No 166 September-October 2008 £1

- Thelong march
to press freedom

By Tim Gopisill

n May this year I spent a week in

Shanghai. Enthralling as this new

age city is I spent much of the time

watching TV. Sad lonely foreigner

in a hotel room? Not so. This was
just after the earthquake in Sichuan and
some channels were broadcasting live
from the scene around the clock. It
made some of the most gripping TV I
have ever seen.

Chinese media, for all their expand-
ing freedom, are still state-owned and
in the immediate aftermath of the quake
editors were instructed to restrain their
reporting and follow the orders of offi-
cials on the ground. But when crews
started filming and sending back sensa-
tional footage, more and more ignored
the instructions and set off for Sichuan.

The authorities quickly cottoned on
to what was happening. The day after
the quake Prime Minister Wen Biao
went to the epicentre and stayed for

fpl66:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2008 11:@ Page 1

- FREE

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

days. He got himself filmed in casual
clothes clambering over piles of rubble,
talking through walls to people who
were trapped, holding hands and chat-
ting with those who had been rescued
and consoling the relatives of those who
had died.

Two days later the President of
China, Hu Jintao himself, joined in, and
a signal was given to the media that
they could work without direction.
Now there was non-stop live coverage
of the increasingly desperate struggle to
find survivors.

Obviously I could not understand a
word, but one scene that stuck in the
mind was a hospital interview with a
young woman who had been dragged
from the ruins. Although now in safety
she was still clinging desperately to the
tunic of the soldier who had lifted her
out; she just would not let go. When the
broadcast returned to the studio the
suave young male presenter was in
tears.

o

Meanwhile, the world was waiting to
watch the Olympics and the western
media were keen to report not just the
Games but human rights abuses and
official unpleasantness of all kinds. To
pacify them the Chinese had announced
a “Service Guide for Foreign Media”
that guaranteed that they would be able
to travel freely and conduct interviews
with any consenting Chinese citizens.

Some western correspondents never-
theless had problems. ITN’s Beijing cor-
respondent John Ray was roughed up
and detained while covering a Free
Tibet protest. “The Chinese authorities
have fallen well short of promises made
about complete press freedom during
the Games,” he said. The Foreign
Correspondents Club of China (FCCC)
received more than 30 confirmed cases
of harassment, including assaults and
damage to equipment or the deletion of
images. The FCCC said there were many
more non-confirmed cases. Several jour-

Continued on page eight

FREE Press September-October 2008 1



fpl66:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2008 llzé Page 2

Regulation

Should the
internet be
regulated?

Campaigners for internet freedom
fear that any form of regulation,
will be the first step towards
censorship. Nicholas Jones
launches his blog on the CPBF
website — www.cpbf.org.uk - by
warning that self-regulation will
have some serious downsides

2 September-October 2008 FREE Press

f the September CPBF
meeting is any guide,
internet regulation is a
hot topic among media
freedom campaigners
and it was agreed the CPBF
would work to encourage a
wider debate.

Of particular concern are
the activities of the Internet
Watch Foundation which
monitors the web for illegal
online content and has trig-
gered the first prosecution
under the 1959 Obscene
Publications Act for porno-
graphic material on the inter-
net. In a statement, explaining
the background to what will
be a test case affecting poten-
tial censorship of the internet,
the Crown Prosecution
Service said it was alerted last
year by the Internet Watch
Foundation which had dis-
covered what it considered
was an obscene blog on a fan-
tasy website. The case was
investigated by Scotland Yard
and is due to be heard at
Newcastle Crown Court in
late October. Although the
blog’s website is hosted in a
foreign country, the prosecu-
tion has been able to go ahead
because the alleged author
was identified as a British cit-
izen living in the UK.

Those who argue for an
unregulated free-for-all on the
internet are in danger of
becoming cheerleaders for
Rupert Murdoch, the
Conservative Party and other
multi-national businesses
anxious to exploit the web’s
commercial potential.

Newspaper websites are
now moving into internet tel-
evision and the ability of
media proprietors to buy
exclusive audio-visual materi-
al is enticing viewers away
from mainstream broadcasters
and undermining their viabil-
ity.

A greater threat is posed by
the gradual demolition of the
traditions of the UK’s public
service broadcasting. The
hallmark of British political
reporting on radio and televi-
sion — on the BBC, ITV, Sky
News etc — has been political
impartiality.

Organisations like the
CPBF must face up to the
danger of allowing regulation
to be so light-touch that
media monopolies will be
able to use internet television
services to exploit media con-
vergence and reconfigure the

o

broadcasting industry to their
advantage.

Rupert Murdoch is keen to
introduce Fox News-style
broadcasting to Britain. So far,
he has been thwarted because
Ofcom and the Government
have defended the need for
political impartiality. But — to
the great advantage of
Murdoch and other media
proprietors — the regulators
have turned a blind eye to the
internet allowing a free-for-all
for newspaper websites
which are investing heavily
in online television reporting.
Their highly-partisan cover-
age of politics is a pointer to
the future.

Britain has long been
proud of a democratic settle-
ment that encourages a free
press but regulates broadcast-
ing, especially during elec-
tions in order to ensure
impartiality and a degree of
access even for minority par-
ties.

Measures designed to
enable free and fair voting
include the safeguard that
when polling stations are
open, broadcasting should be
politics free. There are no
such restraints on newspaper
websites and their video
reporting continued
unchecked while voting was
taking place in recent parlia-
mentary by-elections and
council elections. Their cov-
erage was highly partisan and
included interviews with can-
didates.

In a discussion document
published in March 2008, the
Conservative Party said the
rules on political impartiality
on radio and television
should be relaxed for organi-
sations not in receipt of pub-
lic funds or subsidies.
Regulators were urged to lift
regulations which stifled cre-
ativity and diversity.

I am all in favour of the
widest possible access to the
internet but while arguing for
the greatest diversity, the
Conservatives should not be
allowed to get away with
their assertion that newspa-
pers monopolies should be
free to become unregulated
broadcasters because they are
“not in receipt of public
funds or subsidies”.

In fact Britain’s national
newspapers do enjoy consid-
erable benefits including a
zero rating for value added
tax. In addition they have



privileged access and get pref-
erential treatment when it
comes to the distribution of
state information.

In return for the status they
have been afforded, they do
have responsibilities and if
they seek to use their web-
sites to broadcast during elec-
tion campaigns they should
respect established practices.

Therefore I would propose
a ban on online television
reporting by newspapers on
polling day. What is the justi-
fication for not insisting that
the audio-visual output of
their websites should fall into
line with television and radio
services? British newspapers
are highly politicised; their
proprietors flaunt their politi-
cal influence and patronage.
Do campaigners for media
freedom want to give these
monopolies an even bigger
platform and even greater
opportunities to manipulate
political coverage?

Perhaps there might even
be a case for some kind of
restraint on online television
reporting of politics in the
period running up to an elec-
tion. Should there be some
degree of guaranteed access
for smaller minority parties?
Perhaps they could get air-
time along the lines of the
existing arrangement for elec-
tion broadcasts based on the
number of candidates being
fielded.

Online political advertising
poses another quandary. US-
style attack advertisements
are already appearing on
political websites. Will these
online tv ads be given free
rein on newspaper websites?

Organisations like the
CPBF can either join Ofcom
and the Government in turn-
ing a blind eye or start a
debate. Online television
reporting of politics is an
ideal starting point: Will it be
a Trojan horse and allow the
likes of Murdoch to introduce
partisan political broadcast-
ing by the back door?

As a first step I would like
to propose that the audio-
visual reporting of politics by
newspaper websites should
be monitored during the run-
up and on polling day in the
2009 European Parliamentary
elections. We could then
assess whether we should be
demanding safeguards for the
long build-up to the likely
2010 general election.

fpl66:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2008 llzé Page 3
L]
Regulation

Public service broadcasting in peril

By Megan Dobney

(Ofcom) review makes the next few
months critical for the future of public
services broadcasting (PSB) in the UK.

With this in mind, SERTUC, through our
Creative and Leisure Industries Committee,
will jointly (with the CPBF) be hosting a
conference on the 15 November on the future
of public service broadcasting.

We view it as a requirement for a successful
civil society to maintain high-quality public
service broadcasting, both at national and
regional level. In particular, a public sector
broadcasting service free from the dominance
of the shareholder perspective with
programming determined by advertisers’
preferences. Public service broadcasting is a
political and cultural service too important to
be left to the whims of the market.

PSB is not just about news and current
affairs. It’s also about education and
entertainment with programmes that
challenge preconceptions on the issues of the
day, whether political or cultural. PSB in both
TV and radio should be about helping us
make informed decisions that underwrite and
enhance a democratic society.

The TUC in its submission to Ofcom’s second
review said:“We recognise too the value of all
the components of public service
broadcasting: informing our understanding of
the world; stimulating knowledge and
learning; reflecting UK cultural identity; and
representing diversity and alternative
viewpoints. We also value the distinctive
characteristics: that such broadcasting should
be high-quality, original, innovative,
challenging, engaging and widely available.

“Itis increasingly clear that programming
with these values will not be produced as a
result of market forces alone. This is confirmed
by the lack of original high quality drama on
the increasing number of channels that do not
have a public broadcasting obligation; the
decline in production of high-quality
children’s television outside the BBC; and the
decline in regional news outside the BBC.”

The TUC submission goes to say:“The TUC
shares the widely held concerns about the
current threat to public service broadcasting.
We would categorise these are as follows:

@ The decline of ITV and threat to its
distinctive position in British broadcasting as
aresult of the growth of digital channels and
the forecast that the PSB costs might exceed
benefits for ITV plc by 2012, a particular factor
in this is the decline in regional news services.
@ The forecast move of Channel 4 into deficit
@ The growing dominance of large
independent production companies as main
producers of public service content

@ The absence of any competition to BBC in
children’s television

@ The failure of the digital channels to
produce any high-quality drama

'I'he forthcoming Office of Communications

o

@ The pressure on BBC finances from below-
inflation licence fee settlement

@ The current digital divide between those
with access to the‘new’ channels and those
who rely on the ‘free to air’ channels.”

The above was written in early July 2006.
Sadly, we are already seeing cuts and the
merging of two ITV regional news
programmes, redundancies in ITV’s regional
news provision (and this even before Ofcom
has reported), along with the relocation of
some BBC broadcasting out of London.We
also have, potentially, the European
Commission banning the government’s
proposed £14m aid to Channel 4 to help the
move to digital and to fulfil its public service
broadcasting commitments. Our conference
comes at a time that the industry is facing
many challenges. These will be far-reaching
and impact not only on workers in the
industry but also on the general public, as well
as on the quality, choice and accessibility of
public service broadcasting.

SERTUC covers London, the South East and
East of England, from Norwich through
London to Southampton, with over 2 million
trade unionists and their families, covering
every sector of the economy. The provision of
public service broadcasting in the SERTUC
region with both national and regional
broadcasting, is a very real issue and
important to the quality of life in the Greater
South East. SERTUC recognises the importance
that PSB brings in terms of high skill and good
quality jobs and the contribution this make to
the economy of the region.

Thus, the conference is not only aimed at
those working in the industry but also those
who use, or are looking to be employed in,
broadcasting in the future. It is aimed at those
in the industry, trade unionists from BECTU,
NUJ, Unite, Equity and the Writers Guild,
media campaigners and user groups, students
of the media and academics, users such as
teachers and parents, trade unionists in the
SERTUC region, and those who just want to
see high quality PSB.

The conference will cover the funding of
Public Service Broadcasting; training and
skills; Ofcom; equality and diversity; the role
of PSB in education, and international PSB.
There will also be a session on the growth of
the internet and its use in setting the political
agenda, especially from the right. There will
be keynote speakers from the media, trade
unions and academics, as well as workshops.

The conference is free and lunch and
refreshments will be provided. You are invited
to join us - but registration is essential. If you
want to come along, between 10am and 4pm,
to Congress House, Great Russell Street,
London WC1B 3LS, then email
sertucevents@tuc.org.uk to register.

Megan Dobney, is regional secretary of

SERTUC, the the TUC in London, the South East,
and East of England

FREE Press September-October 2008 3



fpl66:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2008 ll:é Page 4

COMMENTING

This article below was sent to the
Guardian's Comment is Free website by
Greg Philo, a noted media academic who
has worked with the Glasgow University
Media Group, which has been Britain’s
foremost media research unit for more
than 20 years.

The article was rejected by editor Matt
Seaton on the grounds that“it would be
read as a piece of old lefty whingeing
about bias” It certainly it is a piece of left-
wing criticism of the deficiencies of the
commercial media, yes - but can’t
Comment is Free (CiF) embrace such a
thing?

CiF was started by the Guardian as a
great leap online, using the paper’s
extensive internet presence to expand its
opinion pages into an open forum.
Dozens of people with a range of political
viewpoints were offered the chance to
send short debate pieces for readers to
commenton.

But it seems there has been a
tightening of the remit, with two other
recent accusations of censorship at CiF. An
Iranian woman in London, writing under
the nom de plume of Soraya Tehrani, has
been banned from contributing to CiF
following a campaign by right-wing pro-
Israel voices.

She had been invited to make a post on
how the Afghan war has exacerbated the
drugs problem in Iran; apparently it
contained nothing offensive to anyone
and is still on the site. But David T
(Toube), an aggressive neo-con blogger
on the right-wing site Harry’s Place,
complained to the Guardian about
allegedly anti-Semitic comments she had
made to earlier CiF discussions, and CiF
responded by announcing she was to be
banned from any posting in future.
Seaton wrote an apologetic email to
David Toube assuring him it wouldn’t
happen again.

“Soraya Tehrani” had certainly
expressed hostility to the state of Israel,
and to the USA’s support for it, in fairly
forthright terms, but her comments were
not racial - unless it is anti-Semitic simply
to criticise Israel, of course.

Then CiF took down a post by
Medialens, a pair of media academics who
specialise in meticulous criticism of the
liberal media, from the left. Medialens -
David Cromwell and David Edwards -
commented on an article by Guardian
feature writer Emma Brockes on
emotional fakery in American politics.

The pair referred back to an instance in

4 September-October 2008 FREE Press

which Emma Brockes had been accused of
faking a quote in an interview with the
radical American academic and
commentator Noam Chomsky three years
ago.The affair caused quite a stir on the
radical left, as Medialens supporters
bombarded the Guardian with furious
emails in outrage that anybody might
traduce their idol.

Emma Brockes had attempted to make
fun of Noam Chomsky - not a bad idea,
but a risky one. In the process she
distorted what he said on the Srebrenica
massacre in Bosnia by the way she quoted
him, to make it look as if he was denying it
had taken place, and her article was
removed from the website after the
protests.

Seizing another chance to have a go at
her, Medialens put up a post reminding
readers of her own fakery in 2005. CiF
took it down, and Seaton wrote to explain
that her new article had been about the
exploitation of faked emotion in politics,
not faked reporting, and that the post
was not relevant to that discussion.

No doubt CiF had its reasons for taking
down all these items, but that is not the
point. Comment is Free is supposed to be
just that, open to all shades of comment
and opinion - and especially, we might
have hoped, with the dearth of outlets for
radical or socialist opinion in
contemporary media, to opinion on the
left.

Greg Philo’s article has been slightly
edited for publication.

Tim Gopsill

More news,
less views

by Greg Philo

ews is a procession of the

powerful. Watch it on TV, lis-

ten to the Today programme

and marvel at the orthodoxy

of views and the lack of criti-
cal voices.

When the credit crunch hit, we
were given a succession of bankers,
stockbrokers and even hedge-fund
managers to explain and say what
should be done. But these were the
people who had caused the problem,
thinking nothing of taking £20bn a
year in city bonuses.

The solution these free market wiz-
ards agreed to, was that tax payers
should stump up £50bn (and rising) to
fill up the black holes in the banking
system. Where were the critical voices
to say it would be a better idea to take
the bonuses back?

Mainstream news does sometimes
have a social-democratic edge. There
are complaints aired about fuel pover-
ty and the state of inner cities. But
there are precious few voices making
the point that the reason why there are
so many poor people is because the
rich have taken the bulk of the dispos-

NEW CPBF PUBLICATION: APPEAL FOR FUNDS

To commemorate the epic year-long struggle by the miners in 1984-85 the CPBF will be
publishing Shafted: The Media, the Miners’Strike and the Aftermath, edited by Granville
Williams, for the twenty-fifth anniversary of the start of the strike. Contributors will
cover both media coverage during the strike, including alternative media, photography
and cartoons. Others will look at film and documentary programmes which capture the
devastation wrought in mining communities as pits closed.The current controversy
around “clean coal” and the environment is also examined. Photos, cartoons and other

material will also be included.

Contributors include Steve Bell, Nicholas Jones, Hilary Wainwright, Paul Routledge, Tony
Harcup, Pete Lazenby, Patricia Holland and Julian Petley. The book will be on sale for
£8.99 but we will also have a special offer for CPBF members. Details in the next issue of

Free Press.

We also plan to hold public meetings and put material on a website to launch the book.
All of this costs money (something the CPBF is always short of). The project will cost

£4,000 and we are appealing to our members and supporters for funding. Please send
donations to the CPBF National Office indicating it is for the miners’ book appeal.

o




fpl66:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2008 11:% Page 5

FREELY...

able wealth. The notion that the peo-
ple should own the nation’s resources
is derided on orthodox news.

When Northern Rock was nation-
alised, TV news showed us pictures of
the former carmaker British Leyland,
nationalised when it went bust in the
1970s. Never mind that it was private-
ly owned when the problems occurred
and that company policy had been to
distribute 95 per cent of profits as div-
idends to shareholders, rather than to
invest in new plant and machinery.

This is all lost in the mists of histo-
ry and what is conveyed is the vague
sense that nationalisation is a “bad
thing”.

The Glasgow Media group (GMG)
showed how this affects public under-
standing by asking a sample of 244
young people in higher education
(aged 18 —23) about the great spate of
privatisations, which had taken place
in the 1980s. We asked whether the
industries involved had been prof-
itable or unprofitable. Actually, the
major ones of gas, electricity, oil and
telecommunications were both prof-
itable and major sources of revenue to
the state, but nearly 60 per cent of the
sample thought that the industries had
been losing money.

This is especially poignant now that
energy prices are being jacked up and
the foreign owners of many of these
companies are not interested in pass-
ing on their windfall profits to the
British people.

Where are the critical voices, given
space to raise arguments for the public
ownership of crucial industries?

At the start of the Iraq war we had
the normal parade of generals and mil-
itary experts, but in fact, a consistent
body of opinion then and since has
been completely opposed to it. We
asked our sample whether prominent
critics of the war should be featured
routinely on the news as part of a nor-
mal range of opinion — 73 per cent
opted for this.

The Israeli/Palestinian conflict is
another area of great imbalance in the
views that are heard. Our study of the
main TV news output showed that
pro-Israeli speakers were featured
twice as much as Palestinians. This
year BBC news covered Israel’s “birth-
day”, with 60 years since the setting
up of the state. This was of course also
the anniversary of what, from the

Palestinian perspective, was the great
disaster when they were forced from
their homes and land.

Israel’s superior public relations
machine meant that they set the agen-
da on broadcast news. The
Palestinians were featured as a sort of
afterthought. As a presenter on BBC’s
Today programme put it, “Today Israel
is 60 years old, and all this week we
have been hearing from Israelis about

what it means to them”. The GMG
commissioned YouGov to ask a sample
of 2,086 UK adults whether they
thought that more coverage should be
given to the Israeli point of view, or
more to the Palestinians, or equal for
both. The bulk of the replies (72 per
cent) were that both should have the
same. Only 5 per cent of the popula-
tion supported what the broadcasters
have actually been doing in their main
news output.

Politicians and broadcasters say
they are worried about a growing lack
of interest in politics especially
amongst the young. Our work shows
there is no lack of interest in lively
critical debate. The problem is that
news which largely features the views
of two political parties with very simi-
lar free market policies at home, and
an international agenda that follows
America, does not provide it.

MEPs defend media pluralism

edia pluralism must be
M safeguarded and all citizens

should have access to free media,
MEPs underlined in a resolution
adopted in the European Parliament on
Thursday 25 September. To prevent
owners, shareholders or governments
from interfering with editorial content,
MEPs advocated the creation of
editorial charters.They also want an
open discussion of the status of blogs.

The European Parliament adopted a
resolution by 307 votes to 262 which
urged the commission and the member
states to safeguard media pluralism and
ensure that all EU citizens can access
free and diversified media.The
resolution was a revised version of an
earlier report drafted by the Estonian
centre-left MEP Marianne Mikko and
the European committee on culture and
education.

In the resolution, MEPs stressed the
need to ensure journalistic and editorial
independence and suggested editorial
charters to prevent owners,
shareholders or outside bodies such as
governments from interfering with
news content.To shed light over the
aims and background of the
broadcasters and publishers, the
resolution also encourages the
disclosure of ownership of all media
outlets. MEPs also voiced concerns over
the media’s ability to carry out the role
of a watchdog of democracy, when
private media enterprises are
motivated by financial profit, and
warned that this could lead to loss of
diversity. The resolution considered
that competition law and media law
should be interlinked to avoid conflicts
between media ownership

concentration and political power.

Blogs represented an important new
contribution to freedom of expression
and were often used by both media
professionals and private persons.
Therefore MEPs want an open
discussion on all issues relating to the
status of blogs. On this point the
resolution is slightly different from the
proposal from the committee on culture
and education, that suggested a
“clarification” of the status of blogs and
sites based on user-generated content,
assimilating them for legal purposes
with any other form of public
expression.

During the presentation of the
report, Marianne Mikko responded to
the concerns of many bloggers:“My
entrance into cyberspace has created
rapid reaction among a lot of bloggers. |
shall make it clear now that nobody is
interested in regulating the internet,”
she said.

MEPs also underlined the importance
of the protection of copyrights online,
insisting that third parties have to
mention the source when taking over
declarations, call for greater
transparency with respect to personal
data kept on users by search engines,
email providers and social networking
sites. Mikko was also concerned that
while print and online journalists in
various countries are restricted by
slander and libel legislation, the status
of bloggers as reporters was unclear.

The culture committee’s original
report published in June may be found
at:
www.europarl.europa.eu/news/expert/i
nfopress_page/039-30532-154-06-23-
906-20080602IPR30531-02-06-2008-2

FREE Press September-October 2008 5



fpl66:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2008 llzé Page 6

ITV slashes Welsh services

By Tom O’Malley

September Ofcom published its

latest thoughts on public service
broadcasting - the public service
broadcasting review. It signalled then -
as it had done many times before- that it
accepted ITV’s case that its news and
non-news programming in Wales was
too costly.

Five days later ITV announced that 17
of its 130 staff in Wales would lose their
jobs.This was part of UK-wide package
involving the making 429 out of 1,075
staff redundant.

Ofcom, as it has done consistently
since it was set up in 2003, provided
regulatory cover for ITV’s withdrawal
from its public service obligations.

But ITV is a major player in UK
broadcasting, and is fast positioning
itself for a successful future in the era
after digital switchover. What is at stake
here is a view that says ITV’s priority
should be to make profits rather than
provide a full range of public service
programmes.

In Wales the response has been sharp.
Peter Black, the Liberal Democrat AM
said:“Cutting jobs in Wales will ...make
it more difficult for people living in
Wales to get information about politics
and current affairs in their own
country.”

Even the Tory leader in the Assembly,
Nick Bourne complained of how the
“plans, along with recent cuts in the
Welsh newspaper industry, have
damaging consequences for the
reporting of news and current affairs
across a wide range of publications and
broadcasters.”

The issues were flagged, in advance of
the announcement at the first ever NUJ
fringe meeting at Plaid Cymru’s Annual

'I'he spin was perfect.On 25

Spin uncovered

SPINNING THE WHEELS: A GUIDE TO THE
UKPRAND LOBBYING INDUSTRY

This new booklet published by
SpinWatch provides a snapshot of an
industry that prefers to stay out of the
limelight. It documents the tactics used
by leading PR and public affairs
companies on issues such as nuclear
power, science, food and local
government. It then takes you on a tour
of leading PR companies, think tanks and
corporate-unded science organisations.
Spinning the Wheels also gives an
insight into lobbying, a sub-sector of the
PR industry. It argues that while lobbying
is a legitimate activity, the majority is
undertaken by, or on behalf of, industry.

6 September-October 2008 FREE Press

Conference in Aberystwyth on
September 11. Meic Birtwistle, joint NUJ
executive member for Wales took the
chair. Speakers included Alun Fred
Jones, AM, the Assembly heritage
minister, Hywel Williams MP of the NUJ’s
parliamentary group, Leanne Woods AM
and Pete Murray vice-president of the
NUJ.

It was a well-attended meeting. All the
speakers, including this writer who was
there for the CPBF, registered their deep
concern at the direction of broadcasting
in Wales.The issue of ITV’s future was
raised time and time again. Nerys Evans
AM, who sat in on the meeting, and had
been a member of the Assembly’s 2008
broadcasting committee, later
responded pointedly to ITV’s proposals:
“l call on ITV to explain how they will
adequately represent the people of
Wales in their output following these
cutbacks.”

Secretary of state, Andy Burnham, is
aware of this pressure coming from
politicians around the UK. On 6 October
he said:,“l think we are all united in
saying that we want strong regional
output with a range of voices - more
than one company providing it - in
future, and 1 will talk to all broadcasters,
ITV included, about those very issues in
the months ahead.”

The Government has jettisoned its
commitment to allowing under-
regulation in banking in the UK. It did so
because events proved that this policy
led to disaster.The cuts in ITV are just
one further example of the disaster that
a similar policy in broadcasting has
produced. Ofcom must be replaced by a
regulator committed to public service
communications. Itis our job as a
campaign to push for a new policy, one
that will benefit the people of Wales and
the whole of the UK.

By examining the links between
personnel in lobbying consultancies and
politics in the UK, it reveals the enormous
disparity in access and influence between
the business interests able to afford their
services and those lobbying in the not-
for-profit sector.

The booklet was launched on 22
September at a fringe event at the Labour
Party conference. It featured a debate on
transparency in lobbying and whether
rules should be introduced to open up
lobbying activity to more public scrutiny.

You can either download a copy for
free or order a hard copy from the
SpinWatch bookshop. More information:
www.spinwatch.org/-articles-by-
category-mainmenu-8/40-pr-
industry/5176-spinning-the-wheels-a-
guide-to-the-pr-and-lobbying-industry

o

Murdoch
is waiting
foriTVto
go down
the pan

We need to oppose
BSkyB taking an even
bigger share of the
broadcasting pie, says
Granville Williams

here did it all go wrong
with ITV? Shares have fall-
en 66 per cent in the last
year and, with a market
value of £1.4bn, the compa-
ny has now been pushed out of the
FTSE 100.

Ray Fitzwalter, formerly head of cur-
rent affairs at Granada, has written a
timely book, The Dream That Died:
The Rise and Fall of ITV, which
deserves to be widely read. He argues
that the unique qualities of ITV were
based on the regional franchises which
meant that “ideas, concerns and talent
outside London found a voice and
often a national and international plat-
form”. Now ITV is no longer regional,
and the low standard of programming
means that “the public are bored, the
advertisers unimpressed and the share
price low”. And the reasons for ITV’s
decline? He argues that ITV “was hol-
lowed out to the detriment of broad-
casting as a whole while successive
Governments lacking in courage and
vision, and the City, concerned with its
own short term interests, stood by
until it was too late”.

At the end of September ITV
announced 1,000 job losses, 429 of the
1,000 people working in regional news
are to go, saving £40m. A further 500
people are going from other parts of
ITV, and further cuts in the IT depart-
ment are expected. But it is the slash-
ing of jobs in regional news and pro-
gramming (cut from five and a half



hours a week to three hours forty-five
minutes) which prompted an angry
response from the media unions and
viewers as they became aware of the
proposed changes — for example,
16,000 people voiced their opposition
to the changes at Border. Distinct ITV
news regions are being amalgamated -
Border with Tyne Tees, West with West
Country and Meridian with Thames
Valley — in what is a clear retreat from
public service obligations by ITV. The
scale of the cuts is demonstrated with
the Border/Tyne Tees amalgamation.
The Tyne Tees newsroom employs 104
people, Border 64. The new service in
the merged region will operate with 77
people.

Michael Grade, ITV’s executive
chairman, has played a key role in this
demolition. He wants complete free-
dom from what he sees as the mill-
stone of public service broadcasting
(PSB) obligations. But the role of regu-
lator Ofcom in the dismantling of ITV’s
PSB remit is deeply problematical. In
the recently published second public
service broadcasting review it accepted
ITV’s case and gave the green light for
the cuts in regional news and pro-
grammes. This was in spite of impor-
tant research findings contained in the
document which found that 9 out of 10
people do not want the BBC to be the
only provider of public service con-
tent. A high value is placed on PSB
programming which complements the
BBC and three quarters of the people

fpl66:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2008 ll:é Page 7

interviewed would pay on average
£3.50 per month for PSB services on
ITV, Channel 4 and Five. Also a major-
ity of people want ITV 1 to provide
regions and nations with news to com-
plement the BBC. So why has Ofcom
allowed ITV to do exactly the opposite
of what their research identifies as the
public interest?

Meanwhile ITV’s status as an inde-
pendent media group is uncertain. The
attempt by Virgin Media to take over
ITV was scuppered by the 17.9 per
cent stake which BSkyB acquired for
£940m in late 2006. The subsequent
appeal by ITV and Virgin Media led
the competition commission to rule
that BSkyB must reduce its holding to
7.5 per cent. BSkyB’s subsequent
appeal against this decision has now
been rejected and speculation is grow-
ing that if BSkyB is forced to sell all of

‘A majority of people
want ITV 1 to provide
regions and nations with
news to complement the
BBC. So why has Ofcom
allowed ITV to do exactly
the opposite of what
their research identifies
as the public interest?’

o

ITV boss Michael Grade: key
role in the destruction of ITV

its stake (it would mean a loss of
£650m based on ITV’s current share
price) an attempt to take over ITV will
be made. However there are still two
unresolved aspects. BSkyB may make
another appeal on the ruling, and
Virgin’s argument that the competition
commission failed to take sufficient
account of media plurality has also
been accepted. The competition appeal
tribunal may conclude that selling
down BSkyB’s stake in ITV to 7.5 per
cent will not be enough to ensure
media plurality.

Over the next year an alarming sce-
nario may open up. One of the
strongest contenders to take over ITV
is the Luxembourg-based group RTL
which is owned by one of the biggest
global media groups, Bertelsmann. The
Mohn family, which controls
Bertelsmann, has a £1bn fund to use
for European acquisitions. However
RTL owns the UK television channel
Five and one rumour is that RTL
would be prepared to hand over Five
to BSkyB in return for its ITV stake.
The 2003 Communications Act specifi-
cally allows BSkyB to acquire channel
Five but we need to remember that
under the ownership rules in the same
act BSkyB was also allowed to own up
to 20 per cent of ITV!

If this ownership battle does unfold
we will see again very powerful oppo-
sition, based on public interest
grounds, to the increased dominance
of BSkyB over UK media.

FREE Press September-October 2008 7



Freedom video
By Barry White

Reel News is an activist video
collective, set up to publicise and share
information on inspirational
campaigns and struggles — not just in
this country, but across the world.
Initially they are doing this through
producing a monthly newsreel, made
up of a number of videos short enough
to use in union and campaign
meetings.

The Current edition (No 15) features
an NUJ commissioned film “Press
Freedom: Collateral Damage” which
highlights the ever-increasing levels of
intimidation and harassment of
photographers and journalists
covering demonstrations, public order
incidents and dissent, by the police
(also see Shooting the Messengers by
Larry Herman, Free Press 165). The film
shows assaults by police on journalists
who are quite clearly being targeted
by the police Forward Intelligence
Team and the protests by the NUJ and
photographers earlier this year
outside Scotland Yard.

The video also includes coverage of
the Heathrow climate camp, where the
police went out of their way to make
journalists’ lives as difficult as
possible. You can find out more about
Reel News by visiting their web site at:
www.reelnews.co.uk and you can take
out a standing order for a minimum of
£3 a month for a copy of their monthly
news video.

fpl66:Free Press template changed fonts.gxd 24/10/2008 ll:é Page 8

From page one
nalists complained they were followed
and photographed by officials.

And of course they encountered the
continual blocking of sensitive websites,
though it transpired that on this the
International Olympic Committee (IOC)
had collaborated with the authorities.
The head of the IOC press commission,
Kevan Gosper, admitted to journalists
that IOC officials had “negotiated with
the Chinese that some sensitive sites
would be blocked on the basis they
were not considered Games-related.”

Nevertheless, the Special Service
Guide did allow much freer reporting
than hitherto, and foreign journalists
were waiting with interest to see what
would happen when its terms expire on
October 17. The general expectation was
that the relaxed approach would be
maintained.

Chinese journalists have been watch-
ing all this with their own special inter-
est. They have acquired the taste for free
reporting, that once acquired does not
go away.

The Sichuan earthquake was a more
important step towards independent
journalism in China than the Olympics,
much as western journalists and politi-
cians alike may like to think that their
own pressure had had an effect.

Chen Tao of the All-China Journalists
Association (ACJA, still party-controlled
but the nearest thing China has to a
journalists’ union) believes its rulers
have accepted the need to move towards
media freedom. “Chinese journalists
now are enjoying more and more free-
dom,” he says. “I think the government
has already learned that it’s impossible

to control media. The Olympics only
speeded up this progress.” Even John
Ray agrees that China has realised it
must relax media restrictions. “I've been
in China for two years, and it’s true: it is
lots easier than before,” he says.

There have, in fact, been experiments
in liberalisation in the economically lib-
eral areas like Shenzhen and
Chongqing, where newspapers have
been operating commercially for some
years. The Xinhua state news agency,
once a Tass-style government mouth-
piece, now follows international news
values, with its journalists receiving
training in the UK.

Ma Guihua is a London-based
reporter for Xinhua. She too believes
China is moving forward because it
needs to, not because of western pres-
sure: “The media in China is not static —
it is changing and progressing all the
time. TV programmes now invite open
discussion of how China should move
forward.”

Criticism of officials is tolerated and
local regional journalists have started to
flex their muscles and investigate cor-
ruption and hold local officials and
managers to public account.

But the future is up to Chinese jour-
nalists. They are learning that press
freedom cannot be gifted by the state
but has to be fought for, and the dramat-
ic events of 2008 have given them a
great boost. As the ACJA’s Chen Tao
says: “China is developing in every
aspect, including media freedom.
Maybe sometimes you may see some
problems, but believe me, my friend,
tomorrow will be better.”

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND
BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership
b) Unwaged £6

c) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

1/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 September-October 2008 FREE Press

Printed by Wernham Printers 020 8808 1677

o



