

-
-
r
d
y
–
d
-

d
,
A
e
n
o

y
t
t
l
d
s

s
e
d
-
f
e
h
a
,
l
-

f
t
.
n
A
l
-
t
h
t

THE SOPA strikedownwas a significant
event inmedia terms. It was the first
sign of the oldmedia becoming

irrelevant for things that really matter.
Oldmedia – unidirectional media such

asTV, newspapers, radio – barely covered
SOPA at all.We know that this has
political reasons, as their owners didn’t
want to draw attention to the issue. But
they are conceptually unable to tell the
narrative ofmillions of people fighting
against a powerful few dozen. It’s not just
that they chose not to; their very
constructionmakes it as impossible.

Oldmedia consist of large
corporations that can only portray
conflicts between other large
organizations. The established oldmedia
style, which focuses on the pretence of
impartiality, has been called“he-said,
she-said journalism.”

Those of us who get our news on the
net don’t get it from one source, but from
hundreds, maybe thousands. I read a
couple of political blogs, some comics, a
couple of current affairs, eight real-time
Twitter streams, and so on.

There is a crucial difference in the net’s
cross-communication between
information sources.When all of our
hundreds of different news sources start
to converge around and resonate with
each other on one single topic, as

happenedwith SOPA, then all of us sense
that immediately. Immediately.

Oldmedia are not capable of
communicating that sense of resonance.
They have their predetermined length of
news clips and page lengths, divided by
topics, portraying conflicts as experts
talking it out. They can’t resonate with
the people when something is important.

One expert talking on a small
allocated space cannot represent one
million concerned people – amillion who
are leaderless to begin with, yet
organized and efficient. Any attempt to
frame this event in“he-said, she-said”
journalism just falls flat on its face.

We don’t need oldmedia to tell our
story to succeed.We’re able to tell it
ourselves. This should have them really
worried. For not only did they fail in
narrating the story; they also failed in
preventing the story from being narrated
anyway, by us.

Whenamillionpeople talk to their
friends, family, and colleagues about a
subject, thatwins over anynarrative that
oldmedia is trying toportray.That
collectiveof amillionpeople is able to
coordinatediscoveries and storieswith an
efficiency that allows them to run in circles
roundanyattempt to control information.
� Reprinted with permission from Rick
Falkvinge’s blog at falkvinge.net

After the internet strike against SOPA – the American Stop
Internet Piracy Act – on January 18, the ‘old media’no longer
matter for the internet, says RICK FALKVINGE, the leading
Swedish internet activist and founder of the Pirate Party.

SA
U
L
G
O
RD
IL
LORick Falkvinge, founder

of the Pirate Party

ACTA is an attempt
by the corporate

world to protect its
huge revenues from
intellectual property

fp186:Free Press template changed fonts.qxd 02/03/2012 00:54 Page 5



AMONG THE more entertaining
spectacles in the Hackgate affair
has been the backbiting and
betrayal among the parties who
got themselves and the industry

into trouble. It has even broken out
among the bland personages of the
Press Complaints Commission.
The mutual recriminations and

denials of James Murdoch and other
News International executives, all
accusing each other of lying, were a
notable feature of the Commons culture
select committee hearings last summer.
Journalists and managers forced out

of their jobs have been busy blaming
and shopping each other, and quar-
relling over who is to meet their
mounting legal bills.
Actions to try to get NI to honour

promises that it has broken to pay
these bills have kept lawyers in busi-
ness for the whole of last year, as offi-
cial scapegoats Clive Goodman and
Glenn Mulcaire, who served time for
the crimes, and former editor and Tory
PR chief Andy Coulson (remember
him?) were reduced to suing to get
their imagined entitlements (with
mixed results).
And now the former chair of the PCC

has turned on the newspaper bosses
whom she so faithfully served and cov-
ered up for through the thick of the cri-
sis. Tory peer Baroness Buscombe
attacked the publishers and their atti-
tudes to the PCC when she gave evi-
dence to the Leveson inquiry.
The PCC conducted two supposedly

rigorous investigations into phone-

hacking at the News of the World and
concluded both times that it was all
down to the one rogue reporter –
which is what NI was telling them.
Lady Buscombe said she had

stopped trusting the press before stand-
ing down last year. “The reality is that
I want to support the self-regulatory
system ... but this demands a degree of
trust, and the issue for me has become
a problem of trust.
“I remember towards the end of my

time there one of the editors asked me,

‘Peta, don’t you trust us?’ And I said
with an incredibly heavy heart, ‘how
can I?’.
“This is because we felt that we had-

n’t been told the truth.”
She said she had “pleaded” with

NPA David Newell to take some action
over the mounting crisis. “I was saying
this is really important, this is too
important to get wrong, we need to
find a way to show that the system can
work, can be trusted.
“He said he would talk to the chair-

man but I don’t think that happened. I
talked to that chairman more recently
when I was still in the job and again
nothing happened.”
She said she had written to the pub-

lishers and proprietors to spell out her
concern – that there was “a real issue
of trust in the system and that it was
terribly important that we actually look
and share with the proprietors and
publishers the whole issue of gover-
nance within news organisations”,
again to no avail.
Now, however, as they see that the

PCC is clearly doomed, we have the
further entertainment of former PCC
apparatchiks and apologists publicly
eating their words to declare that a
tough regulatory regime is obviously
required.
Lord Black, the chairman of the

Press Standards Board of Finance,
Executive Director of the Telegraph
Media Group and former director of the
PCC itself, told Leveson that the hack-
ing affair had convinced him that the
PCC needed urgent reform and new
powers.
“It took a scandal like that to show

us we needed a new body to enforce
the editors’ code of practice,” he said.
“The industry needs radical proposals
for change to stave off the threat of
statutory regulation.”
A number of national paper editors,

who had for years been insisting that
the PCC-style self-regulation was safe
and sound and that anything tougher
would mean the sudden death of press
freedom, have come to similar conclu-
sions, including Paul Dacre of the
Daily Mail and the Independent’s Chris
Blackhurst.
Lord Black was formerly Guy Black

– and not to be confused with the dis-
graced former Telegraph proprietor,
Tory peer Lord (Conrad) Black – when
he headed the PCC, before he became
chief PR for the Tory party (2003-05)
and a member of the Lords.
Fellow Tory peer Lord Hunt, who

took over as chairman of the PCC from
Lady Buscombe, also told Leveson that
a new press regulation body should
have the power to investigate allega-
tions of wrongdoing by newspapers,
and to impose fines.
One of the intriguing elements of the

whole story is what a tight and tiny cir-
cle of Tory party PRs and establish-
ment fixers all these characters come
from.
Following Lady Buscombe’s depar-

ture from the PCC, the PCC director,
Stephen Abell, has now resigned as
well. He is to become a partner at the
Pagefield PR consultancy.
The new director is Michael

McManus, a former special adviser to
Tory ministers and director of Bell
Pottinger Public Affairs, another well-
connected PR consultancy.

Pressure

6 January-April 2012 FREE Press

When thieves fall out ...
Amid the swirl of
allegations and the
gravity of discussions
on the future of
media regulation,
TIMGOPSILL says
we shouldn’t miss the
opportunity to relish
the discomfiture of
the bosses and fixers
who got themselves
and each other into
such a fine mess

What a tight and tiny
circle of Tory party

PRs and establishment
fixers they come from

Lady Buscombe: found out too late that
you can’t trust the owners and editors
of the national press

fp186:Free Press template changed fonts.qxd 02/03/2012 00:54 Page 6



Reviews

FREE Press January-April 2012 7

Rapidbook
ona long
slowprocess

THE PHONE HACKING
SCANDAL
Richard Lance Keeble and
John Mair (eds)
Abramis
£19.95

IT IS A symptom of our obsession
with instant analysis that academ-
ics and practitioners have come

together to rush out this “hackacade-
mic” book on the issues around the

Leveson inquiry.The inquiry is pro-
ceeding apace and there will be a lot
more revelations to come, but the
depth and knowledge of the contribu-
tors make it a book that deserves to
be read not only by students and
activists but the wider public.
Given the role of the Guardian in

its determined pursuit of the story,
editor Alan Rusbridger ’s chapter
doesn’t disappoint.
He tells us how the paper had been

chased by a number of major studios
wanting to make film about both the
hacking stories and the WikiLeaks
revelations.
Rusbridger thinks the most inter-

esting story is the 18-month period
following the Guardian ’s original
revelations of Gordon Taylor’s settle-
ment with the News of the World,
which blew apart News
International’s “one rotten apple”
defence.
The chapter by Nicholas Jones, the

CPBF activist and former BBC politi-

cal correspondent, headed “How did
a British Prime Minister come to
depend on an Ex-Editor of the News
of the World?” is a model in how to
pull together the material from exten-
sive research.
One of the most troubling ques-

tions underlying the whole scandal is
why successive Bri t ish Prime
Ministers become so subservient to
Rupert Murdoch.
In a dramatic intervention in the

House of Commons two years ago,
the Labour MP and key protagonist
Tom Watson provided an answer:
they were fearful of the Murdoch
press.
The book’s title is Journalism is on

Trial.
But surely it is not the journalists

on trial but the owners of the media.
Leveson is examining the culture,
practice and ethics of the press but
we’ll be back here again if the ques-
tion of ownership is not addressed.
Joy Johnson

THE RISE AND
FALL OF
TELEVISION
JOURNALISM
Steven Barnett
Bloomsbury
£18.99

TELEVISION
JOURNALISM
Stephen
Cushion
Sage
£22.99

BROADCASTING
INTHE 21ST
CENTURY
Richard Rudin
Palgrave
Macmillan
£18.99

IN 1999 Steven Barnett
was co-author of a
research paper on

television current affairs
called “A shrinking iceberg
travelling south”. His new
book offers depressing
confirmation that the rate
of melt has dramatically
increased.

His message is stark.
Without the back-up of
positive regulation and
institutions committed to
public purposes,
journalistic culture,

however robust, can
provide no defence against
a deregulated market
system and a determined
populist ownership.

The example of the USA
stands as a warning:
“Having seen the
trajectories in television
journalism either side of the
Atlantic, it should now be
clear that an unrestrained,
unregulated free market in
television journalism would
be catastrophic.”

The book traces the
trajectory of television
journalism since the 1950s,
with occasional horrified
glances across the pond.
Barnett argues that the TV
current affairs “golden age”,
from the 1960s to the 1980s
was enabled by competition
between a securely funded
BBC and ITV companies
controlled by positive
regulation.

Programmes like This
Week and World in Action
could flourish, challenging
the BBC’s Panorama; he
might in fact have given
more space to the lower-
profile but high-quality
regional ITV programmes.

It is no surprise that the
decline began with the free
market policies of the
Conservative Government,

and the Thatcher-led
attacks on courageous
journalism. Chapters
recount the dramas which
surrounded the BBC’s Real
Lives and Thames’s Death on
the Rock.

According to legend
(though Steve Barnett says
this is not proven) it was the
latter that stiffened
Margaret Thatcher’s resolve
to replace the “positive”
regulator, the IBA, with the
lighter-touch ITC.

At the same time (1989-
90) the restructuring of ITV
led companies to rush
downmarket and the BBC
was hit with a reduction in
the licence fee. Sky was
allowed to broadcast even
though Rupert Murdoch
owned a third of UK’s
newspaper circulation. All
of this will sound uncannily
familiar to readers in 2012.

But the structures of
television have changed.
The final chapters consider
24-hour news and the
blogosphere, concluding
that neither can compare
with the properly resourced
journalism that was built up
over decades on the
terrestrial channels.

Richard Rudin’s
Broadcasting in the 21st
Century looks broadly

across the output of radio
and television and is more
concerned to identify the
changes in contemporary
broadcasting than to argue
a case.

It documents the arrival
of citizen journalism,
globalisation and
convergence, and considers
the overlap between
journalism and popular
formats, with case studies
range from the Gilligan
affair to the death of Jade
Goody.

Like this book, Stephen
Cushion’s Television
Journalism is directed at
students.

It too looks at the current
situation and the changes
brought by 24-hour news
and shifting news values. It
concludes with a section on
entering the profession.

An outpouring of books
mainly addressed to
students is one of the
consequences of the
shrinkage Steven Barnett
describes, since the
broadcasting organisations
have offloaded training to
universities and colleges.
Though if the iceberg
continues to melt, students
will not have much of a
career to look forward to.
Patricia Holland

Stillmelting, theTV journalism iceberg

fp186:Free Press template changed fonts.qxd 02/03/2012 00:54 Page 7



Review

8 January-April 2012 FREE Press Printed byWernhamPrinters 020 8805 8026

JOIN
THE CAMPAIGN FOR

PRESS AND
BROADCASTING
F R E E D O M

CPBFwebsite:www.cpbf.org.uk
email: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supportingmembership £25
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25
(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/Wewant to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ____________________

Name __________________________________________________________________

Address ________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Postcode ________________________ Tel __________________________________

Email____________________________________________________________________

Organisation (if applicable)________________________________________________

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NLTel: 07729 846146

Free Press is edited byTimGopsill on behalf of the National Council. This issue went to press onMarch 3.
Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

THEREVOLUTIONWILLBE
DIGITISED
HeatherBrooke
Heinemann
£12.99

HEATHERBROOKE says that, thanks to
digital communications technology,
“never beforehas thepossibility of

truedemocracybeen so close to
realisation.”

If that is the case, shehasdonemore
thanmost tobring it about.Heather
Brooke is anAmerican journalistwho
migrated to London carrying thevirus of
freepress fundamentalismwhichhas
infectedwhole swathesof themedia
world.

After triumphsover freedomof
informationandMPs’expense-fiddling –
subjects of her twopreviousbooks – she
got herself involvedwith the internet
avant garde, thehackers andevangelists
whoare challenging thepowerof states
to control information.

Theirs is thedigitised revolution, the
title beingan (unacknowledged)
reference to the lateGil Scott-Heron’s
songTheRevolutionWill NotBe
Televised.

Thebook is an entertaining runaround
this territory,mostly it seems in
Scandinavia,where thegeekswith their
banksof servers arenot just hackingand
posting leakedmaterial onlinebut

building thenetworks and communities
thatHeatherBrooke reckons are thegerm
of thedemocratic future.

TheChampionof this class is of course
JulianAssangeofWikiLeaks. Likemost
journalists, HeatherBrookewas initially
an enthusiastic supporter of the
WikiLeaks enterprise, but likemanydrew
back from it as a result of Julian’s
Assange’s brutal attitudes towomen–
indeed, topeople generally.

Few in that community arenow
prepared to awardhim theunthinking
loyalty he seems tobelievehe is entitled
to.That couldbea signof ahealthy
democratic approach.

But the internet is not in itself
democratic. It gives everybody the chance
to soundoff andpost any informationor
anyviewsonline, but that is not
democracy; that is freedomof speech.
Democracymeanspopular control,with
thepeople controllingdecision-making
throughelected representatives.

Itmight havebeen saidoften enough,
by freedomcampaigners likeHeather
Brooke, that information is power. It
comes in veryuseful in holdingauthority
to account, but it doesnot empower
anybody.All thoseWikiLeaks stories in
2010 thatwere said tobe sodamaging to
governmentshadno real effect on them
at all.

On theother hand, old-fashioned
democracy isn’tworkingeither.The
million-plus peoplewhodemonstrated in
February 2003against the impending

invasionof Iraqhadnodiscernible effect.
States and themega-corporationsof

the internet are strugglingdesperately to
keep it under control.The fight to stop
them is ademocratic activity, but there’s
noguarantee itwill restore thepopular
benefits that social democracydelivered
for people 50years ago.
Tim Gopsill

Yes, but is the internet democratic?

FoI, the podcast
A CRUCIAL element in the democratic
function ofmedia is freedom of
information – the territory onwhich
Heather Brooke hasmade her stand.

The government hasmade a
number of attempts since the
Freedom of Information Act was
introduced in 2005 to water down its
provisions, and now it has launched a
reviewwhich campaigners fear could
be used as an excuse to impose new
restrictions and exemptions.

The Campaign for Freedom of
Information (CFI) is trying to build
public support for the Act and to
lobbyMPs to oppose anymove to
limit its scope.

CFI directorMaurice Frankel and
research officer Katherine Gundersen
outlined their concerns to Nicholas
Jones on the latest CPBF podcast. Go
to www.cpbf.org.uk

fp186:Free Press template changed fonts.qxd 02/03/2012 00:54 Page 8


