FREE

No 160 September-October 2007 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Civil servant
faces official

secrets trial

Derek Pasquill is a
sacrificial lamb on
the altar of national
security, writes
Martin Bright

oreign Office civil servant Derek

Pasquill has begun the long trial

process after being charged

under the Official Secrets Act.

He is accused of making six
damaging disclosures of documents
that came into his possession as a civil
servant.

These concerned Government policy
on two of the most pressing issues of
the age: extraordinary rendition, and
dialogue with radical Islamist groups in
the Middle East such as the Muslim
Brotherhood.

The charges, to which he has plead-
ed not guilty. are said to refer to articles
that appeared in the Observer and the
New Statesman under my byline.

I have been connected with two pre-
vious secrets trials, the first involving
the MI5 whistleblower David Shayler
and the second that of the GCHQ trans-
lator Katharine Gun.

Both represented outrageous abuses
of state power in their way, but they
differed in several important senses
from the Pasquill case. In both previous
trials, the alleged disclosures involved
documents classified as “Top Secret” or
above. In the Pasquill case nothing
involved has a classification above
“Confidential”. There is no suggestion
that the disclosures involved put agents
of the intelligence services at risk or
jeopardised any ongoing operations.

But more importantly, Pasquill’s dis-
closures influenced a shift in
Government policy on the issue of dia-
logue with radical Islam after they were
published in the Observer, the New
Statesman and in a pamphlet by the cen-
tre-right think tank Policy Exchange.

As a result, ministers began asking
questions about whether it had been
wise to use the Islamist Muslim
Council of Britain as a “one-stop-shop”
for dialogue with Britain‘s Muslim
communities.

Ruth Kelly is known to have read my
Policy Exchange pamphlet over the
summer of 2006 when she was
Communities Secretary. It is known
that it informed her decision to dis-
tance the Government from the Muslim
Council of Britain later that year.

The disclosures also informed the
policy work carried out for the
Conservative Party by Dame Pauline
Neville-Jones, the former head of the
Joint Intelligence Committee. And yet,
the Government insists on pursuing Mr
Pasquill through the courts.

There are many politicians on both
sides of the political divide who are
beginning to wake up to the reality of
the situation first highlighted by the
documents published in the Observer
and the New Statesman.

There are no national security issues
at stake here. Rather than seeking
another sacrificial lamb on the altar of
official secrecy, ministers should be
looking for remedies for the issues
raised by Mr Pasquill and developing
procedures to allow future whistle-
blowers to raise their concerns.

Martin Bright is political editor of the
New Statesman This article first
appeared on the Index on Censorship
website.

Campaigners
welcome Fol
climbdown

he Campaign for Freedom of
Tlnformation and the CPBF have

welcomed the Government’s
decision, announced on 25 October, to
drop proposals to restrict the Freedom
of Information Act. Instead the
Government has announced it will
consult on extending the scope of the
Act to certain kinds of private bodies
and on changing the 30-year rule.

The CFOI's director Maurice Frankel
said:“We are extremely pleased that
instead of restricting the Act the
Government is proposing to extend it.
The original proposals would have
severely undermined the legislation
and suggested that the Government
regretted introducing the FOI Act. Now
for the first time we are seeing signs
that it is taking pride in it instead.”

The Act allows private bodies with
public functions and contactors
providing services on behalf of a public
authority to be brought within its
scope. But there have been no moves to
implement these provisions until now.
The Campaign said that key candidates
for inclusion would be PFl bodies, major
public service contractors and private
bodies providing GP and other services
for the NHS.

The proposals are welcomed by the
CPBF because they open up again the
question of the Press Complaints
Committee (PCC) being subject to the
provisions of the Act.In 2005 the
Campaign wrote to the then Lord
Chancellor, Lord Falconer, about the
possibility of the PCC being recognised
as a public authority for the purposes of
the Freedom of Information Act.

A reply was received indicating that
it“may be appropriate to hold a public
consultation on how and when the
relevant powers of section 5 of the Act”
(which designate a public body for
recognition under the Act) should be
used, and that furthermore“it is likely
that this consultation will begin this
year. However, this review did not take
place, but following Gordon Brown’s
speech it is back on the political
agenda.

Continued on page 8

FREE Press September-October 2007 1



New Labour takes
revenge on BBC

The BBC's capacity for
indepepndent
journalism will be
severely damaged if
proposed cuts go
through, writes

Des Freedman

he recent announcement by BBC

Director General Mark Thompson of

some 2,500 job cuts and 1,800

redundancies at the BBC is a massive

attack not just on broadcasting
workers but also on public service
broadcasting itself.The fact that the
Corporation’s news division faces the
biggest cuts is a further blow to any
remaining prospects for independent news
coverage, especially as Thompson's plans
follow ITV boss Michael Grade’s threat to
scale down regional news across the
network.These cuts will mean fewer
resources available for in-depth analysis
and investigative reporting and are likely to
result in the increased use of corporate and
Westminster-based sources leading to an
even narrower and less critical news
agenda.

Thompson'’s attempt to push through the
job losses “as fast as possible”in order to
undermine union resistance was cowardly
and futile. Prompt threats by the NUJ and
BECTU to move to a strike ballot forced BBC
management to back down from issuing
redundancy letters and to enter into at least
some degree of negotiations. It is clear,
however, that management are committed
to these cuts and that they will be backed
fully by the Trust who voted unanimously to
support Thompson (so much for chairman
Sir Michael Lyon’s claim that the Trust
represents the interest of licence fee
payers).If unions are to save jobs, they will
need a programme both of industrial action
and a public campaign focused on the
importance of having a confident public
service broadcaster in an increasingly
commercial media environment.

BBC management’s warning to senior
editorial staff not to use airtime to voice
their opposition to the cuts is outrageous
but hardly surprising — more evidence of
the BBC's timidity in the face of the assault
on public service broadcasting following
the Hutton Report in 2004.Yet, while

2 September-October 2007 FREE Press

Thompson and BBC trustees will quite
understandably be the focus of union
action in the near future, blame does not lie
exclusively with them. Many of the recent
scandals affecting the BBC are the logical
result of an increasingly hard-line neoliberal
approach to broadcasting championed by
New Labour in office.

First, the Government has long insisted
that any licence fee rises have to be
matched by cost-cutting measures - a
situation that has led to thousands of
redundancies and sell-offs in the last few
years.Second, New Labour ministers have
warmly welcomed the growth of
entrepreneurial “super-indies” like RDF
Media, the giant “independent” company
whose creative director, Stephen Lambert,
resigned after faking a royal tantrum in its
documentary A Year With the Queen. As
more and more broadcast services are
outsourced to the market, it is no
coincidence that we are seeing companies,
who show more commitment to profit and
dividends than to the public,engaged in
dodgy activities and sensationalist
programming.

Third, although New Labour keeps
talking about the BBC as the “cornerstone”

‘Gordon Brown’s
fingerprints were all over
the below-inflation
licence fee deal that left
the Corporation with a
huge funding gap’

of public service broadcasting in the UK, it
demonstrates its support in the strangest
ways. Gordon Brown’s fingerprints were all
over the most recent below-inflation licence
fee deal that left the Corporation with a
huge funding gap.The deal also insisted
that the BBC alone “lead” the transition to
digital TV switchover and even subsidise
some of Channel Four’s costs in the move to
digital — a requirement the Government
singularly failed to place on the commercial
sector.The Government is giving the BBC
mixed messages: expand to meet the
demands of a digital future and act as a
beacon for British creativity across the
globe but do this on a shrinking budget
and with an overarching commitment to
efficiency and delivering “value for money”
Finally, the Government has yet to forgive
the BBC for the latter’s perceived criticism of
the invasion and occupation of Iraq
(“perceived” as academic studies have

Broadcasting I

Broadcasting House: cuts will do harm

proved that the Corporation was one of the
least critical voices in its coverage of the
war) and it continues to punish the BBC -
both in political and economic terms. It is
almost laughable that resignations have
thus far been confined to those who have
presided over the fraudulent naming of cats
and not to those in Government
responsible for taking us to war on a lie.

Meanwhile right-wing newspapers, with a
long history of opposition to public service
broadcasting and the licence fee, take
advantage of this situation to mount further
attacks on the BBC. A series of articles with
headlines such as“There’s Plenty of Fat to be
Cut From the Bloated BBC” (Daily Express, 19
October 2007) portray the Corporation as a
monopolistic giant harming the prospects
of commercial companies to expand further
and make more profits. In highlighting what
they see as the“collapse of trust”in
broadcasting in general and in the BBC in
particular, the BBC's commercial rivals lump
together ITV’s game show scandals, where
commercial companies enriched themselves
at the expense of ordinary viewers, with
editorial mistakes at the BBC where even the
most serious errors did not lead to any
financial gain.

The real tragedy is that BBC
management has failed adequately to stand
up to this Government bullying and
corporate hypocrisy. New Labour is
attempting to discipline the BBC with a
series of neoliberal reforms and, tragically,
BBC management is assisting the
Government in this process. Whatever our
criticisms of the Corporation, we need to
help build a united campaign with
broadcasting workers both to save jobs and
to restore a confident and independent BBC
that even Thompson, Lyons and the rest of
the trustees are unable to undermine.



War spin fall-out ‘will be traumatic’

By Nicholas Jones

like Alastair Campbell to have so

much influence in presenting the
case for the wars in Iraq and
Afghanistan, Bush and Blair had made it
more likely the post-Iraq trauma would
be even worse than the aftermath of the
withdrawal from Vietnam.

Sam Gardiner, a retired USAF colonel
who investigates the media strategies of
the US military, believes that unless
Gordon Brown manages to distance him-
self from the way the wars were spun he
will get caught up in a convulsion which
is bound to damage the credibility of
Britain as well as America.

In a presentation to a conference on
communication and conflict held at the
University of Strathclyde in September,
Gardiner described how daily storylines
prepared in the global information centre
at the White House were fed to Campbell
in Downing Street.

“Political storytellers” took control
after 9/11 and Gardiner cited the US/UK
orchestration of the Afghan women’s
campaign in November 2001 as an early
example of their work. Similarities in
storyline and timing were striking.

By allowing “political storytellers”

On November 17, 2001 Laura Bush
said: “Only the terrorists and the Taliban
threaten to pull out women’s finger nails
for wearing nail polish”. Just three days
later Cherie Blair commented: “In
Afghanistan, if you wear nail polish, you
can have your nails torn out”.

Subsequently it emerged the Afghan
media campaign was described at the
time by Jim Wilkinson of the office of
strategic communications in the White
House as the “best thing we have done”
in building support in countries where
there was heavy scepticism of the anti-
terrorism coalition.

“Despite the excellence of the message
control by political storytellers, their
strategy has totally failed,” said Gardiner.

“It will be a major trauma for the USA
when we get out of Iraq, bigger than per-
haps Vietnam and it will be Gordon
Brown who will have to deal with the
fallout here. Because of disillusion with
the war, policy makers will not find the
public ready to believe them even if
they’re telling the truth, that’s the lasting
damage of letting the storytellers take
charge.”

Gardiner thought it essential the mili-
tary clawed back control over the mes-
sage and he was encouraged to hear that

Brown had promised during a visit to
Baghdad in June that when he became
Prime Minister any future analysis pre-
sented by the security and intelligence
services would be kept independent of
the political process and the involve-
ment of political spin doctors like
Campbell.

“It sounds as if Brown has gone fur-
ther than anyone in the Bush administra-
tion to own up to the mistakes that were
made, let alone promising to put them
right.”

Despite the assurance Brown gave in
June, no mention was made in his pro-
posals for restoring public trust (The
Governance of Britain July 3, 2007) of
any action to fulfil the recommendation
of the Butler Inquiry that intelligence
should be kept separate from
Government.

Campbell chaired the group of offi-
cials which prepared the Government’s
dossier on Iraq’s weapons of mass
destruction and has always defended his
role. He has insisted it was his task to
“help from a presentational point of
view” but that John Scarlett, the then
chairman of the joint intelligence com-
mittee, retained “ownership” of the
assessment presented to Parliament.

Future of ITV
PSB at stake

By Barry White

Serious Fraud Office is

considering a criminal
investigation into ITV’s abuse
of premium phone lines, or
that Ofcom is launching an
investigation into the cases
revealed by the recent report
from Deloitte consultancy
into the misuse over years of
premium telephone lines on
some of ITV’s biggest shows. It
showed that £7.8m was
wasted by callers to shows
including Saturday Night
Takeaway, The X Factor,
Soapstar Superstar and
Gameshow Marathon. Michael
Grade, ITV'’s chief executive,
has promised refunds with
any unclaimed money going
to charity.

Serious as this public fraud
is, a more far- reaching
announcement, which could
have serious consequences

N o, it’s not the fact that the

for commercial public service
broadcasting, was made in
September by Michael Grade,
of a 40 per cent cut in news
spending. This would result in
the number of local and
regions with their own news
bulletins being cut from 17 to
nine.Wales and Scotland are
not affected at present.

The NUJ was swift to
respond and has launched a
campaign to protect local and
regional news services by any
means necessary including
strike action. Paul
McLaughlin, NUJ
broadcasting organiser, wrote
in an email which was sent to
the CPBF CharterNet email
list.

“Many of you will be aware
of ITV’s announced plan to
axe many of its local and
regional news programmes
and replace them with larger
geographical programmes,
with no connection with their
local area. For example, West
Country will go and be
replaced with a merged
region covering an area from
Plymouth to Bristol. Similarly,
Border and Tyne Tees will be
merged. The cuts could result

in many hundreds of jobs
being lost and an important
aspect of our plural news
system disappearing.
“However, the good news is
that almost everything that
ITV is planning requires
approval from the regulator,
Ofcom.We therefore have a
unique opportunity to
influence the outcome of this
debate...”

Writing in the November
edition of the NUJ’s Journalist,
McLaughlin states that:
“Talking to leading executives
and analysts, it has become
increasingly clear that none
has a coherent position
concerning the future
protection of regional and
local television news.” The
challenge is to develop such a
sustainable economic model.
He makes a number of
suggestions, for instance ITV
should get free access to the
digital terrestrial spectrum.
Another incentive would be to
offer the right to broadcast
major sporting events once
digital switchover is
completed. Access to the
“crown jewels” as they are
sometimes called - ten major

spectacles including the FA
Cup Final, the Olympics, World
Cup football etc., is limited by
law to free-to-air
broadcasters. A new digital
arrangement allowing
exclusive access to PSB
broadcasters would be a huge
advantage to them.

Speaking to the CPBF
national council meeting in
October, McLaughlin said that
the ball was now in Ofcom’s
court, as the regulator must
rule on ITV’s plans to cut back
its local and regional news.
Public and political pressure is
crucial in the coming months.
It was agreed the CPBF should
continue to work closely with
the NUJ on this critical issue
and promote the campaign to
defend local and regional
news programming.

Details of the NUJ
campaign to save ITV news,
can be found at:
www.saveitvnews.blogspot.
com.You can also get involved
by writing to MPs, ITV and the
regulator Ofcom - advice and
information on this can also
be found on the site. Further
updates will be sent to
subscribers to CharterNet.

FREE Press September-October 2007 3



The Dispatches
documentary ‘Undercover
Mosque’, broadcast on
Channel 4 in January,
featured footage appearing
to show British Imams
advocating violence. The
West Midlands police
investigated the
programme’s allegations —
and asked the Crown
Prosecution Service to
prosecute.The CPS decided
there was insufficient
evidence and a complaint
about the programme has
been made to Ofcom by
the police. CPBF writers
take up the story

Put it into
context

‘Undercover Mosque’ was
dangerously Islamophobic,
argues David Crouch

a dark time for British journalism,

which was browbeaten and
bamboozled into taking seriously the
Government’s case for war. In years to
come, journalists will look back with the
same sense of unease on our role in
maintaining another, related, lie - the
notion that the“War on Terror” is
precisely that, a War on Terror, without
the quotation marks.

The War on Terror holds that we are
fighting terrorists in Iraq and
Afghanistan. These terrorists are
Muslims. It is their religion that
motivates them; it is the root cause of
their violence. The terrorists aren’t just
terrorists, they are Islamic terrorists.

Moreover, Muslims in the west are
overwhelmingly recent immigrants and
are almost exclusively dark-skinned.
Criticism of Islam segues effortlessly

The run-up to the invasion of Iraq was

with prejudice against black immigrants.

“Niggers out” no longer wins many
votes, but Muslim-bashing presses the
same political buttons. Islam is a twice-

4 September-October 2007 FREE Press

Thisis
serious

‘Undercover Mosque’
raises important
questions for
broadcasters, writes
Patricia Holland

i

llah created women defi-
cient” declared an Imam to
an all male congregation of
worshippers. “From the age
of ten she must wear a hijab.
If she doesn’t wear a hijab we hit her.”

In this age of international media,
miniature cameras and instantaneous

convenient scapegoat for resistance.

Any discussion of Islam today is
therefore a discussion about war and
about racism.When the BBC's Gavin
Hewitt rode into Baghdad with the US
army, he witnessed this at first hand:
“The Iraqis were either ‘hajis’ or ‘rag-
heads.... | heard the captain talking to a
young soldier.’'Don’t look at them as
humans,’ he said,‘look at them as
vermin.”

Yet most senior journalists live lives
far removed from these realities. They
unleash their faux-liberal tirades against
Islam in complete isolation from the
context of the “War on Terror”.

Therefore | am pessimistic that many
editors or op-ed writers will find their
consciences pricked by the fact that West
Midlands police and the Crown
Prosecution Service have rumbled
Channel 4’s documentary.

“The splicing together of extracts
from longer speeches appears to have
completely distorted what the speakers
were saying,” the CPP wrote in its
complaint to Ofcom. Yet the response in
the media pages has been mainly
snobbish ridicule - Plod knows nothing
about our precious art, he should keep
his nose out of our business.

1 have no faith in the police or Ofcom
to punish the injustice of “Undercover
Mosque”.But | enjoy intensely the irony
that a police investigation, backed by the
BNP, into Muslim incitement to hatred
should have boomeranged on Channel 4.

The warning signs were there early
on.The day after “Undercover Mosque”
was broadcast, the judge at the trial of
the July 21 bomb plotters told the jury

communication, we viewers of UK televi-
sion are familiar with the sight of shroud-
ed women being beaten by men with
sticks because of some offence against
“morality”. The particular images I have
in mind come from a BBC video diary
series called Langan Behind the Lines.
Journalist Sean Langan filmed secretly in
Iran, Iraq and Afghanistan in the innocent
days of spring 2001, before the attack on
the twin towers initiated the “War on
Terror”.

The style of Langan’s reporting was
much decried by an older generation of
current affairs producers, but television
modes were changing rapidly. Even pro-
grammes with this sort of serious content
did not have to be presented with solem-
nity, and new ways of reaching a wider

they should “ignore it completely”

because:“It’s a very good example of

why you should close your mind

completely to the media.” -

A few days later the Press Gazette's
Zoe Smith noted how it had “the feel of a
cheap Fox News report” and was
“patronising in the extreme” towards
women. In a brilliant put-down, she
wrote:“Some Christians hate gays and
some Jews hate Arabs, but broadcasters
don’t feel the need to make hour-long
programmes insinuating that entire
religions are to be mistrusted.”

This is the nub of Islamophobia.
“Undercover Mosque” used crude
dramatic techniques to construct an even
cruder message that, however
“moderate” Muslims claim to be, the
extremists are pulling the strings:“Our
investigation has uncovered religious
bigotry and intolerance spreading from
the Saudi religious establishment
through major, mainstream British
organisations.”

Of course it uncovered nothing of the
sort. It pointed a camera at some people
of whom it clearly had very little
understanding, and extrapolated from
some carefully chosen phrases which it
clearly understood even less to draw
irresponsible and scaremongering
conclusions about black immigrants on
whose co-religionists our state is waging
avery bloody war.

When journalists at the Daily Star a
year ago refused to publish a page of
inflammatory filth about Muslims, they
struck a powerful blow against
Islamophobia. Channel 4 should study
their example.



audience were welcomed by many view-
ers, not just schedulers.

Six years later the situation has hard-
ened. The rhetorical battle between the
Bushite promotion of “freedom” and
“Western values”, which went along with
the attacks on Afghanistan and Irag, and
the language of radical Islam has intensi-
fied. “Undercover Mosque” was a pro-
gramme about that fundamentalist rheto-
ric. Using Langan-like undercover tech-
niques it recorded the inflammatory
preachings of several radical Imams, and
revealed their links with Saudi Arabian
Wahhabist teachers. This was hate speech
with a vengeance. As well as promoting
the beating of unfortunate young girls, the
worshippers were encouraged to “take the
homosexual man and throw him off the
mountain” and to promote a total Islamic
state in which unbelievers could be
killed. Muslim children should not be
allowed to go to non-Islamic schools and
‘Muslims and non-Muslims cannot co-
exist’.

All of those filmed, when asked to
comment for the programme, stated that
they respected the laws of the UK, pro-
moted peaceful relations with the multi-
faith community and claimed that their
words had been taken out of context.
These responses are included in the pro-
gramme. But so is the context. The
speeches of several of those featured in
the programme are available as DVDs
from bookshops and bookstalls associated
with the mosques. Extracts from these
DVDs, and from fundamentalist websites
were, if anything, more inflammatory
than the speeches filmed undercover. The
inflammatory rhetoric is internation-
alised, consistent and widely available.

So was Dispatches, one of the most
respected current affairs series, chasing
audiences by over-dramatising the pro-
gramme, using an undercover reporter
when it was not strictly necessary and
editing together the most shocking state-
ments to create an impression of fake dra-
matics? Most importantly, should the
series have refrained from making these
criticisms, on the grounds that they may
increase Islamophobia?

These have been the grounds of a pub-
lic debate, conducted against the back-
ground of an internationalised media; a
fear of terrorism which is local as well as
global; escalating domestic security and
surveillance which disproportionately tar-
gets people who look as if they may be
muslim; extensive and detailed reporting
of the conflicts in Iraq and Afghanistan on

‘Undercover Mosque’'was
a perfectly legitimate
exposé, says Tim Gopsill

“fundamentalists” in India were

caught on camera raging against
Muslims, calling on followers to burn
down their mosques and slaughter them
in the street - which has happened of
course.

It might be protested that these BJP
bigots were not representative of Hindus
as a whole. But it’s hard to believe that
many people would accusea TV
programme in which such remarks were
broadcast of smearing the whole Hindu
community, in effect, of racism; indeed,
there must be a suspicion that some of
those who have condemned “Undercover
Mosque” would applaud and commend it
for a BAFTA.

What's the difference? It seems to be
that since all Muslims are supposedly
being made to bear the blame for
terrorism, any exposure of the obnoxious
opinions on democracy, on Jews,
Christians, women, gays or whoever held
by some jihadi preachers is a smear on
every Muslim in Britain.

There is no difference of principle
between this argument and the Zionist
claim that any criticism of Israel is a
smear on all Jews. It will be said - | have
heard it - that Jews in Britain are white,
prosperous and fairly influential, while
Muslims are generally dark-skinned,
poor and marginalised. This may be a
coherent political distinction but it is not
a justification for blocking journalistic
enquiry into tendencies within Islam.

Perhaps the Express and the Star, and
sometimes the Mail and the Sun, like to
demonise Muslims. But to accuse all the
media of perpetual Islamophobia is
ridiculous - a smear in itself - and
especially“Undercover Mosque’, which
was quite an informative programme.

If the stream of bigotry on offer was
quoted “out of context’it would be

I-et’s say a handful of Hindu

both the UK and Arab media. Above all
there is the extraordinary way in which
religion has reasserted itself in the politics
of the early 21st century. As the activities
of the West Midlands Police have shown,
investigating both those features in the
programme, and Channel Four itself for
incitement to racial hatred, this debate is

What's wrong with
exposing bigotry?

instructive to know the context in which
phrases like “all Jews are pigs” are not
objectionable, or worth reporting.

The programme was edited. All
programmes are edited, to select the
most telling evidence for the story. It
would be a curious programme that was
not.

What matters is that there is a degree
of balance - and there was. The Islamic
organisations concerned had the chance
to put their case.The critical commentary
was not by security “experts” or
politicians, but by other Muslims, who
seemed to be trying to tell us something.

Earlier this year the press got excited
about Brick Lane in east London, where
Islamic“community leaders” were
agitating against the filming of Monica
Ali’s novel. (Germaine Greer jumped on
board, which should have been a clue.)
The film company took fright and moved
the filming elsewhere, but, as Monica Ali
herself has written, it was a stunt: a small
number of self-appointed reactionaries
were milking the story, organising
protest rallies attended by more
journalists than Bengalis.

The wacky hook-waving antics of Abu
Hamza in Finsbury Park were a gift to the
press - which encouraged them, to say
the least. But these were instances of
publicity-seekers acting up for the
cameras, while those in“Undercover
Mosque” were the real thing. They were
preaching, for God’s sake.

And I'd have thought that journalists
who do want to resist the hype of the
“War on Terror” ought to be exposing the
corrosive influence of Saudi Arabia on
British politics, security policy, trade -
and religion. Wahhabi Islam is a fascistic
tendency; what can be wrong with
exposing bigotry?

At any rate, the ball is now in the
Ofcom “court”.The regulator is expected
to rule on the complaint that originated
with West Midlands police some time in
November. It seems improbable that
Ofcom will find against it, but if it does, |
would hope the CPBF could defend the
programme-makers.

about more than a television programme.

But even — or perhaps especially —
against this background, it would be a
great pity if series like Dispatches were
deterred from exposing misogyny and big-
otry wherever it is found, especially when
it is preached by men in positions of pres-
tige and influence.

FREE Press September-October 2007 5



Crunch
time
forTV

Ofcom, the broadcasting
regulator, needs to ensure
that all broadcasters have a
public service remit,

says Patricia Holland

he various crises that have hit

British television over the last

few month — from high-profile

scandals around documentary

ethics and premium rate phone
calls, to cuts at the BBC and threats to
regional services at ITV — should all be
seen against the background of intense
uncertainty over the future of the tele-
vision services we know and (some-
times) love: indeed over the future of
television itself.

Come “analogue switch-off”, sched-
uled for circa 2012, hundreds of chan-
nels will pour into our digiboxes,
jostling with each other for our atten-
tion. Indeed the whole notion of what a
linear “channel” is will change. All
broadcasters are busy preparing for an
environment of interactivity, time-shift
and multi-platform in which the sys-
tems that have given priority to our
familiar BBC, ITV and Channels Four
and Five will no longer be available.
Those mainstream channels are already
showing the strain.

For the advocates of deregulation
and a free market in broadcasting, this
is all to the good. Digital switchover
will triumphantly usher in a future of
competition and consumer choice, they
declare. The BBC’s licence fee will no
longer be justified. The market will
rule and the concept of “public serv-
ice” in broadcasting will be seen as
hopelessly last millennium.

It is worrying that this market-driven
vision has influence within the very
body which is charged with supervis-
ing the difficult transition to digital —

6 September-October 2007 FREE Press

the communications regulator Ofcom.
The final decisions rest with the
Government, but, to a large extent the
future of television rests on the activi-
ties and recommendations of this
strange hybrid organisation.

Ofcom is a regulator which promotes
deregulation; it is committed to market
solutions, yet is required by the
Communications Act (2002) to “main-
tain and strengthen public service” in
television. The future of television as a
public service lies largely in its hands.

In its short existence, Ofcom has
engaged in frenetic activity; reviewing,
consulting, measuring, proposing. One
of its first acts was to conduct an exten-
sive Review of Public Service
Television (2003-5), which came to the
unsurprising conclusion that the cur-
rent pattern of UK broadcasting, in
which a wide diversity of programmes
is protected by regulation, was popular
with viewers but likely to disappear in
a digital free-for-all.

Ofcom’s Review defined public serv-
ice broadcasting according to its “pur-
poses” (to “inform” and engage in simi-
lar worthy activities) and its “charac-
teristics” (“high-quality”, “challenging”
etc.) and posed questions about how to
preserve these values in an all-digital
future.

It stated the publicly-funded BBC
would remain at the centre of public
service provision but that “the existing
commercial PSB model would not be
sustainable in a wholly multi-channel
world”. In other words, although the
report recognised that a rich and varied
service to the public has been based on
a diversity of funding sources the
thinking within Ofcom has tended to
the view that, in the digital future,
“public service” can only mean “pub-
licly funded” and that something called
“public service content” is what the
market can not — or will not — provide.

Public pressure and their own

Regulation I

detailed research have moved Ofcom
away from their original blithe assump-
tion that the market will solve all prob-
lems. There is a head of public service
content who has initiated reviews of
key areas, including current affairs and
children’s programming, and put quo-
tas in place.

But Ofcom remains deeply unwilling
to put pressure on commercial chan-
nels — specifically ITV. Instead it has
proposed there should be a second
publicly funded organisation to com-
pete with the BBC — even though there
remain huge question marks over
where those extra public finds might
come from. At the same time, pressure
from the business lobby is strong.
Many powerful, internationally based
broadcasters, notably Sky, have long
been outside the public service frame-
work.

This is the context for Ofcom’s
Second Review of Public Service
Television which will run until 2009.
Ofcom are required not just to “main-
tain” but also to “strengthen” public
service into the digital age. The CPBF
has argued that this will not be
achieved by narrowing the concept of
public service to publicly-funded
broadcasters and certain types of wor-
thy content.

This can only result in the marginali-
sation of a BBC which has already been
weakened. Instead the CPBF argued
that Ofcom should broaden its concept
of public service; extend its regulatory
requirements to cover all broadcasters
received in the UK; and begin from
premise that commercial companies,
too, have an obligation to operate in the
public interest.

The CPBF’s response to the Terms of
Reference of Ofcom’s Second Review of
Public Service Television Broadcasting
can be found on the CPBF website,
www.cpbf.org.uk



Digital switchover begins in Cumbria

By Barry White

Whitehaven'’s entire analogue TV signal.

It follows the complete shut down of the
BBC 2 analogue signal on 24 October.On 14
November, the day of the full switch-off, the
2,000 households estimated to still be
watching analogue will face TV blank
screens — unless they convert.

How has the exercise gone? Writing in
the Media Guardian on 22 October John
Plunkett said that an estimated 92 per cent
of Whitehaven residents had converted
their main TV to digital, a higher ratio than
the national average of 84 per cent, but then
with the impending deadline that’s not
surprising. But as he points out:“The main
TV set is only one part of the digital
switchover challenge”There are portables
and second sets. In addition, a hidden cost
for these new digital viewers is the cost of
replacing their analogue video recorders,

'I'his month sees the switch-off of

which are unable to record one programme
while watching another on digital. There are
alternatives, but they are another cost.In
fact, according to John, it seems that the
majority of people are just not aware of the
recording issue.

Before the next wave of switchovers
(starting with Borders region) Ofcom, Digital
UK (the organisation leading the UK’s switch
to digital TV) broadcasters and the
Government will review the experiences of
Whitehaven, with Digital UK publishing a
report on “lessons learnt” at the end of
March 2008.In the meantime the real costs
and problems of the switchover should not
just be left to the regulator and Digital UK to
digest.Viewers need to make their concerns
and experiences heard by writing to their
local MPs and the regulator Ofcom.We
would also be pleased to publish your
comments on the CPBF website. Send them
to:www.cpbf.org.uk or to the CPBF national
office at: freepress@cpbf.org.uk

Murdoch ‘must sell ITV stake’

By Barry White

nary ruling from the Competition

Commission announced that as
BSkyB was theoretically able to block
investments in content, capacity or new
technology, it must therefore start sell-
ing its 17.9 per cent share in ITV.
Exactly how much should be sold has
yet to be agreed, less than 10 per cent
was the remedy some 20 years ago,
when the Kuwait Investment Office
ended up with 22 per cent of BP after
the 1987 crash.

The verdict is good news for those
concerned about Murdoch’s ever
expanding empire, and bad news for
BSkyB, whose move for ITV was no
more than a means to thwart an
approach from Branson’s rival NTL
(now Virgin Media).

After a four-month investigation, the
Competition Commission provisionally
ruled the shareholding was anti-com-
petitive — BSkyB could use the stake,
which it snapped up last November, to
adversely influence ITV’s strategic
direction.

Although it will be up to John Hutton
MP, business and regulatory reform sec-
retary, to decide on what action should
be taken, when he receives the final
report in January, the commission has
suggested forcing BSkyB to sell all or
part of the ITV stake.

Commenting on the decision, John
Grogan MP for Selby who had led a
campaign against BSkyB in Parliament
said: “The Competition Commission
ruling is the biggest blow a British regu-

0n Tuesday 2 October the prelimi-

lator has ever dealt to BSkyB. Disposal
of all or a large part of BSkyB’s stake in
ITV seems like the only logical reme-
dy”.

However, one of BSkyB’s non-execu-
tive directors was quoted in the press
saying that if the satellite broadcaster
made a loss on its investment because it
was forced to sell, (estimated at more
than £200m at today’s share price) it
would be “bound to” seek legal redress.

Meanwhile now is the time to con-
tact your MP telling them that you sup-
port the Competition Commission’s pre-
liminary ruling and that Murdoch
should be forced to sell all his holdings
in ITV, without compensation for any
loss of share value.

Murdoch: up against the regulator

IF) condemns
Putin media
crackdown

The global leadership of the
International Federation of
Journalists (IFJ) has protested over
the closure by the Russian fire
authorities in October of the House
of Journalists, a popular meeting
place for reporters in central Moscow.

The IFJ says the action is evidence
of fresh intimidation of media and
independent journalism by the
Government of President Vladimir
Putin in advance of parliamentary
elections in December.

“The tactics of using so-called
violations of fire regulations to shut
down this building are bogus and
sinister,” said Aidan White, IFJ
general secretary.”It doesn’t fool
anybody. This decision is a deliberate
attempt to squeeze potentially
troublesome journalists from
meeting and from promoting free
debate during the elections.”

The action of the fire authorities,
which was carried out last
Wednesday, and which means the
House is closed for a minimum of
three months, is seen as a fresh attack
on the Russian Union of Journalists,
the independent organisation that
represents journalists across Russia.
The union has been critical of the
government’s treatment of media
and earlier this year faced an attempt
by the authorities to evict them from
their headquarters.

The IFJ Executive Committee,
meeting in Brussels on 27 October,
adopted a resolution condemning
the action of the authorities and
pledging to support the Russian
Union.

The Russian Union of Journalists,
which administers the House of
Journalists, says that complaints
about violations of fire regulations a
year ago had been largely dealt with
and any remaining difficulties were
no greater than the conditions found
in the majority of other buildings
and institutions operating in
Moscow.

“It is beyond credibility that at this
moment, for the first time in its 87-
year history, the House should be
closed on the basis of violations of
fire regulations,” said White.“This is
a warning to journalists and to the
Russian Union in particular to toe the
line in the run-up to elections both
for parliament and for President
early next year.”

FREE Press September-October 2007 7



Fol climbdown

From page 1

The Government was proposing two
major changes to the FOI fees
regulations, which would have made it
easier for public authorities to refuse
requests on costs grounds and severely
restricted the amount of information
that could be obtained under the Act.

Lords hear case

NUJ general secretary Jeremy Dear,
Journalist editor Tim Gopsill and CPBF
co-chair Julian Petley made a strong case
for journalism at the Lords’ communica-
tions select committee hearing into media
ownership and news on 24 October.

In their evidence the union exposed the
extent and impact of job cuts across the
industry citing examples from the
Coventry Telegraph to the Newsquest
titles in Glasgow to ITV and the BBC.

The NUJ reinforced the Stand Up for
Journalism campaign message — that staff
and budget cuts are damaging quality
journalism — with a series of examples
from all sectors of the media and argued
for greater curbs on media companies
profiteering, for greater protection for jour-
nalists and editors against proprietorial
interference and against further relaxation
of ownership rules.

The CPBF warned against any relax-
ation of the current impartiality rules in
broadcasting (as suggested in the Ofcom
document New News, Future News),

First, authorities would have been
able to include the time they spend
thinking about a request, consulting
others about it and deciding whether
the information should be released as
well as the costs of searching for and
extracting the requested information.

A second proposal could have
allowed the costs of unrelated
requests made by the same individual
or organisation to be aggregated and
refused if their combined cost

for journalism

warning that the abolition of the “fairness
doctrine” in the US led not a plethora of
diverse channels but a narrowing of the
range of views on offer in a radio market
dominated by shock jocks and a television
system polluted by the values of Fox
News. This was not an example for the
UK to follow, he warned.

Jeremy Dear said: “I think the
Committee members were shocked to
learn the extent of the cost-cutting that has
gone on and its impact in newsrooms and
editorial departments across the industry.
We hope they will speak out strongly in
defence of quality journalism and proper
investment in journalism”.

Julian Petley said: “British broadcast
journalism is still highly respected both at
home and abroad, whilst levels of belief
and trust in newspaper journalism are by
far the lowest in Europe. Our clear mes-
sage was that anything which threatens to
make British broadcasting more like the
British press needs to be resisted whole-
heartedly.”

exceeded the limit.

The Government’s response to the
‘Draft Freedom of Information and
Data Protection (Appropriate Limit
and Fees) Regulations’ consultation
paper is available from
www.justice.gov.uk/docs/
cp2806-response.pdf

The consultation on extending the
scope of the act is available from
www.justice.gov.uk/publications/
cp2707.htm

Farewell to Geoff

By Barry White

Geoff Mason, who has been the CPBF
treasurer for the past decade, has
resigned from his post after relocating
to the Isle of Wight.

Geoff has seen the campaign
through a difficult ten years, with
many urgent appeals to supporters for
cash so we could survive and continue
campaigning for a democratic and
accountable media.

During this time, Geoff also worked
in the communications department of
UNISON and his move followed him
taking up a new position on the Isle of
Wight. We wish him well in his new
career.

Mick Gosling was elected as the
CPBF’s new treasurer at the
September national council meeting.
Mick worked in the CPBF national
office when it was located in central
London some 15 years ago.

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND
BROADCASTING

8 September-October 2007 FREE Press

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £15

b) Unwaged £6

c) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

1/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Address

Postcode

Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Printed by Wernham Printers 020 8808 1677



