fpl78a:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2010 l2$‘ Page 1

- FREE

ROB SAFAR

No 178 September-October 2010 £1

_etters to Cable
rom right,
eft and centre

ELEANOR CAMPION, a volunteer with the
campaigning group 38 Degrees, handed
in a 19,000-signatory letter at Business
Secretary Vince Cable’s office in London
on October 8 (above).

Its message, 38 Degrees said, was that
“we’d all be behind him if he decides to
stop Rupert Murdoch’s BSkyB power
grab.”

The CPBF got together with 38
Degrees to launch the online petition,
which asked Vince Cable to call in the
anticipated bid from the Murdochs’ News
Corporation to buy out rival shareholders
in BSkyB.The long-awaited bid must be
submitted to the EU for approval but the
UK Secretary of State can order an
inquiry on public interest grounds.

The concern is that the Murdochs could
abuse the complete control of Sky to turn
it into a heavily politicised right-wing
station following Rupert Murdoch’s
personal inclinations and the style of his

Turn to page 2

JUST HOW BAD
IS FOXNEWS?

The TV fate that
Britain could face
pages 4-5

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

BBCFALLS
ON TORIES
SWORD

E FUTURE of the BBC under the
ConDem coalition government was
determined in October as the cor-
poration accepted a 16 per cent
spending cut, offering no resist-
ance and pre-empting any campaign on
its behalf.

A six-year freeze in the licence fee and
the imposition of additional liabilities
will put increasing pressure on program-
ming and the corporation’s public service
obligations.

The cuts were agreed in 48 hours’ des-
perate negotiations amid the crisis atmos-
phere of the government’s spending
review which was announced the same
day.

The deal means
® Freezing the BBC licence fee at
£145.50 for six years, a 16 per cent cut in
real terms, in the period up to the renew-
al of the BBC charter in 2016. Annual
income is £3.6 billion.

@® The BBC paying for the World Service
(currently funded by the Foreign Office)
at £272 million a year, plus £25 million
for the associated BBC Monitoring serv-
ice at Caversham near Reading.

® The BBC running the Welsh language
broadcaster S4C at £102 million a year.

@ The BBC to meet the cost of broadband
internet roll-out to rural areas at £150
million a year and and to pay for local TV
and online services at £25 million a year.

Both the World Service and S4C were
already facing demands for big spending
cuts. Several World Service language
services in eastern Europe were under
threat from savings of 25-40 per cent, and

—p—

S4C was planning to cut 25 per cent of
staff.

The BBC must also underwrite the
roll-out of the digital radio network. In
present terms the extra costs were sum-
marised at £340 million a year.

The battle was brief, one-sided and
decisive. In its trepidation the BBC had
already offered to freeze the licence fee
for two years — an offer the government
gratefully accepted — but was then con-
fronted with a threat of having to cover
the cost of free TV licences for the over-
75s, estimated at £556 million a year. The
threat was soon withdrawn but it had the
effect and managers grabbed at the alter-
native.

They were following Director-General
Mark Thompson’s well-tried tactic of
“getting your capitulation in first”; Mark
Thompson’s relations with government
have always been characterised by blus-
ter, indecision and surrender, at great cost
to public broadcasting in the UK.

The deal was not entirely forced on the
BBC. In an email to staff Mark Thompson
said the initiative had come from the cor-
poration: “The idea of reaching an early
multi-year settlement came from the BBC
and negotiations on it began more than a
week ago.”

Tory Culture Secretary Jeremy Hunt
commented that it “must be the fastest
negotiation in the corporation’s 83-year
history”, confirming that the government
had not expected to be dealing with the
licence fee so quickly.

He added: “The assurances I have

Turn to page 2

FREE Press September-October 2010 1



fpl78a:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2010 l2$‘ Page 2

All together to stop Murdoch stranglehold on BSkyB

From page one
Fox News channel in the US.

Battle lines were clearly
drawn after months of
skirmishing.

Murdoch’s team were
bullish with BSkyB recording
record new subscriptions for
TV/internet/telephone
packages, with a 36 per cent
month on month increase in
September. BSkyB is just
about to net its 10 millionth
subscriber.

But ranged against them, as
well as 38 Degrees, the unions
and the CPBF, was almost all
the British national press not
owned by the Murdochs.

Vincent Cable has received
another protest letter, signed
by the Telegraph, Mail and
Mirror groups, the Guardian
and Financial Times, plus the
BBC, Channel 4 and BT.

It was an unprecedented
collaboration between rival
publishers, and their motive
may have been their
combined rivalry with the
Murdoch press, but the
pressure they can exert must

Vince Cable (right) with Tory culture secretary Jeremy Hunt

be considerable.

Most influential was the
Financial Times, which carried
the campaign into its pages,
with a leading article that said
there was a“clear risk” that
News Corporation could
“dominate the media scene,
lock out challengers and stifle
the diversity of debate.

“Mr Cable should call a halt
to establish whether this
really would serve the public

interest.”

The media bosses were
joined by Claire Enders,
founder of the influential
media consultancy Enders
Analysis, who also wrote to
Vince Cable, and to Culture
Secretary Jeremy Hunt,
expressing her concerns.

She said the proposed
takeover represented a
“Berlusconi moment” for the
country, referring to Italian

Prime Minister Silvio
Berlusconi who owns Italy’s
biggest commercial
broadcaster, Mediaset.

The deal would represent“a
reduction in media plurality to
an unacceptably low level.”

The level of oppositionis a
big test for Vince Cable and a
headache for the Tories in the
coalition.They came to power
with the support of the
Murdoch press and employ
former News of the World
editor Andy Coulson as
director of communications.

Vince Cable’s Liberal
Democrats enjoyed no such
support, but whether they
have the stomach to stand up
to the Tories is another matter.

He would have 25 days
after submission of the bid to
decide whether to order an
inquiry on the grounds that
“media plurality” could be
compromised by other
newspapers and
broadcasters being put at
risk of closure or by
democratic debate being
restricted.

BBC throws in towel over licence fee freeze

From page one

secured on magazines, local and online
activities will also give some comfort to
the BBC’s commercial rivals that the
licence fee will not be used to blast them
out of the water” — implying that the BBC
had made some not-yet-announced con-
cessions on these vital areas of it output.

But Mark Thompson said it was “a
realistic deal in exceptional circum-
stances securing a strong independent
BBC for the next six years.”

BBC Trust Chairman Sir Michael Lyons
said it was “a good deal for licence-fee
payers as it protects the independence of
the BBC... It gives us clarity of funding
and takes the discussion about the right
level of licence fee out of play.”

“There is no doubt that the settlement
will present us with some difficult choic-
es, but importantly, these choices will
remain firmly in the hands of the BBC
Trust and we will of course seek the
views of licence fee payers.”

No-one however sought licence fee
payers’ views over the corporation’s
agreement to take on extra liabilities,
arguably outside the BBC’s charter, in
return for a reduced income. The speed of
the deal has denied any opportunity for
BBC supporters like the CPBF and the
broadcasting unions to mount a campaign

2 September-October 2010 FREE Press

BBC Director-General Mark Thompson:
erratic relations with government

against the cuts.

The BBC’s finances are further exacer-
bated by its bitter dispute with staff over
the future of their pensions. There have
been successive reductions in the benefits
of the scheme and in the summer union
members voted by more than 90 per cent
for a series of two-day strikes against a bid
to do away with the final salary scheme
altogether.

A strike in early October was called off
after a marginally improved offer was
made but members are balloting on this
offer and the signs are that the NUJ at
least will reject it, throwing the BBC into

—p—

another costly crisis of its own making.

Licence fee revenue is supposedly sep-
arate from Treasury funds, and one of the
most serious consequences of this sorry
tale has been to blur that distinction: link-
ing BBC finances to the public spending
review has conceded that its operations
are subject to government will.

To claim this settlement as an achieve-
ment, or even “reasonable”, is ridiculous.
The BBC’s Charter runs until 2016 and
there was no way its independence could
be challenged until then; the licence fee
had likewise been negotiated and could
not be reduced. The BBC could hardly
have done worse than to accept a freeze
for those six years.

It has not even secured editorial inde-
pendence for the World Service, which
has been funded by Foreign Office grants.
Sir Michael Lyons said in a BBC inter-
view that government will “have a voice
on the opening of new services and clos-
ing of existing services ... The government
will retain these rights”.

When it comes to charter renewal in
2016, whichever government is in power
will no doubt set out to weaken the pub-
lic service element. They can only be
heartened by the cowardice and mis-
judgement displayed by BBC chiefs in
this episode.



fpl78a:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2010 l2$‘ Page 3

Business as usual at
the PCC: owners are
right, journos wrong

York Times on the News of the

World phone-hacking affair have
compelled the Press Complaints
Commission to conduct a third
review of the case.

The NYT quoted former NoW jour-
nalists who claimed that former edi-
tor Andy Coulson had been well
aware of the operations of jailed royal
reporter Clive Goodman and the pri-
vate investigators

NEW REVELATIONS in the New

ther reduce its staffing levels.

The managing director of JP’s
South Yorkshire titles, Paul Bentham,
sent round a memo setting out new
rules that removed a number of
checks for accuracy and undermined
the role of the editor, removing their
final responsibility for the content of
the paper.

The memo said that editors should
not “continue with the old practice of

reading every

who hacked into

celebrities’ g
mobile phones for 3)
the paper.

Andy Coulson,
now head of spin
for the coalition
government, has
always denied he
knew what was
going on but the
NYT stories have
revived suspi-
cions that he did.

The Metro-
politan Police
have reopened

(F ED)ToRS DON T
HAVE To READ [T
2 N LAY SHoUL.D

story”, adding:
“Editors should
evaluate the risk
for each story
based on content
and the seniority
of the journalist
and act accord-
ingly.”

The NUJ’s
North of England
Organiser Chris
Morley com-
plained to the
PCC about these
“extremely wor-
| rying develop-

NYON E
k?aws?

the case and PCC
Director Stephen
Abell has confirmed that he was
looking again at the NYT allegations
and the revived police enquiries.

In earlier reviews the PCC managed
easily to brush the suspicions aside —
it didn’t interview anyone from the
paper — but it is getting harder each
time.

The PCC has an impressive record
in defending publishers even from
apparently damning allegations. In
October it threw out a complaint
from the National Union of
Journalists against Johnston Press
(JP), one of the big regional paper
chains, over its deliberate lowering of
editorial standards in the interest of
maintaining profits.

JP is introducing a new Atex con-
tent management system around the
270-title group.

The system fits stories into pre-set
page templates that supposedly
require less editorial judgement than
in the past, allowing the group to fur-

ments which
strike at the heart
of an editor’s responsibilities ... It is
entirely possible that editors and
other journalists will be in breach of
the (editors’) code and therefore their
contracts.”

The PCC, whose remit is to ensure
that editors adhere to their Code of
Practice, gave the complaint short
shrift. The minutes of the
Commission’s October meeting
include this terse decision:

“Commissioners discussed recent
correspondence between the
Chairman and Johnston Press, and
between the Chairman and Director
and the NUJ, about the new Atex
(content management) system in use
at Johnston Press titles.

“Commissioners agreed that no fur-
ther steps were appropriate at this
stage, Johnston Press having affirmed
its commitment to the PCC — a com-
mitment it said was unchanged by
the latest technological develop-
ments.”

—p—

Media for All:
CPBF meet at
the 2010 TUC

MANCHESTER Town Hall was the
sumptuous setting for a CPBF
meeting at the TUC conference
entitled Media For All: The Democratic
Challenge.The event was organised
by the campaign and hosted by the
Carnegie Trust, whose report Making
Good Society, published earlier this
year, made recommendations to
protect the pluralism and freedom of
news media.

Joyce McMillan, a member of the
Carnegie project inquiry team,
chaired the meeting and highlighted
the key policy recommendations in
the report.

Judy Gordon, NUJ rep at the
Manchester Evening News, described
the havoc wreaked on the title since
Trinity Mirror acquired it, with 21
weekly publications, earlier this year.
Journalists have been relocated out
of the city to an industrial estate near
Oldham.

For the CPBF, Granville Williams
spoke of the vital watchdog role of
the local and regional media, and the
threat to local democracy if
newspapers close or if staff cuts
prevent journalists reporting and
investigating institutions in their
localities.

NUJ General Secretary Jeremy
Dear said that local democracy had
been hit by the closure of 107
newspapers and by the loss of one in
four local journalism jobs. He cited
the estimate by media analysts
Enders that half of the local
newspapers will close by 2013.

The panel were united in the
urgent need for an economic stimulus
plan for local and regional
journalism, and for funds to be
generated through a levy on
recording devices, as happens in
other countries.

CONFIRMATION of the sorry state of the
local press came in October from the
Chief Constable of Greater Manchester,
Peter Fahy, whose force launched a
Twitter feed reporting every call it took
from the public.

Much fun was poked at the project
over the mundane nature of most of the
calls, but Peter Fahy explained that it
was becoming“more difficult to get out
information, particularly with the
decline of local newspapers.”

FREE Press September-October 2010 3



So what might Sky
be like if Rupert
Murdoch got the
chance to turn it
into ‘Fox UK'?
GRANVILLE
WILLIAMS, who
has been working
with the Free Press
movement in

the USA, gives a
chilling report

fpl78a:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2010 l2$‘ Page 4

FOX'S LIARS

N JULY Shirley Sherrod, the Director

of Rural Development in Georgia,

USA, working for the Department of

Agriculture (USDA), gave a speech to

a conference of the National
Association for the Advancement of
Coloured People (NAACP).

She spoke of an incident 24 years earli-
er when she worked for an agricultural
support organization and a white farmer
threatened with bankruptcy came to her
seeking help. At first she had been reluc-
tant and didn’t do much, but she realized
she was in the wrong and went on to help
rescue the farm from bankruptcy and to
help other white farmers as well.

A video of the speech surfaced on
Andrew Brietbart’s right-wing Big
Government website. The video omitted
the context and made it appear as though
she discriminated against white farmers
while working at USDA. The story was
picked up by Fox News which transmitted
the video without bothering to contact her.

Fearful of Fox News’s immense power,
the NAACP issued a press release con-
demning Sherrod for her remarks, despite
of course knowing the context full well.
The USDA demanded her resignation.
Agricultural Secretary Tom Vilsack
accepted the resignation, saying that “the
controversy surrounding her comments
would create situations where her deci-
sions, rightly or wrongly, would be called
into question”.

Fortunately Shirley Sherrod, toughened
by years of activity in the civil rights

4 September-October 2010 FREE Press

movement, refused to be cowed by the
right-wing media smear machine and
fought back. White farmers came forward
to defend her and she was able to expose
the roles of Andrew Breitbart, Fox News,
the NAACP and the cowardly government
officials in the affair.

UK viewers would be shocked if any
news channel perpetrated such crude,
racist and biased journalism, but we need
to be aware that proposals are being moot-
ed to move away from the regulatory envi-
ronment in which news channels are
required to be impartial.

In the USA too broadcasters operated
under requirements on fairness until 1987.
From the earliest days the Federal Radio
Commission granted licences which
required them to serve the “public con-
venience, interest or necessity” and to
“show regard for the opinions of others”.

In the debates preceding the 1927 Radio
Act Democrat Representative Luther
Johnson observed presciently: “American
thought and American politics will be
largely at the mercy of those who operate
these stations, for publicity is the most
powerful weapon that can be wielded in a
republic. And when such a weapon is
placed in the hands of one person, or a
single selfish group is permitted to either
tacitly or otherwise acquire ownership or
dominate those broadcasting stations
throughout the country, then woe to those
who dare to differ with them.”

The Act’s “Fairness Doctrine” required
broadcasters to devote airtime to contro-

—p—

versial matters of public interest, and to
air contrasting views on them. But all this
changed dramatically in the Reagan era
with the appointment of Mark Fowler as
chair of the Federal Communications
Commission. He argued that the doctrine
violated broadcasters’ First Amendment
right to free speech by giving government
a measure of editorial control and the doc-
trine was torn up in 1987.

One consequence was a dramatic
increase in unanswered conservative
opinion on the airwaves. The number of
talk-radio stations in the USA jumped
from 200 in 1986 to more than 1,000 eight
years later, with right-wing talk-show
hosts like Rush Limbaugh, Sean Hannity
and Bill O’Reilly becoming prominent.

Fox News is talk radio on TV. The chan-
nel, launched in 1996 by Rupert Murdoch,
brought the confrontational approach to
the screen. Matt Gross, a former Fox News
editor, says they were instructed to “seek
out stories that cater to angry, middle-aged
white men who listen to talk radio and
yell at their televisions ... The facts of a
story don’t matter at all. The idea was to
get those viewers out of their seats,
screaming at the TV, the politicians, the
liberals — whoever — simply by running a
provocative story.”

The post-1987 broadcasting regime
boosted conservative political success
through an echo chamber effect that
creates and amplifies false information
with increasing virulence.

Rupert Murdoch reportedly views the



fpl78a:Free Press template changed fonts.gxd

present UK operations of Sky News as
“BBC Lite” because of the impartiality
rules. He would dearly love to unleash a
form of Fox News on the UK, vigorously
cross-promoted by his other UK media.

In the US, in times of social crisis and
political uncertainty, a crude political per-
spective, underpinned by patriotic
appeals, can be appealing. At the time of
the invasion of Iraq Fox News gave uncrit-
ical support to George W Bush’s drive to
war and suspended any sense of journalis-
tic objectivity — despite its ironic slogan,
“Fair and Balanced”.

The other networks have been dragged
to the right themselves and are less fair
and balanced than they were. Critical
views on the war were excluded, most
notably on cable channel MSNBC where
Phil Donahue’s popular show was can-
celled because, as an internal NBC report
noted, he seemed to “delight in presenting
guests who are anti-war, anti-Bush and
sceptical of the administration’s motives”.

At CBS’s “60 Minutes”, anchor Dan
Rather was forced to resign in 2004 after
presenting a perfectly accurate story on
George W Bush’s draft-dodging during the
Vietnam war. Dan Rather was America’s
leading news journalist; imagine Trevor
McDonald and John Simpson rolled into
one. Now imagine the pressure that might
lead to either of them getting the boot.

In 2010 America is again fractured by

24/10/2010 12; Page 5

economic recession, extremism and vio-
lence in politics, expressed through the
populist rage of the right wing Tea Party
movement. Fox News has hired Tea Party
mascot Sarah Palin as a commentator —
despite, or perhaps because of, her lamen-
tably poor performance.

It has also hired Glenn Beck, who has
become a powerful amplifier of these mal-
contents. In August he fronted not just a
TV show but a huge rally entitled
“Restoring Honor” in Washington —
provocatively on the same date and at the

‘Beck pits American
against American,
telling his audience
that our country is
under attack by a
demonic Nazi regime’

same Lincoln Memorial venue as Martin
Luther King’s celebrated March on
Washington “I have a dream” rally in
1963.

Sarah Palin was a speaker but Glenn
Beck far outshone her. The Washington
Post reported: “In a matter of hours, Beck
went from a hugely popular media figure...
to a spiritual player, embracing a new and
overtly religious rhetoric that made him

sound like an evangelist.”

The sinister side to Glenn Beck’s jour-
nalism has been brought to light by the
case of Byron Williams, a bank robber on
parole who injured two Californian
Highway Patrolmen in a shootout in July.
Heavily armed and in full body armour,
Byron Williams had attacked a voluntary
organisation called the Tides Foundation,
that works on environmental education
and AIDS prevention.

In jailhouse interviews the gunman said
he took inspiration from Glenn Beck
whom he called a “schoolteacher” who
“blew my mind” and gave him “every
ounce of evidence” to pursue his target.
Glenn Beck had done no fewer than 29
hostile Fox News stories on the Tides
Foundation in 18 months, accusing it of
indoctrinating children as part of a con-
spiracy to undermine America and the
capitalist system.

Drummond Pike, the founder of the
Tides Foundation, appealed to companies
to stop advertising on Fox News. He
wrote: “For hours every day Beck pits
American against American, telling his
audience that our country is under attack
by a demonic Nazi-like regime seeking to
destroy all that is great about America
while insisting it’s up to his viewers to
resist and revolt”.

This is Rupert Murdoch’s style in the
USA. Does anyone want to see it here?

THE TWO-WAY TRAFFICIN TACK

FURTHER PROOF, if proof were
needed, of the demise of
political journalism in the USA
comes with the appointment
of Piers Morgan to take over
the Larry King Show on CNN.

The 25-year-old show used
to be the premier interview
programme on the air but has
slumped badly in its prime
time slot, with only a third of
the audience of Fox News'’s
Sean Hannity, and CNN is
desperate to recover its
position.

For all his brash and
provocative style Larry King is
a serious traditional journalist
and the last thing they want is
a stuffy replica. What CNN
wants is a mindless self-
obsessed celebrity to
communicate with the celebs
on the other side of the studio
desk and Piers Morgan is
worth a reported $6 million a
year to take that seat.

Itis true that he edited two
national newspapers in
London before his telly

career, but he is far from a
traditional editor. Piers
Morgan is one of the
pioneers of celebrity
journalism. As editor of the
Bizarre showbiz column in
the Sun in the early 1990s he

-
- .

i
Ja

\

e

invented the genre of the-
journalist-as-the-story-in-
celebrity-land.

He was the first to full his
pages with pictures of
himself hanging out at
showbiz parties, posing with

A
o

Piers Morgan: celebrity groupie

the stars or wannabe stars at
photo-opps carefully
arranged with their agents.

It was from Bizarre that
Rupert Murdoch plucked the
28-year-old to edit the News of
World, setting a pattern that
has persisted. John Blake, Andy
Coulson and the current Sun
editor Dominic Mohan
followed the same path,
promoted for their
appreciation of the
professional imperative for
editors to temper journalistic
values to the celebrity-based
populist demands of the
proprietor.

In his mawkish TV shows
Piers Morgan might
occasionally poke a cheeky
question at some celeb about
their private life, but I've
never seen him put a truly
challenging one.

He'll no doubt boost CNN’s
ratings. As usual, Rupert
Murdoch’s long-term strategy
will have proved correct.

Tim Gopsill

FREE Press September-October 2010 5



fpl78a:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2010 l2$‘ Page 6

LEARN TO LOVE
NET REGULATION

‘Net neutrality’— universally equal and unfettered access to the
internet — is a demand supported by many. GARY HERMAN says it is a
fantasy and the debate should be about how online traffic is managed

AST JUNE Ofcom published a
discussion document on “the
practice of internet traffic man-
agement”. This document is
part of an international, if unco-
ordinated, process to draw up global
standards to manage the explosive
growth of traffic on the internet.

The very idea that governments and
supra-governmental bodies such as the
European Union should concern them-
selves with how the internet operates
has some people up in arms. The
internet, for them, is a poster boy for
open, democratic communications.

You could be forgiven for thinking
that internet traffic management was
something new, a threat from the nasty
party to censor our emails and restrict
access to websites. Worried that net-
work operators and regulators intend
to create first and second class users,
these people have adopted the rallying
cry of “net neutrality”, arguing that
there must be no discrimination
between different kinds of traffic on
the internet and no censorship.

Two US advocates of media free-
dom, Lawrence Lessig and Robert
McChesney, argued in the Washington
Post: “Net neutrality means simply
that all like Internet content must be
treated alike and move at the same
speed over the network. This is the
simple but brilliant ‘end-to-end’
design of the Internet that has made it
such a powerful force for economic
and social good”.

It may be brilliant, but it hasn’t
worked like that for a long, long time.
The idea that the internet could ever
treat “all like ... content ... alike”
derives from a myth propagated by
right wing libertarians in the early
1990s that bandwidth — the capacity of
digital communications channels —
was effectively unlimited. Had that
been true, net neutrality might have
been feasible. If you wanted more
speed just add more bandwidth.

In reality the right wing libertarians

6 September-October 2010 FREE Press

were promoting the interests of cable
companies or telcos rather than
describing a natural law. Bandwidth is
limited by economic as well as techno-
logical realities and “the practice of
internet traffic management”, far from
being a threat to freedom, is the means
by which these realities are dealt with.

In any case, net neutrality is a con-
fusing idea. It requires no restrictions
on content, sites, platforms, intercon-
necting equipment and modes of com-
munication associated with the inter-
net — a completely free market for
internet communications with no

The network itself
doesn’t need to be
neutral, but the
way in which traffic
is managed does

effective oversight of technical stan-
dards, no regulation of the market and
no imposition of universal service
obligations. It is a fantasy.

There are, of course, narrower defi-
nitions, drawing distinctions between
the interests of end-users (the public)
and infrastructure and service
providers. These divide into the
“swipes” — service providers such as
Google and AoL — and the “pipes” —
technology suppliers such as telecoms
and network infrastructure companies.

Broadly speaking, pipes don’t like
net neutrality because it would open
their networks to any service providers
who want to use it, while swipes are in
favour because lack of restriction
would increase traffic and the prof-
itability of their services. Independent
ISPs, reselling bandwidth, fall between
the two stools, on the one hand want-
ing unimpeded access to the network
but on the other wanting to profit from
the utilisation of their services.

There are already restrictions in

—p—

place, some built-in to the network
and some imposed by supervening
agencies such as national govern-
ments. There are various forms of traf-
fic shaping, network handover proto-
cols, government regulation and cen-
sorship, not to mention market domi-
nation by giant “telcos” and local loop
monopolies.

In the UK, BT uses market domi-
nance to manage access to its infra-
structure by selling competitive broad-
band services. ISPs and carriers may
restrict traffic by quota or content,
using deep packet inspection to block
certain kinds of traffic, such as P2P
(“peer-to-peer” or file-sharing), FTP
(file transfer) and online gaming.

Some carriers block VoIP (internet
telephony like Skype) because it con-
flicts with their profitable phone serv-
ices, some governments (like the
Chinese) block access to whole cate-
gories of websites, while others (the
previous UK Government among
them) enforce restrictions on P2P traf-
fic through ISP compliance.

So the argument is about traffic
management, and while transparency
regarding traffic management is criti-
cal, it is not necessarily important to
end-users, who are less concerned
with the technological process than
enjoying universal service and high
Quality of Service (QoS) standards.

A QoS “meter” — similar to the “traf-
fic lights” nutrition system — could be
used, backed up by mandatory decla-
rations of service restrictions by ISPs.

So the network itself doesn’t need to
be neutral, but the way in which traffic
is managed does.

This will be difficult to guarantee but
requires regulation at an international
level, rather than an ill-defined and
market-driven idea such as net
neutrality.
® Gary Herman is chair of the NUJ’s
New Media Industrial Council and
author of its submission to Ofcom on
internet traffic management.



fpl78a:Free Press template changed fonts.gxd

24/10/2010 12; Page 7

On show in Yorkshire, pitman paintings

THE PITS AND THE PENDULUM - COAL
MINERS VERSUS FREE MARKETS

A retrospective of Andrew Turner’s
paintings, drawings, prints and banners

National Coal Mining Museum for England,
near Wakefield, West Yorkshire, until January
232011

THE NORTH Selby NUM banner,
designed and created by Andrew
Turner, is the front cover of Shafted:
The Media, the Miners’ Strike and the
Aftermath.

It is an angry portrayal of the forces
raged against the miners during the
year-long pit strike of 1984-85, dis-
tinctive in its graphic detail.

Andrew Turner grew up in a pit vil-
lage in West Lothian, Scotland and
was “moulded by the rich culture of
the mining community. My father’s
politics, humanity and union activity
influenced me, and these themes
slowly infiltrated my early drawings
and paintings.”

He trained as an artist and his por-
trayal of conflict reminds me of classic
depictions by Goya and Picasso.

He has painted two dozen banners
over the years but only two are on dis-
play (the North Selby NUM banner
and ASLEF’s Leeds branch banner) in
the exhibition.

The others, he explained, are being
used for their proper purpose, carried
by their members in actions against
the savage cuts the Lib-Dem coalition
plan to drive through.

i B =
‘The Nation mourns the death of
Churchill’: Andrew Turner drawing in
the Wakefield exhibition

The exhibition does have the Black
Friday Triptych, which comments on
the 1921 Triple Alliance and has hung
in the South Wales Miners’ Library for
more than 30 years, and a selection of
Andrew Turner’s drawings, studies
and sketches.

“The Nation mourns the death of
Churchill”, in particular, captures his
distinctive linkage of art and politics.
Granville Williams

SHAFTED: THE
MEDIA, THE
MINERS’ STRIKE
AND THE
AFTERMATH

A CPBF BOOK

i
Shafted:

The Media, the Minars’ Strike & the Aftermath

You can buy Shafted (£9.99 + £2.50
P&P) online at
www.cpbf.org.uk/shafted or from
the National Office with cheques
made payable to “CPBF”

If you would like to organise a
meeting and invite us to speak
about the book contact the CPBF
National Office.

Murdoch has

The CPBF's work involves

taking on some of the most

wealthy and powerful

companies in Britain.It can
be a costly business and we

need resources to do it.

You can help by donating
through a Standing Order

from your bank.Please

complete this form and send
it to your bank; that’s all you

have to do. And Rupert
Murdoch could regret it.

millions. Help us to fight him

To the Manager

Bank/Building Society

Address

Postcode

Please set up a Standing Order to:

Account No 50508701
Sort Code 08-90-33

For the amount (please ring) £5

£10

Campaign for Press & Broadcasting Freedom

The Co-operative Bank, 1 Islington High Street, London N1 9TR

£15 Other £

First payment to be made on / /20___followed by monthly payments
for the same amount to be made until further notice.

Account name

Signature(s)

Account no DDDDDDDDD

Sort code |:| D-D D-D |:|

Date

—p—

FREE Press September-October 2010 7




fpl78a:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2010 l2$‘ Page 8

Cameron’s spin doctor past

Coior s 1o...| CAMPAIGN 2010 -
) - THE MAKING OF
THE PRIME
2. ‘v | MINISTER
' Nicholas Jones
M Biteback 9.99

CAMPAIGN

2010

by JOY JOHNSON

keen observer of the political

scene and in particular the dark
arts of spin for a number of years. No
one has been more assiduous in
chronicling political theatre and its
actors.

So it is entirely appropriate that he
has recorded the end of an era, if not
the end of spin, and with the creation
of the coalition the beginning of some-
thing new - at least in principle, if not
in ideology.

Jones recounts David Cameron’s
early years spinning for Conservative
Central Office.

“Cameron’s aptitude for briefing
ministers and his ability to conjure up
jokes and insults with which to taunt
Labour’s front bench was put to

NICHOLAS JONES has been a

immediate use during the heat of the
1992 election campaign,” he writes.

Cameron gained a reputation for
being the “perfect hand-holder” and
following yet another Tory victory he
became political adviser to Norman
Lamont.

With an economic storm gathering
over Britain’s membership of the
Exchange Rate Mechanism Lamont
floundered in the maelstrom of
“Black Wednesday”.

Cameron can be seen in the TV
footage on the sidelines during
Lamont’s lamentable TV announce-
ment outside the Treasury when
Britain was thrown out of the ERM.

The Chancellor’s credibility was in
tatters but Cameron managed to extri-
cate himself by showing “loyalty to
his beleaguered ex-boss while at the
same time avoiding doing anything to
damage the Major government or the
Conservative Party”.

He managed this trick by becoming
a valuable source of quotes and tip-
offs, earning his spurs as A “Treasury
insider” and “cabinet source”, a trad-
er in sensitive, off-record information.

Cameron took his skills to Carlton
Television as Head of Corporate
Relations. From the other side of the
fence he saw TV proprietors courted
by politicians.

No one courted the media more

than New Labour in the run up to
1997 election, in return for favourable
coverage later.

Tony Blair convinced Rupert
Murdoch that New Labour posed no
threat to his media ambitions and in
return Murdoch supported Blair and
the war in Iraq.

This support was to last until Blair
announced he would stand down.
Murdoch professed himself not sure
about Cameron but he had a problem
with Ofcom and the Office of Fair
Trading looking into various bits of
his empire.

Cameron rode to the rescue and
promised to strip Ofcom of much its
authority. At the same time James
Murdoch launched a tirade against
the BBC and the Sun reported that
Cameron would curb the BBC’s bloat-
ed bureaucracy.

Cameron was duly rewarded. The
day after Gordon Brown’s Labour
Conference speech the Sun splashed
that “Labour’s lost it”.

After years of Murdoch’s support
for Blair, Cameron and his new direc-
tor of communications Andy Coulson
(a former News of the World editor),
had won it back.

Nicholas Jones devotes a chapter to
Murdoch that pulls the threads
together.

It’s a warning to us all.

Free Press is edited by Tim Gopsill on behalf of the National Coundil.

Send letters, comments, articles and ideas to freepress@cpbf.org.uk

THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND
BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £15

b) Unwaged £6

c) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode

Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 September-October 2010 FREE Press

Printed by Wernham Printers 020 8805 8026

—p—



