fpl79:Free Press template changed fonts.gxd 06/12/2010 23:% Page 1

- FREE

No 179 November-December 2010 £1

RADIO FR
TAKESTO

THE CPBF has launched an internet
radio service, with a podcast on Rupert
Murdoch’s bid to buy up the whole of
BSkyB.

The half-hour podcast is planned as
the first of a regular series, starting
monthly, to discuss and campaign on
vital questions of media policy.

The programmes, presented by
former BBC political correspondent
Nicholas Jones and recorded by
freelance Claire Colley, will involve
media activists, MPs, academic experts,
media workers and union reps.The aim
is to inform people who are concerned
to preserve independent, diverse and
accountable media in the UK.

This first podcast, talking about the
rise and rise of the Murdoch empire

BID IN THE BALANCE

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

E PRESS
HE AIR

and its bidding for complete control of
Sky TV, features Labour MP Austin
Mitchell - a former TV journalist
himself; Professor Steven Barnett of
Westminster University, a leading
media commentator; Pat Holland,
lecturer in media at Bournemouth
University and author of books on
television history; and Tim Gopsill,
editor of Free Press.

The second programme, on the
future of the BBC in the wake of
October’s licence fee decision, was to
be recorded shortly after Free Press
was printed.

The podcasts are on
www.cpbf.org.uk. Please pass the link
to colleagues, friends and fellow
campaigners.

THE LONG-AWAITED bid by the Murdochs’ News Corporation to buy out Europe’s
biggest broadcaster, BSkyB, was finally announced in November. Business
Secretary Vince Cable referred it to Ofcom following the high-pressure campaign

from the CPBF and other groups.

TURNTO PAGE 3

EXPLOITING THEIR OWNERSHIP

HOW THE big groups like News Corporation abuse their outlets to promote their

businesses.

TURNTO PAGE 7

WHO'LL PAY FOR JOURNALISM?

AS COMMERCIAL publishers are less and less willing to pay for investigative
journalism in the public interest, the leader of the International Federation of
Journalists, Aidan White, looks at the possibilities for public funding.

TURN TO PAGE 4

THE JOURNALISTS FIGHT BACK

AFTER TWO years of sackings, pay freezes and demoralisation, journalists
working for one of Britain’s biggest regional chains are rediscovering the

strength to fight for their jobs and their papers.

TURN TO PAGE 2

THE MASTER’S VOICE ...

We said to the cable operators when we put the price

Cancel us, you might get your house burnt down.

up, we said, do you want a monument to yourself? ,

RUPERT MURDOCH interviewed in the Australian Financial
Review, talking of his business practices in dealing
with cable companies that carry his TV channels

Under siege: WikiLeaks’ Julian Assange

Man on the run:
the media that
join the hunt

F YOU declare virtual war on the

greatest power on earth, if you are

going to expose the arrogance,

ignorance and small-mindedness

of its officials, you can’t be sur-
prised when it turns its full armoury
of political and security weapons on
you, so when Julian Assange brokered
the deals for publishing selections
from WikiLeaks’s monster database of
leaked US diplomatic traffic he must
have anticipated the manhunt that
ensued.

And since this armoury includes the
tame US media he can only have
expected the networks to join in.

The WikiLeaks site had been
brought down three times in the week
before Free Press went to press, by a
combination of cyber-attacks and the
compliance of internet service
providers. The organisation was under
siege, digitally and physically.

Julian Assange himself was holed
up near London with a small team of
journalists and analysts, awaiting a
visit from police brandishing an
Interpol warrant to take him in and
ship him to Sweden for questioning on
contested sex offence charges.

Even more alarming was the possi-
bility that, once taken in by Scotland
Yard, he could be handed over to the

Turn to page 6

FREE Press November-December 2010 1



fpl79:Free Press template changed fonts.gxd 06/12/2010 23:% Page 2

Mutiny at Newsquest as
journalists fight back

ing strength among the journalists

working for the Newsquest group
of provincial newspapers, one of
Britain’s biggest, owned by Gannett
Corporation of the USA.

Newsquest has been the highest
earner even in this publishing sector of
fantastic profitability. In every year
this century except 2009 it has
returned more than a quarter of its
earnings to the US as profit. Even in
2009, as the industry went through its
worst recession ever, it made 24 per
cent on turnover.

During that year Newsquest axed
300 journalists, one in six of its staff.

But playing on the recession — and
no doubt fears of redundancy — the
group has enforced a pay freeze for the
last three years.

In the summer it came out that chief
executive Paul Davidson had helped
himself to a 20 per cent pay rise, from
£501,000 to £609,000 a year. The com-
pany still said it could not afford a rise
for its staff.

In the US, Gannett’s chief financial
officer told advertisers at a conference
that Newsquest was making “a lot of
money”.

Then Newsquest announced it was
closing its final salary pension scheme.
Small wonder that the remaining staff
erupted and began a series of strikes
that is now spreading round the group.

Staff on two of Newsquest’s 16 daily
papers came out in October, in
Brighton and Southampton. Theirs are
linked disputes, because in addition to
the pay problems, Newsquest is plan-
ning to get sack the sub-editors in
Brighton and shift production work to
Southampton, 60 miles away.

This is the latest manifestation of a
fad among local newspaper group
managements, who love to imagine
that the papers are not damaged by
centralising production and sometimes
even newsdesks in “hub” offices, cov-
ering the areas of numerous papers.

It has been tried again and again.
Always editorial standards suffer as
mistakes get into the papers, and usu-
ally the schemes are abandoned.

In Southampton, the journalists put
off a second planned strike to hold
talks. When they took place managers
flatly refused to discuss either the pay
freeze or the pension scheme, so the

AWAVE of union militancy is gain-

2 November-December 2010 FREE Press

strikes were reinstated. Now NU]J
chapels in 10 centres are either plan-
ning or holding ballots for action: in
Darlington, Andover, York, Bradford,
Bolton and Blackburn.

NUJ organiser Chris Morley said: “It
is no coincidence that there is a whole
string of Newsquest chapels queuing
up to be balloted for strike action. The
company’s arrogance and gross insen-
sitivity gives our members no alterna-
tive in doing all they can to defend
their standard of living, their jobs and
ultimately their profession.

“Staff are shocked at Newsquest’s
preparedness to jettison so many of
their most valuable assets — experi-

”Q

Front pge of the Bedford Times, thanks
to Johnston Press’s new computer system

Don't have to be big

THERE HAS been a huge growth in
community radio, with around 11
million people now able to tune into a
local station.

This figure is up 17 per cent year-on-
year and by 36 per cent in two years,
according to Ofcom’s Community
Radio Annual Report.

Since the first one went live five
years ago, a new community station
has launched on average every 10
days. A record 181 community stations
are broadcasting with another 30
setting up.

The stations, run by volunteers,
serve rural and inner city areas with
content ranging from community news
and information to religion,

—p—

enced, dedicated staff who have been
responsible for the success of the
titles.

“We are not prepared to stand by
and allow Newsquest to press ahead
with their plans for staff redundancies
and, ultimately, business suicide.”

The Newsquest mutiny follows two
years of terror for journalists on local
newspapers. There have been whole-
sale sackings and pay freezes in all
four big groups — Newsquest, Trinity
Mirror, Northcliffe Newspapers
(owned by the daily Mail group) and
Johnston Press.

Earlier this year the NU]J tried to
organise coordinated strikes at
Johnston Press, where members were
enraged by the introduction of a new
editorial computer system that elimi-
nated the whole sub-editorial process,
with reporters writing straight into
template pages without supervision — a
recipe for mistakes, misjudgements
and worse. Inevitably, dreadful
howlers duly appeared in print,
including a front page of the Bedford
Times with a garble for the splash
headline.

But the strike plan collapsed, with
Johnston Press making good its pledge
to have the ballot result struck down
by the courts and the membership
lacking the confidence to fight on.

Only six months later, things seem
to be changing and journalists are
rediscovering their strength.

experimental music and rhythm and
blues, for example.

Diverse FM in Luton broadcasts in
ten languages, with ethnic
communities offered radio slots to
broadcast their own programmes.
Ashuk Ahmed of Diverse FM says this
“promotes better understanding of
each other’s culture, religion and
issues ... this has brought about better
community cohesion, enabling
celebration of cultural diversity and
understanding.”

Stations deliver additional benefits
to communities, such as training
opportunities, contributions to local
education and contact points for
isolated people.

shmuFM in Aberdeen has helped
create a training programme for prison
inmates.



fpl79:Free Press template changed fonts.gxd 06/12/2010 23:% Page 3

In your
hands,
Vince

NEWS CORPORATION’S bid to buy out satellite broadcaster
BSkyB was in the UK government’s hands after Business
Secretary Vince Cable referred it to Ofcom to judge its effect on
media plurality.

Vince Cable’s intervention came after a mounting campaign to
stop the takeover. The CPBF’s online campaign, with 38 Degrees
and the NUJ, had been joined by the international online pressure
group Avaaz, and together they amassed 60,000 signatures calling

for government intervention. There was also an unprecedented
combined approach from most of all Britain’s newspaper and

broadcasting companies.

Ofcom will produce its opinion before the end of the year. If it
rules there is a case to answer, Vince Cable can refer it to the
Competition Commission for a ruling under the “public interest”

provisions of competition law.

The effects of the buyout on competition are also being
examined by the European Commission.

A CORROSIVE, NEGATIVE IMPACT IN POLITICS

thoroughly corrosive role in UK poli-

tics with governments, fearful of
antagonising him, shaping policies to
win or hold on to his support.

This is the core argument in the
CPBF’s submission to Ofcom’s inquiry
into the BSkyB bid.

If he gets complete control of the satel-
lite broadcaster he will be able to “crush
rivals through cross-subsidy, product
bundling and financial muscle.

“The sheer scale of resources (finan-
cial, programming, marketing) which
News Corporation could deploy against
its UK competitors in broadcasting and
publishing would put them at a massive
competitive disadvantage,” the submis-
sion says. It would be a “transformative
shift” in UK media ownership that
would have “considerable negative
impact on media plurality”.

The full submission, written by
Granville Williams, is at
www.cpbf.org.uk
@ In its own submission in support of
the takeover BSkyB made the extraordi-

RUPERT MURDOCH has played a

nary claim that the Murdoch bid would
enhance plurality.

If it were turned down, BSkyB says, it
would reduce plurality by undermining
the incentives to continue running Sky
News, which unlike terrestrial news
services is not required by the terms of a
licence, and which makes a loss.

BSkyB’s other shareholders stand to
make around £8 billion from the
Murdochs’ share purchase.

James Murdoch, the head of News
Corporation in Europe and Asia, James
Murdoch, himself told the government
that blocking it could threaten UK jobs
and future investment in this country by
the US media giant.

However, BSkyB has announced that
it is investing in an Arabic TV news
channel, following the BBC and half a
dozen operators in the middle east. It
has gone into partnership with Abu
Dhabi investor Sheikh Mansour bin
Zayed Al Nahyan, the owner of
Manchester City football club. Based in
Abu Dhabi, the channel will broadcast
under the Sky News brand.

—p—

TWO FACES OF SLY

HE LEAST welcome recruit to the
TStop Murdoch campaign is Sly Bailey,

chief executive of the rival Trinity
Mirror group (TM). She said it was a
“massive threat to media plurality in the
UK” and she knows what she is talking
about.

“Plurality is about making sure that
there is a broad range of people who con-
trol our media and this deal would fur-
ther concentrate News Corporation’s
power,” she told the Press Gazette in
December.

The same issue of Press Gazette car-
ried a story on local paper proprietor
Chris Bullivant who launched a weekly
paper in Birmingham this year. It failed
and he has submitted a formal complaint
to the Office of Fair Trading about the
dominant newspaper publisher in the
city, which he claims slashed advertising
rates to price him out of the market.

Yes that’s right ...

It has also been revealed that TM, an
aggressive acquirer of regional papers,
tried to buy Northcliffe Newspapers, the
regional arm of the Daily Mail group,
earlier this year.

60,000 SAYSTOP
THE MURDOCHS'

BOXES of signatures were delivered to
the Department of Business
Innovation and Skills as BSkyB
announced that the Murdochs’ News
Corporation had made its long-
awaited move to buy up the 61 per
cent of the satellite broadcaster it does
not already own.

The names had been collected
online by 38 Degrees in conjunction
with the CPBF, NUJ and the online
campaigning group Avaaz.

38 Degrees wrote on their website
that it was “a morning Ofcom won't
forget in a hurry. Their usually quiet
office was transformed! Journalists
and photographers, box loads of
letters, and one powerful message
from all of us: Stop the Murdoch Power
Grab.

“You could see how big an effect we
were having from the faces of the
Ofcom staff — they’d never seen
anything like it! As they arrived to
work, everybody had to walk past our
massive stack of messages.

As we struggled to carry the heavy
boxes of submissions into the building,
we saw the rest of the Ofcom office had
come to a standstill as people crowded
round to watch. Everyone knew why
we were there.

Ofcom usually hear from media
insiders, including Murdoch'’s own
henchmen. This time we’ve made sure
the public is impossible to ignore.”

FREE Press November-December 2010 3



fpl79:Free Press template changed fonts.gxd 06/12/2010 23:% Page 4

ol pay
the price?

Journalismiis a
‘public good; says
AIDAN WHITE. But
commercial news
publishers are less
and less willing to
spend the money
needed for the
proper in-depth
reporting that
citizens need in a
democracy. Public
funding is one
option now being
widely promoted,
and the European
Union is to fund a
scheme for
investigative
reporting. But
reporters must retain
complete editorial
independence.

4 November-December 2010 FREE Press

E DON'T need reminding
about the sorry state of jour-
nalism these days, but the
story behind the stories that
won Clare Sambrook two of
investigative reporting’s glittering prizes
this year should worry anyone who cares
about the future of the craft.

Clare Sambrook won the 2010 Bevins
and Paul Foot Awards for detailed reports
on the scandalous mistreatment and
abuse of the children of families seeking
asylum. This exposure of public neglect
and private corruption was reporting of a
high order: well-researched, brimful of
facts and delivered with lashings of style.

But Clare Sambrook is a freelance and
she had to finance the work herself. As a
contributor to the Open Democracy blog
site she published much of her prize-win-
ning journalism online for free.

Journalists like her are paying out of
their pockets to keep public-interest jour-

o
®
.|
[
=
(63}
g
=
| S
o}
@D
(]
=
(et
THE BEVINS PRIZE

Clare Sambrook won the Bevins Prize for
investigative journalism in November.

—p—

nalism alive. The kind of work they do is
bumped off newsroom agendas because
of either political bias or staffing and
spending cuts by cash-strapped newspa-
pers.

She says it’s impossible to get support
for stories unless they fit the political bias
of national newspapers. “It’s astonishing-
ly difficult unless you are doing investi-
gations for the right wing press,” she told
the Press Gazette.

The media obsession with celebrity
and entertainment at the expense of
analysis and scrutiny of public affairs has
created an information vacuum that wor-
ries many. And this raises a question
making the rounds in media policy-mak-
ing circles: if commercial media no
longer want this kind of story, who will
provide them in future — and who will
pay”?

The question has caused much head
scratching among academics, journalists
and media activists in Europe and North
America. Some believe the internet will
provide solutions, but it is increasingly
clear that no amount of tweeting and
social networking will fill the void
caused by the decline of thorough inves-
tigative journalism.

Responses are on the way. Networks of

Journalism is good for
democracy and gives
added value to the
social and cultural life
of the community

journalists, many of them displaced in
the culling of around 60,000 editorial jobs
across Western media over the last two
years, are keeping investigative reporting
alive, thanks to foundations and agencies
that provide travel grants and pay for
research time. This private funding is
vital, but not enough to fill the enormous
hole that cost-cutting media have gouged
out of editorial budgets. Which raises
another question: if journalism is a pub-
lic good, why should public money not
be used to support it, without of course
compromising editorial independence
and encouraging yet more political inter-
ference in journalism?

This is a theme that Dan Hind takes up
in his thoughtful book The Return of the
Public*. He argues that the media crisis
and the decline of -public trust in politi-
cal life provide a gilded opportunity for
redefining the public information space.

Dan Hind says it’s time not just to pro-
mote good journalism, and to look for
new ways of getting public money to pay
for it, it’s also time to change the system.
Organising public funding for journalism
provides an opportunity to give citizens a
role in defining what investigations and
stories they want from journalists.

Mass media have always enjoyed state
subsidies in one way or another, even if
media companies are reluctant to admit



fpl79:Free Press template changed fonts.gxd 06/12/2010 23:% Page 5

WHATTHEY
PREACH ...

Aidan White has been General
Secretary of the International
Federation of Journalists (IFJ),
the worldwide grouping of
journalists’ trade unions, since

1987.

The IFJ collaborates with a
number of European

it. The myth of total financial independ-
ence from the state has taken root, but in
every country media companies have
benefited from tax breaks, subsidies for
postage and preferential treatment for
public advertising, and in some cases
they have received direct subsidies from
the state. This year in the USA federal,
state and local governments will spend
well over $1 billion to support commer-
cial news publishers.

All of this is in recognition of the fact
that journalism is good for democracy
and gives added value to the social and
cultural life of the community. Now the
weakening of the commitment to public
interest journalism in traditional media is
an opportunity, says Dan Hind, to pro-
mote fundamental change in the way that
journalism connects with the public.

He has worked out an elaborate process
of establishing public trusts to distribute
funds to worthy projects. He outlines a
framework for “public commissioning”,
through which people would vote for
assignments to be supported. Public
meetings and consultation would ensure
that citizens have a voice in deciding
how public money is used to support
journalism.

WAYS AND MEANS

There are a number of models for
funding investigative journalism
outside the mainstream commercial
media.

In the UK, the Bureau of Investigative
Journalism (BlJ) is effectively a self-
financing agency that works up
investigations and sells them to
publishers in television, radio and
print.

The BlJ should not be confused with
the Centre for Investigative Journalism
(CL)), a grouping of specialist reporters
based at City University in London.

In the US there are numerous
operations that survive by raising
donations from supportive consumers,
such as the Real News online TV
channel and investigators like Greg
Palast and Michael Moore.

Prize for Courage in
Journalism 2010.

Néplap.

He makes a provocative case for seizing
this moment of historical change in
media to promote a return to journalism
as a public good and to democratise the
news business.

Dan Hind’s ideas will run into opposi-
tion, both political and professional, but
they deserve consideration because with-
out fresh thinking about the institutional
framework for the independent and dem-
ocratic dispersal of public money, the ini-
tiative will rest with governments alone.

Allowing the dead hand of government

Allowing the dead hand
of government into the
work of journalists
inevitably compromises
their independence

into the work of journalists inevitably
compromises the principle of independ-
ence. At the heart of the European Union
in Brussels this stark choice — money or
independence? — is being debated as this
article is going to press.

Some months ago the European
Parliament called for a pilot project to
inject taxpayers’ money — more than €1.2
million — into transitional investigative
journalism across the EU. The European
Commission launched a proposal to dis-
tribute the money, but rejected the advice
of a group of experts, including myself,
who insisted that any process for allocat-
ing dosh must avoid governmental super-
vision.

The Commission said that European
law and its own mandate prevent it creat-
ing a truly independent structure. It said
it had tried to limit the role of officials,
but whichever way it is dressed up, jour-
nalists who applied for these funds ran
the risk of governmental supervision of
their work.

It could never work in the interest of
probing journalism. For one thing, the
European Commission itself may well be
a fitting subject for investigation. Does
anyone really trust an institution that
spends millions on a sophisticated spin
machine to communicate its shining face
to European citizens to encourage nosy

—p—

institutions to sponsor awards
for journalism of the highest
standard. In partnership with
the German-based media
group WAZ it has just
announced the winners of the

Hungarian journalists
Jozsef Gelei and Laszlé
Muranyi were awarded

10,000 for a series of articles
on “slavers of modern times’;
in the regional newspaper Uj

The reports describe the
suffering of homeless and
destitute people who have
fallen into social slavery via
extortionate loans and mafia-
like real estate transactions
and become “enmeshed in
criminal machinations”

The jury said their“well-
crafted, sensitive interviews
gave voice to the human
drama of the victims of a
system of exploitation that is
a scar on the face of European
society.”

journalists to do precisely the opposite?

And does support for investigative
journalism organised in this way have
any credibility when it comes from an
institution that hounded German inves-
tigative journalist Hans Martin Tillack out
of town ten years ago as a reward for
probing alleged fraud in its budgetary
operations and lambasted journalists who
exposed the corruption at the heart of the
Presidency of Jacques Santer?

We have put these points forcefully
and the Commission has just agreed to
look again at the mechanism for distribut-
ing the funds.

At a time when in many countries
media companies are knocking on doors
of government seeking hand-outs and
bank-style bailouts to keep them in busi-
ness, journalists are going their own way
— and they are not in it for the money.
They are, like Clare Sambrook, jealous of
their independence and it is not for sale.

Once the political elite of Europe begin
to understand this, a long-overdue debate
about journalism and its place in the pub-
lic information space can start.

*The Return of the Public, Dan Hind,
Verso, £14.99

AD SLUMP TO BLAME

Itis not the internet that is killing
British newspapers but their
dependence on advertising, according
to a new book edited from the Reuters
Institute for the Study of Journalism at
Oxford University.

In many countries where online
activity is high, including Scandinavia
and Germany, newspapers are still
faring well, with titles generating half
their of revenue from advertising.

In the UK and the US, where
advertising accounts for a larger
proportion of revenues, the picture is
far gloomier, because of the advertising
recession.

The research found that papers in
countries with a long tradition of state-
sponsored public-service journalism
are performing well in the internet age.

FREE Press November-December 2010 5



‘Ashotin

the arm for
investigative
journalism’

el i A

From page 1

USA, which could lay any charge it
wished against him and secure his
extradition without challenge under
the treaty between the countries.

The Swedish charge of “sex by sur-
prise” is not rape — yet the “rape”
smear has stuck fast. Julian Assange’s
lawyer Mark Stephens claimed that
“3.6 million web pages now contain
his name and the word ‘rape’. Indeed,
three out of four web pages that men-
tion Mr. Assange’s name also now
mention the word ‘rape’ — a direct
result of incompetent and malicious
behaviour by Swedish government
prosecutors.

“The basis for the ‘rape’ charge
seems to constitute a post-facto dis-
pute over consensual, but unprotected
sex days after the event. The warrant
for his arrest was withdrawn within 24
hours by Chief prosecutor Eva Finne,
who found that there was no ‘reason to

6 November-December 2010 FREE Press

fpl79:Free Press template changed fonts.gxd 06/12/2010 23:% Page 6

suspect that he has committed rape’.
Yet his name had already been deliber-
ately and unlawfully disclosed to the
press by Swedish authorities.”

You do not have to condone any
kind of sexual coercion — nor the
apparently egocentric behaviour of
Julian Assange — to see that he is being
subjected to an intensive media opera-
tion, with which many of the media
themselves are collaborating.

In the US, commentator Glenn
Greenwald of salon.com wrote in
October of the combined govern-
ment/media strategy to deal with polit-
ical setbacks: “Government officials
(usually anonymous) make wild and
reckless — though unverifiable —
claims. The US media mindlessly
trumpets them around the world with-
out question or challenge. Those
claims become consecrated as widely
accepted fact.

‘WikiLeaks is the
guerrilla front in
a global movement for
greater transparency
and participation’

“And then weeks, months or years
later, those claims get quietly exposed
as being utter falsehoods, by which
point it does not matter, because the
goal is already well-achieved.”

The great falsehood with the earlier
leaks was that its revelations were put-
ting lives at risk — an argument still
heard despite the uncontested fact that
not one soul has been attacked in the
five months in which the tens of thou-
sands of documents about the Afghan
and Iraq wars have been released.

The Afghan releases did not have
the names of supposed collaborators
redacted - leading Amnesty
International, among others, to join the
hue and cry — but subsequent releases
have. The Department of Defense con-
ceded that 300 names had been
removed from the Iraq releases. Yet
Fox News commentator Christian
Whiton could editorialise that “the US
should classify the proprietors of
WikiLeaks as ‘enemy combatants,”
opening up the possibility of non-judi-
cial actions against them.”

Fox may have been predictable but
CNN chimed in. Glenn Greenwald
wrote that political pundit Wolf
Blitzer was “beside himself with rage
over the fact that the US government
had failed to keep all these things
secret from him.

“Then — like the Good Journalist he
is — Blitzer demanded assurances that
the Government has taken the neces-
sary steps to prevent him, the media
generally and the citizenry from find-
ing out any more secrets.

“The central concern of Blitzer — one

—p—

of our nation’s most honoured ‘journal-
ists’ — is making sure that nobody
learns what the US government is up
to.”

The New York Times was part of the
joint international operation to process
and publish the Afghan and Iraq mili-
tary stories, but it also published a
hatchet job on Julian Assange by John
Burns, a writer “known for touting the
various agendas of the US govern-
ment”, according to Glenn Greenwald.

As a result WikiLeaks excluded the
NYT from the group to work on the
diplomatic leak and it was the
Guardian in London that decided to
share the database with them. A copy
had already been obtained — in a leak
from WikiLeaks! — by freedom of infor-
mation champion Heather Brooke, who
is writing a book on WikiLeaks and
joined the Guardian team.

But elsewhere the UK press has
pushed the “Swedish rape” and the
“blood on their hands” lines, and has
added a characteristic one of its own —
the “triviality” charge. According to
this, the revelations are worthless:
Prince Andrew is a berk; Presidents
Gaddafi and Ahmadinejad are mad;
Karzai and Zardari are bent; what’s all
the fuss about? Richard Littlejohn in
the Daily Mail led this attack.

The effect is to downplay the signifi-
cant disclosures: that the Chilcott
inquiry was rigged to protect the USA,
that Iran does not possess long-range
missiles, that Mahmoud Abbas collab-
orated with Israel over the assault on
Gaza in 2009, and so on.

It’s not the particular stories that
have made the great rush of informa-
tion from WikiLeaks over the last six
month so important. As Heather
Brooke wrote in the Guardian, “we are
at a pivotal moment where the vision-
aries at the vanguard of a global digital
age are clashing with those who are
desperate to control what we know.
WikiLeaks is the guerrilla front in a
global movement for greater trans-
parency and participation.”

It has also been a shot in the arm for
investigative journalism, that great public
service that we keep being told is dying.
It might be amateurs doing the leaking
and dumping, but it takes dedicated,
competent professionals, versed in the
new skill of computer-aided reporting, to
make sense of hundreds of thousands of
inchoate documents.

Three out of four
web pages that
mention Julian
Assange also
mention the
word ‘rape’



fpl79:Free Press template changed fonts.gxd 06/12/2010 23:% Page 7

uqs that should be blocked

CROSS-MEDIA
PROMOTION
Jonathan Hardy
Peter Lang, £21.40

by TIM GOPSILL

activist and academic at the

University of East London. For
years he has been researching and
writing on the dubious activities of
media corporations in the dark
places where editorial and market-
ing meet.

The big groups like to capitalise on
their range of publishing interests by
relentless cross-promotion - giving
themselves not just free advertising
space but uncritical editorial as well.

The more outrageous examples
tend to feature in the I-Sky column
in Private Eye magazine: gratuitous
plugs for Sky TV, usually in the Sun.

Yes, the Murdoch family’s News
International empire is the worst
offender, and the plugging is quite

JONATHAN HARDY is a media

shameless, but there’s a resigned air
about the phenomenon that reflects
the prevailing attitude among media
practitioners reported by Hardy:
that it’s a slightly embarrassing but
inevitable aspect of media owner-
ship and you can’t do anything
about it.

There is, however, a mildly positive
side to this. Journalists’ discomfort at
being required to promote does impel
them to make occasional countervail-
ing criticisms of the favoured products,
says Hardy. And erratic as these are,
they do offer the public a slight degree
of protection, in the absence of regula-
tory measures.

For the fact is that something
could have been done to limit the
slanting of editorial material for
commercial ends,if the regulators
had the will. The law may not care
about journalism but it does concern
itself with competition and cross-
promotion is an abuse of market
dominance.

The book tells in detail the sad tale
of the Sadler Inquiry of 1990-91, set
up by Margaret Thatcher’s govern-
ment to investigate blatant cross-pro-
motion between the Sun and Sky -
only a year after its launch, when it
was competing with BSB. Half way
through the inquiry, when Sky and
BSB merged to form BSkyB and the

problem was deemed to have disap-
peared, the focus switched to the
BBC’s internal programme promotion.

The outcome was a triumph for
anti-BBC forces. The corporation’s
commercial operations were limited,
while the press was left to self-regu-
lation: Sadler’s mildly useful recom-
mendations on disclosure - that pro-
gramme puffs should be accompa-
nied by statements that the two
media were under the same owner-
ship — were simply ignored.

This episode is now utterly forgot-
ten, no doubt to the relief of those
involved, but the matter at hand
increases in importance with the
concentration of media ownership.

The mutual promotion of the
Murdochs’ media has become a top-
level political concern with NI's bid
to buy out the whole of BSkyB.

There is also the micro-Murdoch
phenomenon of the Express group
with its ownership of Channel Five.
Private Eye has gleefully launched a
“Five A Day” feature to reprint plugs
for shows in the Express papers.

Hardy’s work is a providential
instance of a committed academic
digging away at a seam that will pro-
duce riches when the time comes,
and the time for media cross-
promotion to become a central issue
of media debate is now upon us.

Murdoch has

The CPBF's work involves

wealthy and powerful

need resources to do it.

taking on some of the most

companies in Britain.It can
be a costly business and we

You can help by donating

millions. Help us to fight him

To the Manager

Bank/Building Society

Address

Postcode

Please set up a Standing Order to:

Account No 50508701
Sort Code 08-90-33

For the amount (please ring) £5

Campaign for Press & Broadcasting Freedom

The Co-operative Bank, 1 Islington High Street, London N1 9TR

£10 £15 Other £

through a Standing Order
from your bank.Please
complete this form and send
it to your bank; that’s all you
have to do. And Rupert
Murdoch could regret it.

First payment to be made on / /20___followed by monthly payments
for the same amount to be made until further notice.

Account name

Account no DDDDDDDDD Sort code DD-DD-DD

Signature(s) Date

FREE Press November-December 2010 7

—p—



fpl79:Free Press template changed fonts.gxd 06/12/2010 23:% Page 8

Encyclopaedia Erratica

ENCYCLOPEDIA OF
SOCIAL MOVEMENT
MEDIA

John D H Downing
(ed)

Sage, £80

by TIM GOPSILL

this book is “the very tip of the

top of a gigantic iceberg”, below
the surface being the whole bulk of
alternative and community media
produced by activists around the
world over the last 100 years, with
their “dizzying variety of formats
and experiences, far greater than
mainstream commercial, public or
state media.”

So this collection of around 260
potted histories — they’re not num-
bered or counted - is just a sample,
and while it shows the spread it can-
not claim to be representative, let
alone encyclopaedic.

For the UK, for instance, there are
just seven entries, three of them in
Northern Ireland: paramilitary

EDITOR JOHN D H Downing says

media, murals and songs. Again, this
indicates the vast range of “media”
offered: we are not just talking print
and radio but visual and perform-
ance arts, graffiti, campaigns and
“cultural contestations”, whatever
they might be.

There are a number of far right-
wing media, including material pro-
duced by the Nazi party in Germany
before 1933 and by Belgian neo-
Nazis today.

There are even some mainstream
media, but presumably in the USA
the multi-million petrodollar-
financed Al-Jazeera television sta-
tion is considered alternative.

The biggest gap has to be the inter-
net. At a time when there are tens of
thousands of local, political and cul-
tural initiatives online, the book can
only manage 15 (three of them
Indymedia outlets).

Of the other UK entries, by the
way, three are predictable and from
the 1970/80s: the feminist magazine
Spare Rib, the independent left mag-
azine Leveller and the wave of alter-
native local newspapers.

The seventh, though, is an eccen-
tric treat: the Belle du Jour blog,
which broadcasts the anonymous
thoughts of a part-time upmarket
hooker (identified last year as
research scientist Brooke Magnanti).

This says it all. As an “encyclode-
pia” this collection is a mess: ran-
dom, undefined and erratic.

The stories themselves are intrigu-
ing and some of them inspiring, but
for a proper reliable survey we will
have to wait for the next edition, if
not the one after that.

BURSTING THE BRUSSELS BUBBLE:
THE BATTLE TO EXPOSE CORPORATE
LOBBYING AT THE HEART OF THE EU
Alter EU, Alliance for Lobbying
Transparency and Ethics Regulation
£10

A collection of articles on how big
business lobbyists have successfully
embedded themselves inside the EU’s
decision making processes. It
provides a guide to campaigning for
greater transparency and
accountability in EU decision making.

In her foreword Susan George
writes on the challenge to “the most
powerful, most secretive, most
protected interests in Europe, to
defend the genuine interests of
Europeans and Europe itself.”

To buy Bursting the Brussels
Bubble send a cheque for £10
payable to the CPBF to the address at
the foot of the page.

Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Council. This issue went to press on December 4.

Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND
BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £15

b) Unwaged £6

c) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode

Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 November-December 2010 FREE Press

Printed by Wernham Printers 020 8805 8026

—p—



